zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bellende stagiair bron ergernis

27 november 2006 - Scholieren die tijdens hun stage eindeloos bellen of klokslag vijf uur vertrekken, zijn een grote ergernis voor werkgevers. Bedrijven vinden het eveneens onverteerbaar als afspraken niet worden nagekomen en als de stagiair geen eigen initiatief toont.

Werkgevers vinden het onbehoorlijk als onder werktijd veelvuldig gebeld wordt of als er telkens sms'jes worden verstuurd.

Tips


Deze waarschuwingen staan in het gratis boekje 'Van naveltruitje tot slappe koffie', waarin allerlei tips staan voor een succesvolle stage. Binnen twee weken hebben scholen en leerbedrijven 7000 exemplaren van het boekje besteld via kenniscentrum Ecabo.


Bron: De Telegraaf
 
 Doorsturen   16 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer i van der linden  |   | 
27-11-2006
 | 
17:04 uur
Klokslag vijf uur vertrekken is geen ergerinis, dit is een soort gegroeide gewoonte van werknemers die dit zelf wel doen en dan maar verwachten dat ieder ander dit ook maar doet. Doet men dit niet dan is dit een ergernis in de ogen van .....
Ik neem aan dat voor iedereen er begin en einde werktijd is vastgelegd in de arbeidsovereenkomst.
heer R Korpel  |   | 
27-11-2006
 | 
20:42 uur
De ergernis ontstaat door de kombinatie van bellen ,sms-en tijdens werktijd en exact weten wanneer het tijd is voor de pauzes en "vergeten " (behalve einde werktijd) wanneer deze eindigen. Dit geldt zeker ook voor vaste werknemers.
Het advies is: Duidelijke regels stellen en deze handhaven.
Zoals Dhr. van der Linden aangeeft is dit een soort gegroeide
gewoonte die moeilijk terug te draaien is.
Shirana  |   | 
28-11-2006
 | 
08:40 uur
Gelukkig zijn niet alle stagiaires zo! En ook niet alle werknemers...
heer m.s. Ulehake  |   | 
28-11-2006
 | 
11:48 uur
Op tijd naar huis gaan lijkt me net zo volstrekt normaal als op tijd op je werk komen. Ik zie niet in waarom daar ergenis over zou moeten ontstaan. Net alsof stagiairs zo belangrijk voor het bedrijf zijn dat ze over moeten werken...waar gaat het over.
Dayon  |   | 
28-11-2006
 | 
14:23 uur
Dit is belachelijk. Ik ben zelf ook stagiaire en ik heb net zo goed het recht om een keer prive te bellen als collega's. En wat betreft het op tijd naar huis gaan lijkt mij volkomen logisch. De meeste stagiaires komen en gaan met openbaar vervoer naar hun stageorganisatie.. en geloof me openbaar vervoer is een hel en zorgt ervoor dat een afstand van thuis naar stageplek met de auto in 10 minuten kan worden afgelegd en je er met het openbaar vervoer maar liefst 1 uur en een kwartier over doet!!!

Daarnaast werken wij net zo goed 38 of 40 uur per week net zo als de rest, alleen verrichten wij het werk tegen een schamele schadevergoeding..

Is een prive belletje of smsje op zijn tijd dan zo'n drama?
Senol BAtmaz  |   | 
28-11-2006
 | 
14:43 uur
ik ben zelf ook stagair bij een assurantikantoor en las dit stukje en dacht plaats ook effe mijn reactie, nou hier is het zekf dat ik altijd pas om 17:05 de kantoor vertrek. en bellen of smsen gebeurt alleen in de pauze, dus het is niet bij elke stage plaatsen zo dat iedereen effe belt of smst, ik weet echt niet hoe ze daar aan zijn gekomen, maar dit valt nog allmaal mee, maar nu moet ik weer verder met me werk, laterszzz
Arno Nijhof  |   | 
28-11-2006
 | 
16:14 uur
Nou ben ik toevallig stagiair en ik heb werkelijk nog nooit een klacht gekregen over het naar huis gaan om 17.00u. (Ik sta dan ook nooit om 17.00u al met m'n jas aan klaar om weg te lopen, maar voor 17.05u ben ik meestal wel het pand uit.)

Aan de andere kant; als de baas van mij verwacht dat ik overwerk, dan zou hij dat natuurlijk altijd van te voren kunnen vragen/mededelen. Dit is geen automatisme, of wel?
heer andre Meij  |   | 
28-11-2006
 | 
16:17 uur
Mischien is het een optie voor bedrijven om te zorgen dat er ook echt iets tedoen is voor een stagaire.

