zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer vrouwelijke managers

22 januari 2007 - Het aantal vrouwen in hogere managementfuncties bij bedrijven tot 1.000 medewerkers is de afgelopen jaren toegenomen. Dat is voornamelijk de verdienste van de vrouwen zelf en in mindere mate het resultaat van door bedrijven en overheid genomen maatregelen.

Deze conclusies trekt Ernst & Young op basis van een onderzoek in samenwerking met Interview-NSS onder 600 werknemers in Nederlandse midden- en grootbedrijven. Er valt volgens Ernst & Young nog genoeg winst te behalen bij het emanciperen van de bedrijfstop.

Vrouw beste kandidaat


De afgelopen jaren is het aantal vrouwen in leidinggevende functies per saldo toegenomen. De ondervraagden verklaren die stijging niet primair door voorkeursbeleid (slechts zes procent), maar simpelweg doordat een vrouw de beste kandidaat voor een nieuwe positie was (52 procent). "Dat biedt perspectief", zegt Michèle Hagers, partner bij Ernst & Young en binnen deze firma initiatiefnemer van het Women's Leadership-programma. "In bijna ieder bedrijf zijn inmiddels voorbeelden van succesvolle vrouwen aan de top."

Bescheiden rol overheid
De overheid heeft volgens de ondervraagden slechts een bescheiden rol. Slechts vijf procent ziet een prominente rol voor 'Den Haag' weggelegd bij de emancipatie van de bedrijfstop. Voor het slagen van vrouwen op topposities houden de ondervraagden vooral de werkgever en de vrouwen zelf verantwoordelijk. Ongeveer de helft van de mannen en ouderen vindt zelfs dat deze verantwoordelijkheid geheel bij de vrouwen zelf ligt.

Interne communicatie cruciaal
Slechts dertien procent van de ondervraagden geeft aan op de hoogte te zijn van maatregelen die het bedrijf neemt om vrouwen door te laten stromen naar leidinggevende functies. Bijna de helft (45 procent) zegt niet op de hoogte te zijn. De maatregelen houden in veel gevallen in dat bedrijven hun secundaire arbeidsvoorwaarden verbeteren, maar dit blijkt voor vrouwen niet de reden te zijn om te blijven bij een bedrijf. "Interne communicatie blijkt cruciaal", zegt Michèle Hagers. "Het hebben van een diversiteitprogramma is belangrijk en moet intern gepromoot worden. En met het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden is een bedrijf er niet. Wij zijn zelf erg tevreden over hoe ons eigen bewustwordings- en carrièreontwikkelingsprogramma voor vrouwen verloopt. Het programma is gericht op het behouden van vrouwelijke toppers en het vergroten van vrouwelijke leiderschap aan de top. Dit programma bevat o.a. bewustwordingstrainingen, een leiderschapsleergang en diverse kennis- en netwerkbijeenkomsten. Zo'n programma richt zich niet alleen op talentvolle vrouwen maar ook op (mannelijke) collega's."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10