zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gokken met goede prestaties

17 januari 2007 - Een nieuw beloningsprogramma op internet beoordeelt mensen niet op een termijn van een jaar, zoals in de cyclus van de meeste functionerings- en beoordelinggesprekken, maar geeft een medewerker bij iedere prestatie een klein cadeautje.

Kort lunchen of een verkoopgesprek snel tot een succesvol einde brengen. Met dit soort kleine prestaties kunnen werknemers muntjes winnen, waarmee ze op internet kunnen gokken op iPods of een betere parkeerplek. De gedachte is dat directe beloning effectiever is dan een bonus voor prestaties op de langere termijn. Het Amerikaanse bedrijf Snowfly ontwerpt systemen voor de beloning van personeel.

Lekker snel


Topman van het Amerikaanse callcenter Connection Fred Weiner is blij met het nieuwe systeem. Hij probeerde met maandelijkse beloningen als cash geld zijn personeel tot harder werken aan te sporen, maar dat werkte niet. Samen met Snowfly stelde hij een nieuw systeem op: werknemers kunnen nu muntjes inzetten in een virtuele paardenrace, waarmee ze maximaal 5.000 punten kunnen winnen. Die punten kunnen ze omwisselen voor een kwartier extra pauze (250 punten) of een vrije dag (7.600 punten). Punten kunnen niet worden afgepakt. "Mensen presteren nu veel beter", vertelt Weiner. Ook zijn personeel is blij. "Ik hou van het gokelement", vertelt Mary Fournier. "Het is lekker snel."

Bedankje
Het gevaar bestaat dat de resultaten gaan tegenvallen als de nieuwigheid er af is, waarschuwen beloningsexperts. Toch raden ze het gebruik van kortetermijnbeloning niet af. Het systeem zou zeer geschikt zijn voor de Nintendio-generatie. Daarnaast neemt het ook veel papierwerk weg bij leidinggevenden en is er meer onderling contact. "Ik sprak mijn baas voorheen één keer per jaar, maar nu zie ik hem vaker om hem te bedanken", vertelt een deelnemer.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Lieven De Vleeschouwer  |   | 
17-01-2007
 | 
08:27 uur
"nintendo generatie" :)
Ik denk ook dat op lange temrijn de nieuwigheid eraf geraakt en het minder gaat toegespast worden ofzo.. waardoor het effect zal verminderen.

het concept, belonen in mondjesmaat op korte termijn laten de "gebruiker" toch de keuze om aan kleien dingen te spenderen of te sparen voor toffe zaken.
in ieder geval, de mensen hebben iets in hun handen.

je kan moeilijk een doosje paperclips of perforator BLIJVEN geven he :p
Ad Beer  |   | 
17-01-2007
 | 
08:31 uur
Wat een onzin.
Geld motiveerd niet echt, het is eerder een dissatisfier. En de mensen de mogelijkheid geven om te gaan gokken met een beloning, ik vrees dat er weer voldoende actiegroepen en politici over dat idee zullen vallen.
Emotionele beloningen, het bekende schouderklopje, werken naar mijn idee veel beter dan de materiele beloningen.
Ik vind dan ook dat de bedrijven die blij zijn met dit systeem eens naar hun management moeten kijken. De laatste zin van dit artikel zegt meer dan genoeg.
heer RM Martina  |   | 
17-01-2007
 | 
09:44 uur
Interessant!!!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10