zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen leidt tot innovatie

10 januari 2007 - Bedrijven en organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen, zijn beter in staat te innoveren en leveren betere prestaties. Dit blijkt uit onderzoek van Toos Hofstede waarmee ze afstudeerde aan de faculteiten Gedragswetenschappen en Management en Bestuur van de Universiteit Twente.

Kenmerk van maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat de organisatie niet alleen gefocust is op financiële aspecten, maar ook oog en oor heeft voor alle sociale en ecologische onderwerpen die de organisatie aangaat. In plaats van het maken van winst staat het creëren van waarde voorop. Bedrijven en organisaties die deze benadering het meest consequent toepassen zien eerder innovatiekansen en verbeteren daardoor hun organisatieperformance, bewijst het Twentse onderzoek.

Innovatiekansen


Onderzoekster Toos Hofstede bekeek bij zes bedrijven, waaronder Interpolis, Gulpener en InterfaceFlor hoe ver zij maatschappelijk verantwoord ondernemen in hun strategie doorvoeren. Hofstede concludeert dat een organisatie die het meest open staat voor haar omgeving eerder innovatiekansen ziet, sneller inspeelt op marktkansen en beter risico's verkleint. Bovendien houdt deze organisatie zowel haar werknemers als externe stakeholders (klanten, ngo's en de bredere omgeving) tevreden.

 
 Doorsturen   16 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Jan Vrins  |   | 
10-01-2007
 | 
11:03 uur
Het onderzoek, gedaan door Toos Hofstede bewijst maar weer eens dat de invalshoek via people bij mvo en juiste is. Ook onderzoeken die gedaan zijn bij bedrijven die Investor in People zijn, geven aan dat de insteek via people oplevert dat de veranderingsbereidheid binnen de organisatie veel groter is, dat de innovativiteit toeneemt en dat mvo dat ingestoken wordt via people het meeste kans heeft. Flexibiliteit wordt groter en daardoor speel je makkelijker in op wensen van klanten. Ook bij mkb-bedrijven blijkt dat de mvo gedachte via de invalshoek van people betere resultaten boekt dan wanneer er via de invalshoeken van planet of profit wordt gewerkt. Deze beide invalshoeken krijgen trouwens vanzelf de verdiende aandacht als het met people goed zit. Met en knipoog naar Peters: er is niets nieuws onder de zon
Jan Vrins
Andris  |   | 
10-01-2007
 | 
15:43 uur
Over de representativiteit van het onderzoek zou ik nog wel eens willen discussieren met Toos Hofstede. Ze heeft bij zes bedrijven onderzoek gedaan? Een nogal kleine steekproef lijkt me. Om dan de conclusie door te trekken naar bedrijven en organisaties in het algemeen vind ik te ver gaan.
heer Geere Vroegindeweij  |   | 
10-01-2007
 | 
17:33 uur
Het hangt samen dat men bewust is van de maatschappij. Met gesloten ogen ondernemen lijkt mij het minst plausibel.
Mark leenaerts  |   | 
10-01-2007
 | 
17:42 uur
Bij de methodologie zijn inderdaad nogal wat vragen te stellen. Echter, dat maakt haar conclusie voor mij niet minder aannemelijk.

Immers, maatschappelijk ondernemen vraagt het denken buiten de traditionele, gebaande paden en creativiteit. Men gaat vragen stellen over de meerwaarde die het bedrijf kan leveren, en loopt tegen horden die eerst nog geen horden waren.

