16 november 2006 -
Bij het werken met de computer ergeren Nederlandse en Belgische werknemers zich het meest aan de gebrekkige vindbaarheid van informatie op het bedrijfsnetwerk en problemen met spam en virussen. Ook trage en slecht functionerende software is nog steeds een grote bron van stress.
Dat blijkt uit een onderzoek naar ICT-gebruik bij middelgrote en grotere organisaties in België en Nederland dat Heliview in opdracht van Citrix Systems heeft uitgevoerd.
Moeilijk vindbare informatie Maar liefst 46 procent van de 185 ondervraagden gaf aan geregeld moeite te hebben met het vinden van informatie op het netwerk. Grip krijgen op de gegevensstromen in de organisatie staat bij de meeste organisaties dan ook bovenaan het prioriteitenlijstje: 22 procent van de respondenten noemde optimalisatie van databeheer als belangrijkste strategische ICT-uitdaging voor de komende twee jaar.
Kostenbesparing voor ergernissen bestrijden De andere grote ergernissen, spam en virussen (45 procent), slecht functionerende of oude software (40 procent) en het wachten op software (38 procent), staan echter minder hoog op de agenda. De op één na belangrijkste uitdaging blijkt namelijk nog steeds kostenbesparing te zijn, gevolgd door het realiseren van remote access en het verbeteren van de beveiliging. Het ziet er dus niet naar uit dat de IT-stress op korte termijn van de werkvloer verdwijnt.
Functionaliteit en toegankelijkheid "De bronnen van ergernis zijn divers, maar concentreren zich vooral rondom twee punten: functionaliteit en toegankelijkheid", aldus Rob van der Hoeven, area vice president van Citrix Systems Benelux. "Opvallend genoeg lijken beide punten voor evenveel stress te zorgen. Bij nieuwe IT-projecten doen bedrijven er dus goed om zich niet alleen af te vragen wat ze ermee kunnen, maar vooral ook hoe goed het bereikbaar is."
1)
Tussen ontwikkeling van software en werkeljke behoefte,cq functionaliteiten van het bedrijfsleven is nog steeds een probleem. ITers bedenken van achter hun bureau slimme oplossingen maar vervolgens geen goede aansluiting met werkgroepen versus bedrijfsleven in de praktijk.
2)
Daarnaast is het niet de hoogste prioriteit voor bijvoorbeeld het mkb om IT beheer als belangrijk op de agenda te zetten ,zolang het systeem het maar doet.Toekomstvisie ontbreekt.Naast een gesprek met de accountant kan een gesprek over IT beheer wellicht zinvol zijn.
3)
Als laatste de werknemer die vaak alle ruimte krijgt op het systeem zonder restricties met vervelende gevolgen.
Binnenhalen van virus/doormailen van vertrouwelijke bedrijfsinfo/het syteem niet volgens vaste protrocollen etc.