20 december 2006 -
De kerst is voor bijna één op de tien Nederlandse werknemers een periode waarin veel nagedacht wordt. Niet in de laatste plaats over hun carrière. Dit houdt in dat ruim 600.000 mensen rond de kerst hun loopbaan heroverwegen. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van AMC Academie werd uitgevoerd door Intelligence Group.
Academici denken het meeste na over hun carrière tijdens de feestdagen. Met name mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan gebruiken de kerstperiode om goed over de toekomst na te denken (18 procent). Echter, opvallender is dat acht procent van de latente baanzoekers en vijf procent van de niet actieve baanzoekers hun carrière heroverwegen tijdens de kerstperiode.
Hoog opgeleiden denken meer na Wanneer werknemers vergeleken worden op opleidingsniveau, zien we dat vooral academici tijdens de kerst het drukst met hun loopbaan bezig zijn. Ruim veertien procent van de academici, bijna twee maal zoveel als (v)mbo'ers en hbo'ers, zijn rond de kerst aan het nadenken over hun carrière. Tussen mannen en vrouwen zijn nauwelijks noemenswaardige verschillen.
Hoe zou het komen dat academici meer over hun carrière nadenken dan lager opgeleiden? Bereidt de academische studie niet goed genoeg voor op het werkende leven? Je hoort vaak dat mensen iets missen in hun werk: uitdaging, diepgang, ontwikkeling. Anderzijds wordt er juist veel van hen gevraagd: veelzijdigheid, commitment, aanwending van talenten die men misschien helemaal niet heeft. Wellicht zouden de universiteiten daar eerder op in moeten spelen, zonder op beroepsopleidingen te gaan lijken.
heer M.P.D. Odijk
|
|
20
-
12
-
2006
|
13
:
48
uur
@ Mirjam:
Ik denk dat academici meer en bredere keuzemogelijkheden hebben. Het aardige van universiteiten is dat ze zich nu volledig kunnen storten op hetgeen waar ze voor opgericht zijn: opleiden. Als daar meer taken aan toe worden gevoegd, gaat dat ten koste van het opleidingspakket en de zelfwerkzaamheid van de studenten.