20 december 2006 -
34 procent van de Nederlanders bezoekt weleens een social-networking site, veel meer dan het Europese gemiddeld van 23 procent. Dit blijkt uit het onderzoek Mediascope Europe 2006 van de European Interactive Advertising Association (EIAA) onder 1.500 mensen in Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Scandinavië, België en Nederland.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse internetgebruikers in gemiddeld 5,6 dagen 10,9 uur per week online zijn. 76 procent van de Nederlanders gebruikt het internet doordeweeks en 66 procent is in het weekend online; het hoogste percentage in Europa.
Online ontspanning De Nederlanders ruimen 72 procent van hun online-tijd in voor persoonlijke redenen. Volgens het EIAA onderstreept deze uitkomst de ontwikkeling van het medium als sociaal instrument en ontspanningsmedium. Meer dan een derde van de Nederlandse internetgebruikers bezoekt social-networkingsites. Vooral de 18- tot 24-jarigen zorgen voor een aanzienlijke groei in dit segment; 66 procent bezoekt social-networking-sites minstens eens per maand. 37 procent van de Europese internetgebruikers downloadt minstens eenmaal per maand muziek. In Spanje en Nederland is het downloaden van muziek zeer populair, bij respectievelijk 58 procent en 37 procent van de internetgebruikers. Vijftien procent van alle Europese internetgebruikers voert telefoongesprekken online - een groei van 50 procent vergeleken met vorig jaar. Eveneens vijftien procent blogt minstens eenmaal per maand. Momenteel staat Frankrijk aan de top van de blog-ranglijst, met 25 procent. 74 procent van de Nederlandse internetgebruikers heeft op dit moment een breedbandaansluiting.
Contentwensen Het EIAA vroeg aan de Europeanen welk medium het beste past bij hun persoonlijke contentwensen. In Nederland koos 63 procent het internet als favoriete medium, vergeleken met een Europees gemiddelde van 47 procent. 57 procent van de Nederlandse deelnemers koos ook internet als medium dat hen kan bieden wat en wanneer ze willen. En 47 procent vond het internet goed voor de ogenblikken waarop 'hun hersenen het actiefst zijn'.
Rol online marketing Ook ondervroeg het EIAA een aantal grote adverteerders in de EIAA Marketers' Internet Ad Barometer 2006 over de rol die onlinereclame en de houding van de belangrijkste reclameklanten in Europa ten opzichte van het internet. 88 procent van de ondervraagden in Nederland is van mening dat internetreclame hen in staat stelt specifieke doelgroepen te bereiken die moeilijk toegankelijk zijn via andere kanalen. Het rapport stelt daarnaast dat 40 procent van de Nederlandse deelnemers meer dan vijf procent van hun totale reclamebudget online uitgeeft en dat 76 procent het internet als vitaal onderdeel van hun reclamestrategie beschouwt. Volgens 64 procent van de Nederlandse deelnemers maakt de stijgende beschikbaarheid van breedbandtechnologie het internet aantrekkelijker als reclamemedium. De uitgaven voor onlinereclame zullen volgens het EIAA volgend jaar met meer dan 100 procent stijgen.