1 december 2006 -
De meeste werknemers letten alleen op het bedrag dat aan het eind van de maand op hun rekening verschijnt en vergeten de 'verborgen' extraatjes die ze van hun werkgever krijgen te waarderen. Op deze manier denken ze dus vaak dat ze slechter af zijn dan ze daadwerkelijk zijn.
Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek van de Charlton Consulting Group. De onderzoekers raden PZ dus aan beter te communiceren wat de echte kosten zijn van de verstrekte secundaire arbeidsvoorwaarden, zodat werknemers ze beter op waarde weten te schatten.
Persoonlijke communicatie 97 procent van de PZ-medewerkers erkent dat persoonlijke communicatie waarin de kosten van secundaire arbeidsvoorwaarden uitgelicht worden, het begrip van de waarde daarvan bij werknemers ten goede komt. Op een paar uitzonderingen na, wordt in het merendeel van de bedrijven dergelijke communicatie niet gevoerd. En dat is hard nodig, want uit het onderzoek kwam naar voren dat slechts vijf procent van de PZ-medewerkers denkt dat de mensen in hun bedrijf de waarde van hun secundaire voorwaarden kent en waardeert. Tweederde denkt dat de werknemers hier geen flauw benul van hebben.
Als de verborgen extraatjes niet worden bekeken , is dit niet de fout van de ontvanger, doch de onduidelijke wijze van communiceren hierover met de werknemers .
En neem maar aan , dat kleine extraatjes handig worden uitvergroot , en als wapen in de hand dienen om straks uw loonsverhoging te catapulteren in de vuilbak .Ik hoor het al luidop zeggen : en kijk maar eens welke extraatjes je allemaal nu hebt ....
Gerard
|
|
1
-
12
-
2006
|
08
:
15
uur
Nou ben ik eigelijk niet zo mee eens.
Laat de werkgever maar eerst eens waardering geven van de werknemers. De werknemers moeten het werk doen, overwerken. Hoevaak krijgt men wel niet de vraag "zeg kun je misschien even overwerken, of kun je dit even afmaken. Vooral het laatste word vaak genoeg niet eens meegerekend in de overuurtjes mar worden als goodwill gedaan.
Nee, laat de werkgever maar eerst eens om de werknemer denken, dan pas andersom.
mevrouw K.A> Mannes
|
|
7
-
12
-
2006
|
11
:
21
uur
Absoluut wel mee eens. Goed om het voor medewerkers inzichtelijk te maken.
Zaken zoals de werkgeversbijdrage bij de leaseauto,onkostenvergoeding, telefoonvergoeding, volledig betaalde personeelsactiviteiten, ongevallenverzekeringen, WAO hiaat of nu WIA hiaatverzekeringen, bijdrage ziektekostenverzekering. Maar ook het volgen van opleidingen, trainingen en cursussen in werktijd. En ook zaken als eten tijdens werkoverleg, ter beschikking stellen van koffie,thee en frisdranken.
Mijn ervaring is dat het inderdaad vaak door medewerkers wordt vergeten of weinig inzichtelijk is dat deze zaken ook een waarde vertegenwoordigen. Niks mis mee om dat inzichtelijk te maken.
En waardering geven is volgens mijn idee juist niet die paar % aan het einde van het jaar. Leuke bijkomstigheid en belangrijk, dat zeker. Maar waardering wordt niet in geld alleen gecompenseerd. Het verbaast mij dan ook dat deze reacties weer eens uitgaan van het negatieve. - De grote, boze werkgever die misbruik ervan gaat maken.-
Het kan natuurlijk ook zijn dat het bedrijf waar ik werk heel anders is dan deze reacties weergeven.
mevrouw P Uding
|
|
8
-
12
-
2006
|
13
:
38
uur
Ik werk inderdaad nog wel eens over en dat wordt niet uitbetaald. Maar ik kan vrij nemen wanneer ik wil op korte termijn. Na een drukke periode hebben we dit jaar zelfs een collectieve vrije dag gehad. We hebben iedere maand een kantoorborrel en hebben zelfs een presentje van de Sint gehad.
Als ik heel eerlijk ben, ben ik blij met mijn werkgever. Hij waardeert je inzet en laat dat duidelijk merken. Met als gevolg dat ik ook bereid ben een stapje harder te lopen.
Nu weet ik niet of mijn werkgever zo uitzonderlijk is, of dat veel mensen al dit soort dingen als normaal zijn gaan beschouwen.
Wat ik wel weet is dat het de sfeer op kantoor en mijn motivatie ten goede komt.
heer Ron Ladage
|
|
9
-
12
-
2006
|
16
:
45
uur
Door mijn werk waarin ik regelmatig fusies en andere vormen van samengaan van bedrijven tegenkom, wordt het je vaak inzichtelijk gemaakt waar de verschillen tussen de bedrijven zitten.
P&O maakt vaak een arbeidsvoorwaardenboek met daarin de beloningen en de extra's.
Daarom is het voor werknemers moeilijk om echte vergelijken te maken tussen werkgevers.
De werkgever die naast de primaire zaken ook goed inzichtelijk maakt wat de sucondaire zaken zijn, profileert zich beter dan een ander.
Maar er zijn meer zaken, die zeker niet beschreven worden.
Veel werkgevers zijn bereidt om hun medewerkers te helpen op sociaal gebied.
Ik denk aan de begeleiding na een sterf geval, bij ziekte etc.
Dit is heel moeilijk in beeld te brengen en werknemers vinden het logisch dat het bedrijf dit doet.
Door op goede positieve wijze dit te communiceren, geef je de medewerkers meer mee dan alleen arbeidsuren etc.
Dit staat los van overwerk, extra inzet, dat zijn en blijven primaire zaken.
Goed indernemersschap houdt ook in goed omgaan met het belangrijkste kapitaal van het bedrijf, de mensen die in je bedrijf werken en meedenken!