Veel stagaire's moeten alleen koffie en beetje opruimen omdat er geen werk voor hun is althans niet gemaakt word.
Dayon  |   | 
29-11-2006
 | 
13:50 uur
Naar mijn idee is het maar een aanname om de conclusie te trekken dat stagiaires toch niets te doen hebben. Ik heb wel degelijk genoeg te doen, ik verveel me geen moment. En dan heb ik het niet over de hele dag heen en weer rennen tussen de koffieautomaat, de spreekkamers en het kopieerapparaat...
Nee ik heb het over nuttig werk.
Harmen Stevens  |   | 
30-11-2006
 | 
09:48 uur
Ik begeleid regelmatig (weliswaar Belgische stagiairs) binnen onze middelgrote onderneming.

Vooraleer ik een stagiair een kans geef om als beroepspersoon binnen ons bedrijf te functioneren/groeien, is er op zijn minst een stappenplan opgesteld voor diens functie. Zodoende weet iedereen waar hij aan toe is.

Indien de stagiair initiatief wilt ontplooien, dient hij dit eerst door te nemen met zijn begeleider op de werkvloer, zodat eventuele scherpe kanten afgevijld kunnen worden; het is niet zo dat gebrek aan initiatief bij mij gelijk staat aan "slecht", maar eerder aan "voorzichtig".
Iedereen gaat graag vroeg naar huis, maar indien men dit als begeleider irritant vindt, kan het intakegesprek soelaas bieden. Vraag gewoon of de kandidaat-stagiair bereid is af en toe over te werken.
Wat betreft het bel- en sms-gedrag: lead by example mensen.
heer t. geus  |   | 
1-12-2006
 | 
09:38 uur
Dit is een reactie op Dayon. Met de auto 10 minuten en openbaar vervoer 1 uur en 15 minuten. En op de fiets?????
Frank van Marwijk  |   | 
3-12-2006
 | 
15:32 uur
Nieuwsgierig als ik ben, heb ik het genoemde boekje laten komen. Het is een op de doelgroep afgestemd boekje dat bedoeld is om stagiaires goed voor te bereiden op hun eerste stagedag. Het boekje geeft adviezen over looks, gedrag en een professionele houding op de stageplek. Het is geschreven in populistische taal. Het bevat veel beeldmateriaal, voorbeelden en invuloefeningen om de doelgroep aan te spreken. Lees meer hierover op:

(Klik hier)
heer Ron Tournier  |   | 
4-12-2006
 | 
08:24 uur
Meestal onstaat ergernis omdat er nooit echt gepraat wordt met deze mensen. Mensen die het overigens zelf heel belangrijk vinden om onderling met elkaar in contact te blijven (door te bellen en sms'n) Communiceren is volgens mij hierin de enige juiste oplossing. En als ze om 17:00 uur naar huis gaan? Ach dat is toch het einde van de werktijd? Mensen die doorwerken kan je waarderen, maar niet door de stiptere iets te verwijten.
S Hazelhekke  |   | 
4-12-2006
 | 
10:42 uur
Ik heb zelf meerdere stages gelopen en het verschilt per berijf hoe er mee wordt om gegaan. Het is denk ik niet eens onwil van de stagiair, maar grotendeels een gebrekkige communicatie van het bedrijf naar de stagiair. Ikzelf ben altijd wel bereid om wat extra's te doen of nog iets af tre maken, tenzij ik ook best een keer een middagje vrijaf kan nemen in overleg. Zodra deze dingen bij een intakegesprek worden behandeld (vaak op mijn eigen initiatief) dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn. Dit geldt ook voor bellen en sms'en onder werktijd, zodra er nooit over gesproken is en de vaste werknemers doen dit zelf ook, dan ziet de stagiair nauwelijks een drempel om dit ook te doen. Dus mijn advies aan bedrijven is om in het intakegesprek niet alleen over de opleiding te praten, maar vooral over de verwachtingen, normen, waarden, afspraken en omgang binnen het bedrijf.
Leander  |   | 
19-04-2011
 | 
16:28 uur
Is dat boekje nog te krijgen? Lijkt me erg interessant. Ik vind ook dat stagiaires zich aan dezelfde regels moeten houden als werknemers, al kan het hier en daar wat soepeler.
jolanda  |   | 
20-04-2011
 | 
08:10 uur
zoals de ouden zongen piepen de jongen....
het is een kwestie van een goed voorbeeld geven.
werken doe je onder werktijd, prive dingen doe je in je eigen tijd (b.v. tijdens de pauze en anders na werktijd).
In dringende gevallen kan men iemand altijd via het werk bereiken toch?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10