4 december 2006 -
Leiderschap op basis van marketing wint aan belang. Bedrijven die goed communiceren of zich beter kunnen positioneren dan de concurrentie, worden makkelijker als marktleider erkend. Goede managers zijn dus niet alleen begenadigde ondernemers, maar ook uitstekende verkopers.
"In de afgelopen decennia was leiderschap een erg rationeel gegeven, gebaseerd op dominantie", zegt hoogleraar Bert Overlaet van de Katholieke Universeit Leuven. Er werd halsstarrig vastgehouden aan modellen of structuren. Intussen is die werkwijze hopeloos voorbijgestreefd.
Eigen inbreng "In de hoogste rangen vind je nog steeds visionairs die menen te weten hoe de toekomst er uit gaat zien. Maar we leven in een instabiele maatschappij. Een organisatie moet in staat zijn onzekerheden te absorberen en snel in te spelen op veranderingen. De vertaalslag tussen een concept op lange termijn en de concrete uitwerking ervan wordt steeds moeilijker. Het verschil wordt niet gemaakt door iemand die een goed businessplan kan uittekenen, maar door iemand die het zelf kan uitvoeren, sturen en herinterpreteren."
Innovatie en creativiteit Volgens Insead-professor Chan Kim is langdurig succes niet het resultaat is van verbeten concurrentie, maar wel van het aanboren van groeiklare nieuwe markten. Leiderschap van een bedrijf wordt niet langer geassocieerd met marktaandeel en rendabiliteit. Innovatie en creativiteit hebben het belang van cijfers en meetbare resultaten overschaduwd. Apple is nog steeds het meest gangbare voorbeeld. Sinds de introductie van de iPod enkele jaren geleden, is de concurrentie op achtervolgen aangewezen.