Online community's goede marketing- en R&D-instrumenten
21 november 2006 -
Steeds meer bedrijven weten internetcommunity's met succes in te zetten voor marketing- en R&D-doeleinden. Dat levert inzichten op die je nooit uit focusgroepen zult halen. Mooi meegenomen is dat er een groep wildenthousiaste 'product-evangelisten' is ontstaan.
"Als het je lukt om klanten bij elkaar te brengen rond een gemeenschappelijke thematiek, is de informatie die zij je geven zó veel beter, nauwkeuriger en authentieker", zegt marktonderzoeker Patricia Seybold. De sleutel is dat er echte (vriendschappelijke) banden worden gecreëerd tussen communityleden.
Waardevolle informatie
Een goed voorbeeld is GlaxoSmithKline, die een online community sponsort die is gewijd aan diëten en afvallen. In ruil krijgt de firma waardevolle informatie van de leden, die wordt gebruikt bij de ontwikkeling van Glaxo's dieetpil die volgend jaar op de markt komt. De communityleden beantwoorden vragen op het gebied van verpakking, geven tips over de beste plekken voor store-marketing, en het belangrijkst: zij bespreken in alle openheid hun persoonlijke strijd tegen het overgewicht.
Bron:Business Week, Marketing Online