22 november 2006 -
Steeds meer bedrijven en instanties vragen mensen om gevoelige informatie. Toch blijkt een derde van de CEO's er niet op te vertrouwen dat hun eigen organisatie zorgvuldig met die gegevens omspringt. Dit blijkt uit onderzoek van Unisys en het Ponemon Institute onder 1.700 CEO's en IT-managers in de VS en Groot Brittannië.
Niet alleen vertrouwt een derde van de CEO's het eigen bedrijf niet, hetzelfde aantal is er niet zeker van dat hun zakenpartners hen betrouwbaar vindt. "Dit zijn zorgwekkende uitkomsten, helemaal vanwege het vernietigende effect van een vertrouwensbreuk op de reputatie en winst van een onderneming.," aldus Mike Gibbons, vice president en algemeen manager bedrijfsbeveiliging van Unisys.
Algemeen manager versus IT-manager "Net zo zorgwekkend is het verschil in perceptie tussen algemeen en IT-managers met betrekking tot hoe vertrouwen gewonnen moet worden." IT-managers plaatsen sterker de nadruk op het beschermen van de privacy en IT-beveiliging, algemeen managers richten zich meer op de financiële prestaties. Algemeen managers hechten veel meer aan riskmanagement en goede beleidsregels dan IT-managers. IT-managers daarentegen zien positieve media-aandacht, IP-bescherming en verantwoordelijke marketingacties als betere middelen om vertrouwen te winnen. Zij vinden verder dat slechte bescherming van intellectueel eigendom, slechte privacybescherming en onbetrouwbare IT-systemen het vertrouwen in de onderneming veel meer schaden dan algemeen managers.
Meetbare factoren versus softe factoren Meetbare factoren als financiële prestaties werken veelal goed om het vertrouwen van de raden van bestuur te winnen, maar 'softere' factoren die het vertrouwen beďnvloeden – zoals de manier waarop klanten behandeld of personeel gemotiveerd wordt – verdienen volgens de onderzoekers net zoveel aandacht. "Het belang van vertrouwen wordt vaak pas duidelijk als het al te laat is," zegt Larry Ponemon, directeur van het Ponemon Institute. "Veel bedrijven besteden miljoenen om hun marktwaarde te verhogen, maar om het vertrouwen van hun klanten, werknemers en aandeelhouders te winnen, richten ze zich te vaak op de verkeerde factoren."
Vertrouwen is indirect ook uit te drukken in financieel resultaat.
Een werknemer die vertrouwen en vrijheid krijgt zal meer gemotiveerd zijn en beter presteren (betere prestaties = sneller en kwalitatief beter werk leveren)