zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Teveel managers niet gezond voor bedrijf

15 december 2006 - Veel managers in een bedrijf betekent dat het bedrijf niet gezond is. Managers zijn namelijk vooral bezig om gedemotiveerd personeel in het gareel te houden. En Nederland heeft het hoogste aantal managers van Europa...

Sinds 1971 is het aandeel managers in de beroepsbevolking verdriedubbeld naar zes procent, blijkt uit recent onderzoek. In de VS en Canada liggen de percentages rond de veertien.

Managementbureaucratie


Een managementbureaucratie leidt tot veel sturing, controle en grotere loonsongelijkheid, aldus Alfred Kleinknecht, hoogleraar economie en innovatie aan de Technische Universiteit Delft. Hierdoor voelen werknemers zich onrechtvaardig behandeld en hebben ze nauwelijks een stem in ondernemingsbeslissingen. Gevolg: betrokkenheid en arbeidsvreugde nemen af, wat schadelijk is voor de ontwikkeling van de productiviteit.

Flexibilisering
Kleinknecht wijst flexibilisering als oorzaak aan van uitdijende managementbureaucratieën. "In een flexibele arbeidsmarkt wordt minder geïnvesteerd in wederzijdse verhoudingen. De werknemer is minder loyaal. De werkgever steekt minder in ontwikkeling van zijn personeel. Daardoor is meer sturing en controle nodig. Meer managers die gedemotiveerde werknemers in het gareel moeten houden waardoor de motivatie nog verder afneemt. Zo beland je in een neerwaartse spiraal."


Bron: NRC, Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
15-12-2006
 | 
10:15 uur
Helaas herken ik het artikel.
Kijk maar eens naar de gezondheidzorg, daar waren vroeger in ziekenhuizen één geneeskundig directeur en één hoofdverpleegkundige (vr) verpleegzorg en dat werkte prima.
Nu zijn er vaak 3 tot 4 managers (HR&O, Account,etc) en er is een grote afstand gekomen tussen het echte werk (verzorging) en de leiding.
Het vele geld dat door de overheid in de verzorging is gepompt, blijft voor een groot deel aan de strijkstok (salaris) van de managers hangen.
Dit is een van de redenen dat de gezondheidzorg zo duurder is geworden.
Ook moet ik bekenen dat de regels door de overheid en de gigantische administratie ook een van de oorzaken van deze toename van managers hebben veroorzaakt.
De hedendaagse managers zijn ook niet meer opgeleid voor het leiden van de werknemers, maar voor het controleren van deze groep.
We zien dan ook dat de laatste jaren de motivatie en ook het gevoel om bij het bedrijf te horen hard is gedaald.
Voor mijn adviesbureau best interessant, maar voor het bedrijf heel slecht.
Of het in de opleiding van deze managers ligt, of dat zij, in tegenstelling tot vroeger, niet weten wat ondernemersschap is, daar durf ik zonder gedegen onderzoek geen uitspraak over te doen, maar er zit iets goed fout.
Een ondernemer kent zijn werknemers en weet dat wanneer hij fouten maakt, er geen geld is voor de salarissen en zeker ook niet voor hem.
De manager kent zijn mensen amper, heeft er geen betrokenheid mee en zorgt bij aanname al dat er een afkoopregeling wordt gemaakt.
Dus goed of fout, hij springt er in elke situatie financieel wel uit.
Dit is ook in het bedrijfsleven zichtbaar en bevoordert onze positie op de weereldmarkt zeker niet.
Nog steeds bepalen de mensen in het bedrijf de kwaliteit van de producten en hoe goed je bedrijf het kan doen!
Wouter Jansen  |   | 
15-12-2006
 | 
10:42 uur
Als medewerkers niet meer loyaal of gemotiveerd zijn, dan is dit een signaal dat de bedrijfsvoering verouderd is. Het traditionele model met veel hierarchieke aansturing kan de dynamiek van de markt en de samenleving niet meer bijhouden.
Niet voor niets zie je dat bedrijven die de markt wel willen volgen intern ondernemerschap binnen het primaire proces introduceren. Bewust worden managementlagen verwijderd, opdat het werkveld meer ruimte krijgt om op een klantgerichte wijze het werk te doen. De manager wordt meer een ondernemende manager, die vooral het intern ondernemerschap en het klantgericht handelen bevorderd. Het werken wordt zinvoller en de mensen krijgen er weer zin in.
Op www.samenondernemen.nl staan praktijkvoorbeelden voor de branche bouw en installatie
heer F Schophuizen  |   | 
15-12-2006
 | 
23:13 uur
Wat een onzin dat "managers vooral bezig zijn om gedemotiveerde medewerkers in het gareel te houden". Wie verzint nou zoiets?
heer P.A Daalen  |   | 
17-12-2006
 | 
09:11 uur
Ik zie het bedrijf als een klein dorp met zijn inwoners.
Binnen deze gemeenschap gelden er bepaalde regels en gedragscodes.

Het probleem wat zich de laatste jaren voordoet binnen het sturen van organisaties is de huidige instroom aan managers.

Mensen vers van het hogere onderwijs vinden hun weg naar bestuursposten binnen het bedrijfsleven.
Het merendeel heeft de "methodiek van het managen" en het bijbehorende salaris vers in het hoofd zitten.
Men ziet de organisatie als een programma met knoppen en opties.

De praktijk leert echter dat er binnen een organisatie "inwoners" zijn die binding en inzicht hebben op de vlakken en lagen binnen de infrastuctuur van het bedrijf.
Motivatie en draagvlak zijn bij deze personen te vinden en kunnen als hefbomen fungeren bij bepaalde kwesties en problemen.

De kunst van het vinden van deze mensen ligt deels grondslag aan de emotionele en inzichtelijke creativiteit van het management.
De persoonlijke stuurvariabelen zijn een ondergewaardeerde optie geworden waarbij men een belangrijk aspect uit het oog veliest..... binding met het bedrijf.

Binnen een goed draaiende organistie bestaat het hart van dit organisme uit binding, commitment.
Men moet durven investeren in vertrouwen en capaciteit binnen de leefgemeenschap van een organisatie.

Dit houdt in dat de vele managersposten wellicht binnen de organisatie hun plek kunnen vinden.

Wil een organisatie kunnen overleven of bestaansrecht opbouwen, dan dient de organisatorische leefgemeenschap een plek te zijn waar geleeft kan worden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10