zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers ondermijnen trainingen

18 januari 2007 - Managers lijken geobsedeerd met het opleiden van toekomstige 'leiders', maar komen zelf nauwelijks opdraven op cursussen, laat staan dat ze bereid zijn hun eigen kennis over te dragen. Dit concludeert The Ken Blanchard Companies na onderzoek onder Britse bedrijfstrainers.

Managers hebben vaak veel te hoog gespannen verwachtingen van bedrijfstrainingen; na afloop denken ze meteen te beschikken over een stel 'topmanagers'. Dezelfde managers geven echter zelden het goede voorbeeld: ze gaan nauwelijks op cursus en doen er weinig aan om te zorgen dat training gewaardeerd en erkend wordt binnen hun bedrijf.

Lage betrokkenheid


Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de trainers zeer gefrustreerd zijn over de lage betrokkenheid binnen bedrijven en het feit dat die hun nieuwe topmanagers vaak alsnog van buiten aantrekken. Velen vinden het zittende management bovendien een slecht voorbeeld gezien de grote moeite die ze moeten doen hen over te halen een opleiding te volgen. Meer dan een kwart vindt dat de trainingen veel minder opleveren dan zou kunnen; of omdat degenen die de opleiding het best kunnen gebruiken het minst op komen dagen of omdat er niet genoeg geld is om een follow-up aan de training te geven.

Return on investment
Daarbij geven managers de trainers maar al te graag de schuld als de opleiding niet oplevert wat ze ervan verwachtten. Bijna drie op de vijf trainers noemen het hun grootste uitdaging het nut en de 'return on investment' van hun trainingen te bewijzen. Iets minder dan de helft vindt dat bedrijfsopleidingen een veel grotere prioriteit binnen ondernemingen moeten krijgen. Jim O'Brien, algemeen directeur van The Ken Blanchard Companies: "Hoewel de bedrijfstop trainers continu onder druk zet om hun waarde te bewijzen en aan te tonen dat trainingen rendement opleveren, saboteren ze tegelijkertijd ieder positief resultaat met hun eigen tegenstrijdige gedrag."

Liever leider dan manager
Het Britse onderzoek volgt op een Amerikaans onderzoek van CO2 Partners in november waaruit bleek de obsessie binnen bedrijven om leiderschapskwaliteiten in plaats van managementvaardigheden te ontwikkelen, zorgwekkende vormen aanneemt. Bijna alle managers en directeuren kiezen voor 'leiderschapsontwikkeling' als hen gevraagd wordt welke opleiding of training ze het liefst willen volgen, maar ze kunnen zelden omschrijven wat dat volgens hen inhoudt.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer Hans Jansen  |   | 
18-01-2007
 | 
15:42 uur
Liever leider dan manager

“Leiderschapsontwikkeling voor managers en directeuren” denk na, een leider komt vanzelf boven drijven binnen een organisatie. Een persoon heeft kwaliteiten of niet, het aanleren hiervan is bijna niet mogelijk. Naar mijn mening is, dat als je een persoon opleid om deze kwaliteiten eigen te maken krijg je een zeer gefrustreerde persoon in de top, daar hij geen natuurlijke leiders kwaliteiten bezit en constant op zijn tenen moet lopen
Een natuurlijke leider heeft geen cursus nodig, de managers en directeuren die denken dat ze dat wel nodig hebben zijn geen goede leiders, ze zijn onzeker en voelen zich waarschijnlijk niet op hun plaats in de top.

Return on investment

Natuurlijk zijn de trainers gefrustreerd over de lage betrokkenheid, die cursussen kosten een vermogen en je krijgt er inderdaad niks voor terug, niet aan kennis en laat staan dat het bedrijf er beter van wordt. Misschien dat er sommige zijn die voor een paar dagen het licht zien, omdat ze iets gehoord hebben op de cursus, wat ze misschien zouden kunnen gebruiken binnen het bedrijf, maar dat is nooit structureel. Nee voor mij blijft staan dat deze cursussen een vermogen kosten en je krijgt er niets voor terug.
Jan Hansen  |   | 
25-01-2007
 | 
09:33 uur
Beste Hans,

Iemand met leiderschapskwaliteiten hoeft niet per definitie ook een goed leider te zijn. Dat vereist ook een goede beheersing aan vaardigheden. Deze kunnen wel aangeleerd worden.

Wellicht moet je het artikel nog eens lezen en is de inhoud juist jouw op het lijf geschreven. Waarschijnlijk weet jij alles beter.... Goed voor je ontwikkeling! Lekker blijven stilstaan.
Eva | trainingen.  |   | 
4-11-2011
 | 
15:27 uur
Zoals bij elke training blijkt: als je niet topdown werkt kan je het schudden. Je hebt dikwijls de indruk dat je in een training parels voor de zwijnen geeft. De ''opperhoofden'' gebruiken een training vaak als regenscherm. ''We hebben er alles aan gedaan, maar zelfs trainingen helpen niet''. Terwijl de leiding niet eens weet wat er tijdens de training is besproken. Erger nog, inderdaad zoals in het artikel gezegd wordt, het gedrag van de leidinggevers is vaak in tegenspraak met de meest gandbare theorieën over leidinggeven. Maar hen kan niets worden verweten, want hun medewerkers hebben immers een training gevolgd, waar ze niets mee (kunnen) doen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10