23 november 2006 -
De kunst van leiderschap is om wat er in de externe omgeving gebeurt te incorporeren in de interne strategieën van de onderneming. Volgens Ram Charan is deze zakelijke scherpzinnigheid een van de kwaliteiten die goede leiders kenmerkt. En die kwaliteit kan worden ontwikkeld.
Charan is een toonaangevende boardroomconsultant en auteur van onder meer 'Execution: the discipline of getting things done' (2002) en 'Know-how: the eight skills that separate people who perform from those who don't' (2006).
Oog voor extern businesslandschap
Zakelijke scherpzinnigheid betekent dat je er goed in bent om het externe businesslandschap (de complexe patronen van trends) te beoordelen en om op basis daarvan (nieuwe) manieren te bedenken om geld te verdienen, de onderneming juist te positioneren en de benodigde strategieën te ontwerpen en te implementeren. Cruciaal, want als het externe landschap verkeerd wordt beoordeeld, kiest het bedrijf een verkeerde strategische positionering en zullen daarna de verkeerde capaciteiten worden ontwikkeld, verkeerde mensen in dienst worden genomen, verkeerde markten worden betreden enzovoort.
Cruciale vragen Het gaat dus om analytisch vermogen, het grote plaatje in beeld krijgen, een vooruitziende blik, ondernemersgeest, strategische bekwaamheid. Dat is niet iedereen van nature gegeven, maar het goede nieuws is dat dit wel getraind kan worden. Volgens Charan kan zakelijke scherpzinnigheid ontwikkeld worden door steeds weer opnieuw zes vragen te stellen, ze te overdenken en te beantwoorden:
1. 'Wat gebeurt er in de wereld van vandaag?' - schijnbaar ongerelateerde trends kunnen wel degelijk gerelateerd zijn: bekijk ze in combinatie met elkaar;
2. 'Wat betekent het voor anderen?' - bekijk de trends vanuit meerdere gezichtspunten en vanuit het perspectief van andere belangrijke spelers, zoals klanten, concurrenten enzovoort;
3. 'Wat betekent het voor ons?' - marktmogelijkheden, investeringsprioriteiten, risico's, nieuwe wegen... ;
4. 'Wat zou er eerst moeten gebeuren om de resultaten te krijgen die we willen realiseren?' - wat zijn de ontbrekende ingrediënten? Apple moest bijvoorbeeld eerst de iTunes Music Store oprichten om de iPod de wereld te kunnen laten veroveren;
5. 'Wat moeten we doen om een rol te spelen?' - moeten we acquisities doen, de organisatie aanpassen, enzovoort.