Driekwart werkgevers voor baanruil in strijd tegen files
8 december 2006 -
Ruim driekwart van de P&O-managers (78 procent) zegt mee te willen werken aan een banenruil van werknemers, als oplossing voor fileverzuim. Dat blijkt uit een onlangs gehouden enquête onder personeelsmanagers in opdracht van werkdichterbijhuis.nl.
Bedrijven krijgen meer en meer last van fileverzuim. Op die manier gaan jaarlijks vele kostbare manuren verloren. De 'slachtoffers' zelf zien steeds meer op tegen het moeizame woon-werk-gependel. In de praktijk blijkt dat van alle werknemers die zelf hun baan opzeggen, 30 procent het dagelijkse fileleed als hoofdreden voor vertrek opgeven.
Aantrekkelijk alternatief Forensmoede filerijders kunnen zich op werkdichterbijhuis aanmelden als belangstellende voor een banenruil. Dit kan, met de steun van werkgevers, een aantrekkelijk alternatief zijn voor de gangbare manier van vacatures invullen. Werkgevers die een medewerker via werkdichterbijhuis.nl zien opzeggen, vinden vooral de directe keus uit verscheidene kandidaten positief. De vertrekkende werknemer selecteert zijn/haar opvolger uit het op de website beschikbare aanbod. Dat hij dat zorgvuldig doet is alleen maar in zijn eigen belang. Hoe zuiverder zijn selectie, des te groter de kans dat hij/zij bij het andere bedrijf wordt aangenomen. Deelnemers aan werkdichterbijhuis.nl krijgen een totaalaanbod van mogelijke ruilbanen met andere filerijders en beschikbare vacatures. Met een persoonlijk profiel kunnen ze bovendien inzoomen op hun eigen specifieke behoeftes.
Snel en makkelijk Tien procent van de ondervraagde werkgevers zegt in het verleden al goede ervaringen te hebben opgedaan met deze vorm van banenruil. Het is immers snel en gemakkelijk. Op de traditionele manier kan het lang duren voordat je op een geschikte vacature stuit, die nog in de buurt is ook. Via de website wordt het de baanzoeker mogelijk gemaakt om onder bepaalde criteria de eigen baan aan te bieden onder voorwaarde van een gelijktijdige ruil met een andere deelnemer op de site. Vraag en aanbod komen direct bij elkaar.
Fileverlossing De grootse ondernemingsorganisatie van Nederland, VNO-NCW is enthousiast over de methode en ziet voordelen voor verbetering in de arbeidsomstandigheden. Bijkomend voordeel van banenruil via werkdichterbijhuis.nl is een beperking van het aantal files. Als de initiatiefnemers van de site hun streven van tien procent minder personenverkeer halen, dan wordt Nederland - volgens cijfers van TLN (werkgeversorganisatie voor het wegtransport) - verlost van de meest structurele files.
Tja, het fileprobleem.
Wie weet helpt dit, maar ik twijfel eraan. Forenzen zijn in de regel mensen met een hogere functie. De lagere functies zijn minder mobiel. En medewerkers in hogere functies zo maar even uitruilen, dat lijkt me niet zo eenvoudig als het hier wordt voorgesteld.
We moeten de oplossing van het fileprobleem ook meer zoeken in het trainen van mensen in rijgedrag. Daar kan het bedrijfsleven best bij helpen.
Als alle logistieke bedrijven hun chauffeurs een socialer weggedrag aanleren, dan is 50% van de files al verdwenen.
Als tevens geleerd wordt dat de linkerbaan voor inhalen bestemd is en niet voor het langdurig naast een ander gaan rijden, dan zijn we weer een stuk verder.
Tot mijn verbazing zag ik dat het systeem dat ter hoogte van Rijen is neergepland beloond is als het beste systeem tegen files dan vrees ik dat de verkeerskundigen een geweldige plaat voor hun kop hebben. Sinds dat systeem daar staat (en ik kom daar regelmatig) staan er files, mede veroorzaakt door de geweldige verwarring die het systeem brengt en de paniekreacties van de vele slechte chaufeurs die ons land rijk is.
En ook deze oplossing verwijs ik graag naar het rijk der fabelen. Wishfull Thinking zonder wat dan ook van common sense.
Visser
|
|
12
-
12
-
2006
|
14
:
10
uur
Banenruil lijkt me inderdaad erg lastig realiseerbaar, maar toch vraag ik me vaak af waarom mensen niet dichter bij huis werk zoeken. Er gaat zoveel vrije tijd in woon-werkverkeer zitten, wat gewoon verspilde tijd is. Maar als we dan toch allemaal dezelfde kant uitmoeten, waarom gaan we dan niet meer carpoolen? Ik heb dit zelf veel gedaan. Je moet het een beetje treffen met je reisgenoten, maar het kan een handige uitlaatklep zijn ook. En 10-15% minder auto´s kan al veel schelen.
Toch jammer dat de heer Beer het ook heeft over dat de linker baan is om in te halen. Ook ik stoor me wel aan de mensen die links blijven hangen, maar inhalen in de spits heeft totaal geen zin. Snelheidsverschillen, daardoor veroorzaakte harmonica-effecten en daarop volgende aanrijdingen zijn de grootste oorzaak van alle files in Nederland. Dus als we nu met z´n allen in de spits eens 90km/uur gingen rijden, zouden we allemaal een stuk eerder en relaxter op ons werk aankomen. Helaas lijkt dit in Nederland niet haalbaar. Ieder initiatief wordt glansrijk onderuit gehaald, niet in de laatste plaats door de media. Het wachten is op dwingender maatregelen, zoals permanente trajectcontroles op veel meer plaatsen, of in de auto ingebouwde technieken waar de bestuurder niet of nauwelijks omheen kan.
Elegantere oplossingen zijn de parallelwegen of snelwegen met gescheiden niveaus voor transit- en bestemmingsverkeer. Maar ook dit soort ideeën wordt door media en milieuactivisten op voorhand afgewezen. Wachten op de ultieme oplossing waar iedereen achter kan staan heeft geen zin. Aangezien de financieën van doorslaggevende betekenis zullen zijn, lijkt me een combinatie van acceptatie van 90km/uur in de spits en werk zoeken in je eigen omgeving het slimst. Kun je meteen mee beginnen en het kost geen geld.