8 januari 2007 -
Jonge managers met ambitie zijn het best af bij Amerikaanse multinationals – vooral bij General Electric. Dit blijkt uit internationaal onderzoek door Hay Group en het managementtijdschrift Chief Executive naar het Beste Bedrijf voor Leiders, oftewel welk bedrijf managers het meest succesvol klaarstoomt voor een toekomstige CEO-functie.
De top 5 bestaat in zijn geheel uit Amerikaanse bedrijven: General Electric, Procter&Gamble, PepsiCo, Citigroup en Johnson&Johnson. Op de zesde plaats staat het Britse HSBC, het Duitse BASF scoort het best van de bedrijven op het Europese vasteland.
Oorlog "De komende vijf tot tien jaar gaan alleen al in de VS 75 miljoen mensen met pensioen, inclusief 50 procent van de CEO's van grote ondernemingen," stelt Mary Fontaine, vice president van het McClelland Center for Research and Innovation van Hay Group. "En er zijn maar 45 miljoen jongere werknemers beschikbaar om die functies over te nemen. Nu al wordt er in bepaalde sectoren volop gestreden om talent en potentiële managers. Binnen een paar jaar is dit een complete oorlog. Leiderschapsontwikkeling is dus topprioriteit."
Wereldwijd Het probleem speelt niet alleen in de VS en West-Europa, ook in opkomende economieën als China, Oost-Europa en Brazilië ontstaat grote behoefte aan leiders om de groei aan te kunnen. Ook daar staat het identificeren en begeleiden van high potentials binnenkort dus hoog op de agenda, voorspelt Fontaine. "Bedrijven die in staat zijn hun toekomstige leiders intern te vinden en klaar te stomen, zitten daarbij in een veel betere concurrentiepositie dan bedrijven die extern op zoek moeten naar managers."
Effectief of juist niet De onderzoekers keken ook op welke manier bedrijven hun werknemers motiveren en hoe ze pogen hun managementteams te versterken en individuele managers effectiever samen te laten werken. Het meest effectief bleken baanrotatie voor high potentials en externe managementopleidingen, zelfstudie via internet en MBA managementopleidingen voor het middenkader. Veel gebruikt maar veel minder effectief bleken teambuildingsuitjes, zelfstudie uit boeken, senior managers mee laten draaien op de werkvloer en MBA-studies en zelfstudies via internet die te laat in de carrière van een manager plaatsvinden. "Daarmee bereik je heus wel andere doelen, zoals persoonlijke ontwikkeling en teambuilding op korte termijn, maar je ontwikkelt er niet meer of betere leiders mee," aldus Fontaine.