Ondernemers denken nauwelijks na over ICT-investeringen
24 april 2002 -
Ondernemers springen slordig om met de veelal hoge investeringen in ICT die zij doen. Slechts 22 procent van de ondernemingen met meer dan 250 werknemers maakt altijd een rendementsberekening, alvorens te investeren.
Bij kleinere bedrijven is dat 13 procent. Dat blijkt uit onderzoek van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) en bureau Intomart in opdracht van het vakblad Automatisering Gids.
Geen doelstellingen De onderzoekers hebben onder meer 150 bedrijven onder de loep genomen. Nog geen 30 procent van de ondernemingen formuleert bijvoorbeeld doelstellingen om na te gaan of met de ICT-gelden ook daadwerkelijk de beoogde resultaten zijn bereikt.
Veel geld Bedrijven geven steeds meer geld uit aan ICT. Bij eenderde is dat al ruim 20 procent van de totale investeringen. Overigens zegt ruim 10 procent niet te weten wat er precies aan ICT wordt uitgegeven.
Informele contacten bepalend De invloed van informele contacten op het besluit in ICT te investeren, blijkt volgens de onderzoekers groot. De ervaringen van anderen zijn doorgaans bepalend voor de keuze van een leverancier.
Ontevreden De oplevering van automatiseringsprojecten laat vervolgens veel te wensen over. Slechts eenderde van de ondervraagden blijkt daar tevreden over te zijn. Problemen met leveranciers en moeilijkheden met het aanpassen van de eigen organisatie, zijn de belangrijkste oorzaken van de onvrede. Veel gehoorde klachten zijn verder: gebrek aan kennis bij leveranciers, het niet voldoen aan functionele of technische specificaties en onduidelijkheid over de kosten van meerwerk.