zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogopgeleiden tijdens werktijd op zoek naar nieuwe baan

16 januari 2007 - Driekwart van de bezoekers van de vacaturesite Intermediair.nl zoekt tijdens kantoortijd naar een nieuwe baan. De overige 25 procent doet dit na vijven of in het weekend. De piek van de bezoeken ligt in het algemeen tussen 11.00 en 13.00 uur. Op maandag wordt de site het drukst bezocht.

Dit blijkt uit de meest recente analyses van het zoekgedrag in 2006 door hoogopgeleiden in de leeftijd van 25-45 jaar op de website van Intermediair.

Succesvolle sollicitaties


Afgelopen jaar trok de langstlopende vacaturesite van Nederland gemiddeld 419.000 bezoekers per maand. De hoogopgeleide bezoekers zochten het meest frequent naar een baan als manager, controller, directeur, marketeer of consultant in de sectoren automatisering, algemene directie/ management, sales en financieel/ administratief. Zeventig procent van de bezoekers die op een vacature op intermediair.nl reageert geeft aan voor een sollicitatiegesprek te worden uitgenodigd. Dertien procent daarvan krijgt ook daadwerkelijk de baan.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer p rogge  |   | 
16-01-2007
 | 
08:53 uur
In principe kun je van ieder internetbezoek tot min of meer dezelfde conclusie komen of je nu een vakantiebestemming of een loodgieter zoekt.Meer verdieping/inzicht in een dergelijk gedrag zou op zijn plaats zijn om tot bepaalde conclusies te komen.
Naar mijn weten zijn en in het merendeel van organisaties huisregels m.b.t. internetgebruik tijdens werkuren opgesteld.Het is mogelijk om van elke werknemer een
uitdraai te maken en hem/haar hierop aan te spreken.
Geldt bijvoorbeeld al voor het bezoeken van erotische sites
en het onbeveogd downloaden van (voor het bedrijf) illegale programma's. Ik neem niet aan dat dit artikel een
onderliggend thema,s als daar zijn:
marktwaarde,ontevredenheid,verveling etc suggereert.
Mirjam.nu  |   | 
16-01-2007
 | 
09:36 uur
In het magazine van Intermediair stond een paar maanden geleden al een groot stuk over werkgevers die hun uiterste best doen om werknemers binnenshuis te houden. Het lijkt mij goed dat werkgevers zich realiseren dat buiten extra vakantiedagen en extra cursussen, mensen ook persoonlijke aandacht voor hun ontwikkeling willen. Online coaching is daar een prima instrument voor, geen overbodige luxe en toch professioneel gerichte aandacht via internet. Veel productiever en constructiever dan onrustig in diezelfde baas z'n tijd zoeken naar een beter leven.
Ton  |   | 
16-01-2007
 | 
11:24 uur
Welnu, op zich is deze vorm van werk zoeken ook wel in het voordeel van de werkgever.

Veel werkgevers lees ik elders op dit platform, controleren het mailverkeer en het surfgedrag van hun werknemers.

Ze zien dus aankomen wie weg wil. Ze kunnen rustig overpeinzen waarom de werknemer weg wil en of dit wenselijk is. Wellicht gaat de baas zijn gedrag aanpassen zodat de werknemer misschien blijft of wordt het werk op anderen manieren interessanter of leuker. Omgekeerd kan natuurlijk ook, wil je iemand kwijt dan geef je hem nog een klein zetje richting poort.

In de tussentijd kun je als werkgever alvast gaan kijken hoe je de lege plek kunt invullen.

Kennis is macht en het mes snijdt hier aan beide kanten.

Hoger opgeleiden zullen wellicht zo creatief zijn om op die manier proef ballontjes op te laten om de carrière kansen te verkennen zowel bij de huidige werkgever als op de arbeidsmarkt.

Als iemand solliciteert wil dat nog niet zeggen dat hij wil vertrekken, hij kan dat ook gebruiken om zijn positie te verbeteren bij de huidige werkgever.

