16 november 2006 -
Voor thuiswerken heb je het vertrouwen nodig van je leidinggevende. En dat vertrouwen geven gaat vrouwelijke werkgevers vaak beter af dan mannen, zeker als ze wat ouder zijn. In opdracht van British Telecom (BT) werden 3.000 werknemers en werkgevers in Groot-Brittannië geënquêteerd. De ondervraagde mannen bleken achterdochtiger dan vrouwen jegens flexibel werkende collega's.
Tegelijkertijd is vertrouwen volgens werknemers de belangrijkste eigenschap voor een manager om een flexibele werkomgeving te laten slagen. Uit het onderzoek blijkt ook dat dat vertrouwen met de jaren komt: jonge managers hebben minder vertrouwen in hun ondergeschikten dan ouderen. Gecombineerd met hun minder achterdochtige instelling is de manager van de toekomst dan ook 'vrouw en vijftig plus' concluderen de onderzoekers.
Breekijzer "Een prachtig breekijzer", vindt Yvonne Benschop, hoogleraar organisational behaviour aan de Radboud Universiteit Nijmegen. "Het gaat tegen de gebruikelijke opvatting in. Opeens zijn oudere vrouwen rolmodellen. Of vrouwen per definitie minder achterdochtig zijn, durft Benschop niet te zeggen. "Het blijkt wel dat de komst van de zogenoemde gold collar worker, de zelfstandige kenniswerker, een nieuw soort leiderschap vereist dat dichter bij klassieke vrouwelijke eigenschappen ligt. Dat heet transformationeel leiderschap. Meer gericht op coachen en motiveren van je personeel."
Women's economy Toch voorspelt BT-futuroloog Ian Pearson dat juist door de toename van flexibel werk een women's economy zal ontstaan. Vrouwen zullen volgens hem een cruciale rol gaan spelen in bedrijven 'nu sociale en emotionele vaardigheden die aan vrouwen worden toegedicht steeds belangrijker worden', zo schrijft hij in een artikel in het BT technology e-zine Innovation.
Hahaha en alles faalt al continue. Succes instortende economie.
Fabiola Bruis
|
|
20
-
09
-
2012
|
07
:
06
uur
Haha, n man zeker.....nee, die hebben t goed gedaan!
Dirk Aalst
|
|
21
-
09
-
2012
|
09
:
34
uur
Tuurlijk,ik ken ze alleen een plek op medische zorg, welzijn, sociale zaken en verkoop. En dat de NL economie naar de haaien gaat, hebben we te danken aan de grote hufterigheid en graai cultuur anno 2012.