zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managementfocus op IT-onderhoud belemmert innovatie

20 december 2006 - Europese IT-managers zijn te veel gefixeerd op routine-onderhoud van de bestaande infrastructuur. Ze investeren onvoldoende in innovatieve diensten die de kosten verlagen, IT-management automatiseren en bedrijfsresultaten verbeteren.

Dat blijkt uit een onderzoek van Hewlett-Packard onder zevenhonderd IT-managers in acht Europese landen. De meeste managers houden zich vooral bezig met het operabel houden van de bestaande infrastructuur. Veiligheid, stabiliteit, 24/7 beschikbaarheid en het minimaliseren van de uitvalkosten zijn hun prioriteiten.

Kloof


De resultaten tonen een kloof in verwachtingen. Van IT-managers wordt verwacht dat ze kostenverlagend werken en veranderingen in bedrijfsprocessen kunnen verwerken. In de praktijk blijken zij zich vooral bezig te houden met dagelijkse operationele IT-beslommeringen.

Kostenpost
Deze operationele kosten zijn de snelst groeiende kostenpost in veel IT-budgetten. Een groot percentage van de IT-uitgaven wordt opgeslokt door onderhoudsvoorzieningen, upgrades en migraties. Slechts een fractie van het budget kan worden aangewend voor initiatieven die de businesswaarde van de IT verbeteren.

Balans vinden
'IT-organisaties die blijven hangen in het dagelijks onderhoud, reageren reactief. Dat leidt tot complexe IT-omgevingen', zegt Tino Canegrati, vice-president en algemeen manager EMEA van HP Services. 'IT-organisaties moeten een balans zien te vinden tussen onderhoud en innovatie. Ze moeten reserves vrijmaken voor meer toegevoegde waarde activiteiten.'

Investeren
Volgens Canegrate moeten IT-ers hun investeringen richten op standaardisatie, virtualisatie en automatisering om een zogeheten Adaptieve Infrastructuur te creëren. 'Dit, plus een service-georiënteerde architectuur (SOA) en een gedeelde services operating model, stelt organisaties in staat IT te drijven als een dienst en niet als een standaard kostenpost.

Onbekend
Over het algemeen was de bewustwording van SOA en shared services erg laag. Slechts 31 procent van de ondervraagden zegt bekend te zijn met de term SOA en 48 procent met shared services.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10