Deze nieuwe problemen vragen.... innovativiteit!
Marjolein Hins  |   | 
10-01-2007
 | 
19:32 uur
Toos Hofstede, dankjewel!!
Je geeft onze samenleving een cadeau.
Ik zou graag een exemplaar van je onderzoek ontvangen als dat tot de mogelijkheden behoort.
En Andris, of meneer/mevrouw Andris, hier zou eigenlijk helemaal geen onderzoek voor nodig hoeven te zijn, omdat wij over de kwaliteiten beschikken om dit vanuit onszelf te weten. Ik zie het als volgt: Als je vanuit jezelf kijkt naar wanneer jezelf jouw talenten laat zien, zul je ontdekken dat dat is in een omgeving waarin je veilig bent, jezelf mag zijn, jouw unieke kracht er mag zijn en graag wordt ingezet, omdat de anderen in jouw omgeving zijn/haar eigen kwaliteit benutten. SAMEN maak je een mooie keten of cirkel van aanvullende kwaliteiten. Dus hier ga je van binnen naar buiten te werk om te gaan wat jezelf graag wilt neerzetten/bereiken. MVO maakt mensen in een organisatie bewust van hun omgeving en zet hen aan tot nadenken over de eigen bijdrage aan het geheel (het bedrijf, de maatschappij, de wereld). Dus van buiten word je naar binnen gebracht. Als mensen gaan nadenken over hun eigen bijdrage, zelfreflecteren, zijn ze bezig met hun persoonlijke ontwikkeling. En als je daar eenmaal bewust mee bezig bent, kun je niet meer stoppen is mijn ervaring. En zodoende ga je nadenken over wat jij wilt bereiken in dit leven, met wie je wilt samenwonen, waar je wilt werken, welke talenten jij dan hebt die je wilt inzetten etc. kortom de zingevingsvraagstukken. Veel mensen veranderen dan ook in die tijden van baan, partner of verhuizen bijvoorbeeld, de midlifecrisis is een nuttige tijd. Hierdoor gaan ze meer doen wat hen echt raakt en bekoort, waardoor de kwaliteit van hun prestaties beter zal zijn en dus de geleverde kwaliteit van de diensten/producten van de bedrijven waar zij werken ook. Kortom bedrijven die het aandurven om dit traject aan te gaan zullen hun missie/passie zo helder neerzetten en ruimte bieden aan mensen dat er nieuwe, beter aansluitende mensen komen werken of dat het huidige personeel gaat switchen van plaats, die automatisch, omdat dit hun kernkwaliteit is, gaan doen wat goed is. Dus, als je naar binnen durft te gaan en durft na te denken over wat er in een mensenleven gebeurt als je doet waar je ECHT blij van wordt dan gebeuren er prachtige dingen. Ik gun het iedereen die het aandurft :-) want het kost wel moed om nieuwe dingen te gaan doen. En ik beloof u, er zijn nog veel meer positieve zaken die zich aandienen als je eenmaal gaat nadenken over wie je eigenlijk bent en wat jouw belangrijke bijdrage in dit leven is!
Vriendelijke groeten, Marjolein Hins
sven  |   | 
10-01-2007
 | 
22:26 uur
Mooie woorden Marjolein, we proberen soms de wereld heel mechanistisch en wetenschappelijk te benaderen, maar jij pleit voor een intuitieve aanpak. En ook daar is weer onderzoek in gedaanen wat blijkt.... mensen of groepen mensen die enthousiast raken en daardoor in 'flow' raken om het maar populair te noemen, izjn tot veel meer in staat, hoewel het niet allemaal meteen te bewijzen is.

Succes,

Groet, Sven - www.groepsdynamiek.nl
Marjolein Hins  |   | 
10-01-2007
 | 
23:08 uur
Dag Sven,
Dankjewel voor jouw compliment en toevoeging. Weet je wat ook helpt om processen te vergemakkelijken, elkaar eerlijke en open feedback geven en complimenten maken :-)
Succes 2u2, Marjolein, Q-Search
Andris  |   | 
11-01-2007
 | 
07:16 uur
Marjolein, anderen,

Bedankt voor de feedback :-)
Ik begrijp dat jullie vanuit jullie eigen ervaring zien dat wat Toos heeft onderzocht waar is. Ik kan moeilijk ontkennen dat wat ze schrijft waar is, ik heb de kennis niet. Daarnaast denk ik dat ze inderdaad niet ver uit de richting zal zitten.
Wat ik probeer te zeggen dat ik het onderzoekstechnisch gezien niet goed in elkaar zit. Daarom vind ik teksten als "bewijst het Twentse onderzoek" veel te sterk. Haar onderzoek bewijst dit niet. Haar onderzoek kan alleen maar een indicatie geven en bevestigt ook jullie ervaringen. Maar om dergelijke conclusies te trekken die geldig is voor het gehele (Nederlandse) bedrijfsleven, zal je toch een grotere steekproef moeten hanteren.
Toos Hofstede  |   | 
11-01-2007
 | 
15:37 uur
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Op de site www.inclusive-innovation.nl staat meer informatie over het onderwerp "Inclusive Innovation". (Deze site is echter nog wel volop in productie!)

