Managementfocus op IT-onderhoud belemmert innovatie
20 december 2006 -
Europese IT-managers zijn te veel gefixeerd op routine-onderhoud van de bestaande infrastructuur. Ze investeren onvoldoende in innovatieve diensten die de kosten verlagen, IT-management automatiseren en bedrijfsresultaten verbeteren.
Dat blijkt uit een onderzoek van Hewlett-Packard onder zevenhonderd IT-managers in acht Europese landen. De meeste managers houden zich vooral bezig met het operabel houden van de bestaande infrastructuur. Veiligheid, stabiliteit, 24/7 beschikbaarheid en het minimaliseren van de uitvalkosten zijn hun prioriteiten.
Kloof De resultaten tonen een kloof in verwachtingen. Van IT-managers wordt verwacht dat ze kostenverlagend werken en veranderingen in bedrijfsprocessen kunnen verwerken. In de praktijk blijken zij zich vooral bezig te houden met dagelijkse operationele IT-beslommeringen.
Kostenpost Deze operationele kosten zijn de snelst groeiende kostenpost in veel IT-budgetten. Een groot percentage van de IT-uitgaven wordt opgeslokt door onderhoudsvoorzieningen, upgrades en migraties. Slechts een fractie van het budget kan worden aangewend voor initiatieven die de businesswaarde van de IT verbeteren. Balans vinden 'IT-organisaties die blijven hangen in het dagelijks onderhoud, reageren reactief. Dat leidt tot complexe IT-omgevingen', zegt Tino Canegrati, vice-president en algemeen manager EMEA van HP Services. 'IT-organisaties moeten een balans zien te vinden tussen onderhoud en innovatie. Ze moeten reserves vrijmaken voor meer toegevoegde waarde activiteiten.' Investeren Volgens Canegrate moeten IT-ers hun investeringen richten op standaardisatie, virtualisatie en automatisering om een zogeheten Adaptieve Infrastructuur te creëren. 'Dit, plus een service-georiënteerde architectuur (SOA) en een gedeelde services operating model, stelt organisaties in staat IT te drijven als een dienst en niet als een standaard kostenpost.
Onbekend Over het algemeen was de bewustwording van SOA en shared services erg laag. Slechts 31 procent van de ondervraagden zegt bekend te zijn met de term SOA en 48 procent met shared services.