24 november 2006 -
Meer dan de helft van de mannen geeft toe te hard te rijden als ze onderweg zijn voor hun werk en één op de tien heeft dan zelfs wel eens meer gedronken dan wettelijk toegestaan is. Vrouwen zijn een stuk verantwoordelijker tijdens zakelijke ritten: van hen rijden vier van de tien wel eens te hard en heeft slechts één procent ooit teveel gedronken.
Dit blijkt uit Brits onderzoek van Croner. Het consultantsbureau voorspelt dat deze cijfers rond de feestdagen weer zullen stijgen. Dan stappen immers veel mensen in de auto na een kerst- of nieuwjaarsborrel op het werk.
Grote risico's Nasar Farooq, technisch manager veiligheid bij Croner: "Autorijden kan een van de meest gevaarlijke werkactiviteiten zijn en een zorgwekkende hoeveelheid werknemers geeft ronduit toe dat ze grote risico's nemen. Van de 3.600 Britse verkeersdoden per jaar, zijn er 800 tot 1.000 onderweg voor, van of naar hun werk. Vooral rond de feestdagen gebeuren er veel ongelukken. Hoewel vrouwen en jongeren vaak beschouwd worden als de slechtste chauffeurs, blijkt uit ons onderzoek juist dat de mannelijke senior manager het meest geneigd is de wet te overtreden en dat mannen van boven de vijftig de minst verantwoordelijke bestuurders zijn."
Verantwoordelijkheid "Werkgevers denken vaak dat ze alleen verantwoordelijk zijn voor werknemers die een auto van de zaak rijden", stelt hij verder. "Wettelijk gezien zijn ze echter aansprakelijk voor elk voertuig dat voor zakelijke doeleinden gebruikt wordt. We proberen werkgevers daarom hier vooral in deze tijd van het jaar op te wijzen. Riskant rijden kan immers niet alleen leiden tot boetes en verloren werktijd; ook het leven van hun werknemers staat op het spel."
Er valt nog wel wat aan dit onderzoek toe te voegen.
Kijk vooral in de spits maar eens om je heen. Je ziet dan haantjesgedrag op de linker rijstrook en bij in en uitvoegen. En al die bestelbusjes die op de linkerrijstrook op korte afstand achter elkaar aanjagen. Het bumperkleven en opduwen als je na een inhaalmanouvre er ruim voorbij rijdt.
En kijk dan eens opzij wie er achter het stuur zit. Wedden dat het relatief veel mannen zijn die in een auto van de zaak rijden?
Let ook eens op de krantenfoto's van ongelukken waarbij meerdere auto's zijn betrokken. Je zult zien dat het relatief veel bedrijfsauto's zijn.
Het lijkt wel of de man voor het ontvangen van een bedrijfsauto zijn verstand moet inleveren.
Uiteindelijk is het allemaal terug te voeren op het houden van afstand en niet (te) hard te rijden. Voor hard rijden heb je een langere remweg nodig en heeft de weg dus minder capaciteit. Elke file en elk ongeluk kost de ondernemer of het bedrijf veel geld. Los van de ergernis die dit met zich meebrengt.
Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en het bedrijf bestaat volgens mij uit defensief rijden en galant zijn in het verkeer.
Zijn dit ook niet de basisprincipes voor het runnen van een bedrijf en klantvriendelijkheid?
heer F Schophuizen
|
|
25
-
11
-
2006
|
15
:
50
uur
Het gaat om een Brits onderzoek. Hoe zou het in Nederland gesteld zijn?