Gr. Toos Hofstede


Els Boender  |   | 
12-01-2007
 | 
09:44 uur
Ik vind de reactie van Andries jammer. Het is een zeer positieve interessant onderzoek (wat gewoon klopt) en dan is er altijd weer iemand die met zo'n opmerking komt als: het is niet representatief.
Innovatie is aan de orde van de dag. Het gaat hierbij om het werken met mensen en hoe mensen in het leven staan en dat is de realiteit. Innovativiteit komt uit mensen en daar zul je ze soms op moeten wijzen en sommige mensen pakken het als vanzelf op. Technische zaken (hoe wordt een onderzoek vorm gegeven) zijn natuurlijk wel essentieel, maar de waarde van mw. Hofstedes opmerkingen vind ik groot en moet niet worden afgedaan met kritische opmerkingen over hoe onderzoek moet worden gedaan mijns inziens. Het gaat over de inhoud. Het klopt gewoon wat ze heeft geconcludeerd. Punt.
Andris  |   | 
12-01-2007
 | 
14:29 uur
Ik praat volgens mij tegen de verkeerde doelgroep. Mijn excuses als jullie je (of Toos) aangevallen voelen.
jean  |   | 
12-01-2007
 | 
16:00 uur
Sven, gelijk heb je! Heb veel ervaring met het enthousiasmeren tijdens trainingsprogramma's. En het werkt, dat is bewezen

Groet, Jan-willem www.crystalmovement.com
eddy gelhever  |   | 
24-01-2007
 | 
09:46 uur
Gaag zou ik het onderzoek van Toos willen ontvangen. Kunt u mij aangeven waar ik haar kan bereiken of waar ik het onderzoek zou kunnen downloaden?


Eddy
Marjolein Hins  |   | 
24-01-2007
 | 
23:17 uur
Beste Andris,
Dankjewel voor jouw excuses. En tegelijkertijd, alsjeblieft, distantieer je niet van andere mensen, al krijg je misschien het gevoel dat dat nodig is. We kunnen alleen maar goede oplossingen vinden voor de gezamenlijke problemen van ons land en onze aarde als we de kennis en kunde en dus onze eigen talenten inzetten en combineren en nieuwe invalshoeken bekijken (paradigm shift). Jij hebt jouw kennis en een ander heeft zijn/haar visie. Laten we die respecteren van elkaar! Dan wordt het echt nog heel leuk om onze innovatie een zwengel te gaan geven!! Stel je voor, we gaan al die talenten bundelen.... i.p.v. kijken wie de wedstrijd kan winnen......
Succes en hartelijke groeten,
Marjolein
Projectgroep 01  |   | 
27-02-2007
 | 
09:30 uur
Beste Mevr. Hofstede,

Wij zijn 6 studenten van de Hoge Hotelschool Maastricht en bezig met een onderzoek naar de innovativiteit van ondernemers in Nederland. Wij waren blij verrast deze website te vinden en daar uw onderzoeksresultaat aan te treffen.

Graag zouden wij, indien mogelijk uiteraard, een exemplaar van dit onderzoek willen bemachtigen. Wij weten zeker dat dit zeer bruikbare informatie voor ons eigen onderzoek zal zijn.

Hopende op een reactie en met vriendelijke groet,

Projectgroep 01
Hoge Hotelschool Maastricht
stressballen kopen  |   | 
24-11-2011
 | 
10:54 uur
Interessante uitkomst dat duurzaam ondernemen behalve de wereld ook je bedrijf ten goede komen

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10