13% krijgt de baan. Krijgen of accepteren, dat is een verschil. Vreemd eigenlijk, iedereen klaagt dat er geen hoger opgeleid personeel te vinden is maar kennelijk als ik deze cijfers geloof wijzen ze de kandidaten wel pakweg 7 keer af gemiddeld. Misschien is de nieuwe werkgever te krittisch maar het kan ook zijn dat de arbeidsvoorwaarden slechter zijn als bij de huidige baas.

Als de correspondentie (lees de afwijzingen) meegelezen wordt door de baas dan zal die daar ook zijn conclussie uit trekken.

Bovendien vind een werkgever het om onlogische belangrijk dat een cv geen gaten heeft. Er wordt dus een situatie geschept waarin men het beste van werk naar werk kan overstappen waardoor je als werknemer wel genoodzaakt bent om tijdens de werkuren te solliciteren. Ook al zou je verlof pakken, sollicitatieactiviteiten worden door de baas vaak afgestraft, hij gaat al stiekem denken aan een bedrijf zonder jou en soms laat hij je duidelijk merken je kwalijk te nemen dat je om je heen kijkt.
De werkgevers bieden vaak tijdelijke contracten en je zou wel heel dom zijn als werknemer niet om je heen te blijven kijken wil je straks niet werkloos thuis zitten en een vervelend gat in je cv krijgen waardoor het vinden van werk lastiger kan worden. Loyaliteit wordt dus impliciet afgestraft.
Michiel  |   | 
16-01-2007
 | 
20:59 uur
Wat ik opvallend vind is dat alle bovenstaande reacties onder werktijd zijn geplaatst... ook de bezoekers van managersonline doen dit kennelijk vaak 'in de baas zijn tijd'.
Ron Ladage  |   | 
23-01-2007
 | 
11:18 uur
Er wordt wel eens vergeten dat de tijden veranderen.
Vroeger was het heel normaal dat je niets privé op het werk deed, zelfs naar buiten telefoneren liep via de telefoniste.
Wel was het normaal dat je overwerkte (baas maakte dus gebruik van jou privé tijd) of dat je werk mee naar huis nam.
Ook was het normaal dat de baas je thuis opbelde om wat te vragen of om je naar een klant toe te sturen.
Dit was allemaal normaal en we hoorden de werkgevers dan ook niet klagen!

Nu leven in het tijdperk van automatisering, de telefooncentrale werd geautomatiseerd, wat personeel scheelde dus kosten besparend!
Maar hierdoor kon je vanuit het kantoor naar huis bellen of gebeld worden.
Nu hebben we de mobieltjes, dus het is nog makkelijker.

Internet en e-mail werd geïntroduceerd, dus weer een middel, waarmee je met de buitenwereld kan communiceren. We horen nu de werkgevers klagen over deze acties van werknemers, maar het is een geven en nemen maatschappij, dus niet zeuren.
Voor internet hebben we goede filters, methodes dat we niet gewenste sites kunnen afsluiten en ook kunnen we het internetgedrag en het e-mail gedrag van de werknemers controleren.
Zolang dit binnen de privacy wetgeving blijft heb ik er geen probleem mee.

Wat we moeten leren te beheersen is het evenwicht tussen werk en privé, zowel op de werkplek als thuis.
Wanneer we een goed management systeem of aan continuïteitsmanagement gaan doen, dan weten we wie er binnen het bedrijf ambitie heeft en welke mensen buiten het bedrijf gaan kijken, omdat ze hun loopbaanperspectieven niet binnen het huidige bedrijf kunnen waarmaken.

Een goede werkgever kijkt vooruit en draagt zorg voor de toekomst van zijn bedrijf en de kwaliteit en gemotiveerdheid van zijn werknemers.
Samen maak je er een succes van, dus het blijft geven en nemen, ook binnen bedrijven!
juan  |   | 
17-01-2007
 | 
16:34 uur
Maar wat wil je anders, dat mensen een mailtje ontvangen, een reactie daarop vormen en, deze pas savonds, als ze thuis zijn uitwerken. Blijkbaar is er geen betere tijd als; "in de baas zijn tijd".

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10