zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijf productiever met 20 procent tijdelijk personeel

30 november 2006 - Uit internationaal onderzoek van Manpower blijkt dat inleners een veel grotere invloed hebben op de motivatie en productiviteit van tijdelijke medewerkers dan vaak wordt gedacht. Bedrijven die weten hoe ze de juiste medewerkers moeten werven en ze bovendien betrokken, gemotiveerd en productief weten te houden, profiteren van een uitgesproken concurrentievoordeel.

Dit geldt vooral voor bedrijven waar tijdelijke werknemers circa twintig procent uitmaken van het gemiddelde totale personeelsbestand. Bij het vergroten van betrokkenheid spelen een respectvolle behandeling en heldere verwachtingen over de uit te voeren taak de belangrijkste rol.

Betrokken medewerkers zijn beter


Tweederde van de tijdelijke medewerkers die zich volledig betrokken voelen, zijn bereid om harder te werken, langer te blijven en met minder geld genoegen te nemen. Van degenen die zich niet betrokken voelen, is slechts tien procent hiertoe bereid. Manpower onderscheidt vier verschillende soorten tijdelijke werknemers: flexmedewerkers, medewerkers met contracten voor bepaalde tijd, uitbestede medewerkers en adviseurs. Onder andere vanwege de toenemende krapte op de arbeidsmarkt wordt verwacht dat het niet-vaste deel van het personeelsbestand in de toekomst zal groeien.

Verantwoordelijk
Algemeen directeur Manpower Nederland Hans Leentjes: "Wij zien in de praktijk dat wanneer klanten samen met ons investeren in betrokkenheid van de door onze geplaatste kandidaten, de klanten dit dubbel en dwars terugverdienen door de hogere productiviteit van deze tijdelijke medewerkers. Naast hogere productiviteit realiseren we ook een langere 'verblijfsduur' van deze kandidaten. Dit laatste is essentieel is in een krapper wordende arbeidsmarkt." Personeelsmanagers geven aan dat zij de betrokkenheid van tijdelijk personeel vooral als verantwoordelijkheid van hun leveranciers zien, van de directe werkgevers dus, de uitzendorganisaties, detacheerders of adviesbureaus. Maar voor de betreffende werknemers geldt dat zij zich voornamelijk emotioneel verbonden voelen met de inlener, ook al wordt hun salaris door hun directe werkgever betaald.

Innovatie en kennis
Nicole Torka universitair docente aan de Universiteit Twente promoveerde op het onderwerp 'Flexibel, maar toch betrokken' onderstreept Manpower's bevindingen: "Uit Manpower's onderzoek blijkt dat flexmedewerkers zich op termijn meer verbonden voelen met de inlener dan met het uitzendbureau door wie ze geplaatst zijn. Veel managers redeneren echter anders: ze blijven flexkrachten zien als werknemers van het uitzendbureau. Het is belangrijk deze gedachtevorming te doorbreken: ingeleende krachten moet je niet zien als tijdelijke menselijke reserves waar je op elk moment afscheid van kunt nemen. Het zijn medewerkers die kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie en die door hun frisse blik vaak oog hebben voor innovatie en veel kennis en ervaring kunnen inbrengen.

Factoren van betrokkenheid
In het onderzoek zijn 12 factoren geformuleerd die zowel voor vast als tijdelijk personeel bijdragen aan betrokkenheid. Een respectvolle benadering en heldere verwachtingen zijn daarbij het belangrijkst voor alle tijdelijke medewerkers. Andere factoren zijn bijvoorbeeld het gevoel hebben erbij te horen, open feedback, de juiste informatie en training om goed te kunnen functioneren en erkenning. Zekerheid werd als minst belangrijke van de 12 factoren geïdentificeerd.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer Wil Jansen  |   | 
30-11-2006
 | 
10:32 uur
Sorry, maar uitspraken als "Betrokken mensen zijn bereid harder te werken" en "Bij het vergroten van betrokkenheid spelen een respectvolle behandeling en heldere verwachtingen over de uit te voeren taak de belangrijkste rol" is het openzetten van de deur van de vliegtuighangar. Raar dat dit gekoppeld wordt aan tijdelijke werknemers. Hoe zit het dan met vaste medewerkers.

Kort door de bocht oplossing: iedereen ontslaan en via een uitzend/detacheringsbureau weer inhuren. De betrokkenheid stijgt (??), ze werken harder (??) en zijn bereid dit voor minder geld te doen (??). Zou dit een economische opleving ondersteunen.

Nogmaals sorry voor mijn cynisme.

mevrouw LN Vogels  |   | 
30-11-2006
 | 
12:07 uur
De kop 'Bedrijf productiever met 20 procent tijdelijk personeel' slaat de plank volledig mis. Uit het rapport blijkt namelijk dat tijdelijk personeel momenteel circa 20 procent van het totale personeelsbestand inneemt en bedrijven productiever kunnen zijn door het verhogen van betrokkenheid bij deze medewerkers (zie www.infeite.nl).
Ton  |   | 
1-12-2006
 | 
15:58 uur
Tja, tijdelijk personeel werkt over het algemeen natuurlijk hard om toch maar in aanmerking te komen voor dat vast contract en weg te kunnen bij die uitzender. Tenminste dat is mijn ervaring.
Daarbij worden tijdelijke krachten al snel ontslagen als er iets is wat de werkgever niet bevalt, je wordt ziek, je zegt je mening, je bent een keer te laat, je wil op vakantie, je maakt een fout en het is "adios". Is er even geen werk genoeg: "tot ziens uitzendkracht". En wordt de groep lastiger en wil de werkgever een voorbeeld stellen dan is het ook de uitzendkracht die hiervoor misbruikt wordt.

Tja, zo'n schrikbewind zal zeker positieve invloed hebben op de productiviteit als men niet overdrijft, absoluut.
Van de andere kant heeft elke nieuwe medewerker een bepaalde tijd nodig om zich in te werken en dus productief te worden. Afhankelijk van de functie en de werkzaamheden zie je dan ook het verschil in verhouding tussen inleenkrachten en vaste medewerkers.

Ik ben van mening dat je kunt zien aan een werkgever hoe lief hij zijn personeel heeft en hoeveel zekerheid je krijgt als je naar de verhouding vaste krachten/inleenkrachten kijkt.

Let wel ik heb het hier niet over de ingehuurde specialisten, interimmers.

Van de andere kant moet men natuurlijk ook een bepaalde flexibiliteit kunnen handhaven als werkgever en is het begrijpelijk dat iemand eerst op inleenbasis zich mag bewijzen. Toch zou ik het zelf liever anders vormgegeven zien.

Ik heb zo mijn bedenkingen bij dit gekleurde artikel.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10