zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijke scherpzinnigheid kenmerkt echt leiderschap

23 november 2006 - De kunst van leiderschap is om wat er in de externe omgeving gebeurt te incorporeren in de interne strategieën van de onderneming. Volgens Ram Charan is deze zakelijke scherpzinnigheid een van de kwaliteiten die goede leiders kenmerkt. En die kwaliteit kan worden ontwikkeld.

Charan is een toonaangevende boardroomconsultant en auteur van onder meer 'Execution: the discipline of getting things done' (2002) en 'Know-how: the eight skills that separate people who perform from those who don't' (2006).

Oog voor extern businesslandschap


Zakelijke scherpzinnigheid betekent dat je er goed in bent om het externe businesslandschap (de complexe patronen van trends) te beoordelen en om op basis daarvan (nieuwe) manieren te bedenken om geld te verdienen, de onderneming juist te positioneren en de benodigde strategieën te ontwerpen en te implementeren. Cruciaal, want als het externe landschap verkeerd wordt beoordeeld, kiest het bedrijf een verkeerde strategische positionering en zullen daarna de verkeerde capaciteiten worden ontwikkeld, verkeerde mensen in dienst worden genomen, verkeerde markten worden betreden enzovoort.

Cruciale vragen
Het gaat dus om analytisch vermogen, het grote plaatje in beeld krijgen, een vooruitziende blik, ondernemersgeest, strategische bekwaamheid. Dat is niet iedereen van nature gegeven, maar het goede nieuws is dat dit wel getraind kan worden. Volgens Charan kan zakelijke scherpzinnigheid ontwikkeld worden door steeds weer opnieuw zes vragen te stellen, ze te overdenken en te beantwoorden:

1. 'Wat gebeurt er in de wereld van vandaag?' - schijnbaar ongerelateerde trends kunnen wel degelijk gerelateerd zijn: bekijk ze in combinatie met elkaar;

2. 'Wat betekent het voor anderen?' - bekijk de trends vanuit meerdere gezichtspunten en vanuit het perspectief van andere belangrijke spelers, zoals klanten, concurrenten enzovoort;

3. 'Wat betekent het voor ons?' - marktmogelijkheden, investeringsprioriteiten, risico's, nieuwe wegen... ;

4. 'Wat zou er eerst moeten gebeuren om de resultaten te krijgen die we willen realiseren?' - wat zijn de ontbrekende ingrediënten? Apple moest bijvoorbeeld eerst de iTunes Music Store oprichten om de iPod de wereld te kunnen laten veroveren;

5. 'Wat moeten we doen om een rol te spelen?' - moeten we acquisities doen, de organisatie aanpassen, enzovoort.

6. 'Wat is onze volgende stap?' - maak altijd een (operationeel) plan voor het komende jaar.


Bron: Strategy+Business, Kluwer Management
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10