Veranderende organisaties vragen om nieuwe rol CIO
14 november 2006 -
De snel veranderende wereld en veranderende organisaties vragen om een nieuwe invulling van de rol van de CIO. Meer en meer organisaties hebben niet langer voldoende aan een hoofd van de IT-afdeling maar hebben een innovatieve IT professional nodig die nauw betrokken is bij business processen.
Dat is één van de conclusies van het boek dat IBM lanceert met als titel 'In search of the new CIO'.
Interne factoren Het zijn niet slechts externe factoren zoals vervagende grenzen, toenemende concurrentie, beter geďnformeerde klanten, markttransparantie, lagere marges en slinkende budgetten, die de rol van de CIO beďnvloeden. Vooral ook de interne factoren hebben een groot effect op deze rol; de CIO heeft intern te maken met een nieuw soort lijnmanager die stuurt op meetbare succesfactoren en alles weet van de mogelijkheden van IT. Daarnaast ontstaat in veel organisaties een nieuwe cultuur met een platte organisatiestructuur waarbij iedereen verantwoordelijk is voor de resultaten, ook de IT-manager.
Flexibele organisatie Waar nog een aantal jaren geleden de IT-manager moest sturen op reductie van IT-kosten, simplificering van IT-systemen en het managen van de IT-organisatie, is een van de belangrijkste taken nu mee te sturen met het lijnmanagement en meer dan ooit bij te dragen aan het behalen van de business doelstellingen. De ontwikkelingen en mogelijkheden van IT om hieraan bij te dragen zijn enorm maar vragen om een pro-actieve en flexibele IT-afdeling. Een flexibele IT-organisatie kan alleen bereikt worden door kostenefficiency te combineren met een hoog niveau van standaardisatie en consolidatie. Alle geďnterviewden van het boek hebben deze topics dan ook hoog op de agenda staan.
Veranderingen Andere onderwerpen die het werkveld van de CIO sterk beďnvloeden zijn opkomende concurrentie in branches waar men die niet gewend was, de roep om meer creatieve IT-oplossingen, veranderende taken binnen de IT-afdeling en de opkomst van Service Oriented Architecture.
ikdenk dat elk organisatie bewust is waar hun naartoe willen, wel moet men heel goed in de gaten houden dat men goede voorbereiden hebben als er veranderingen komen.Want je werk met mensen en hoe je dan ook doet heb je de kans dat resterende personeelsleden in angst gaat werken als er geen goede voor bereideingen zijn En dat heb je toch uiteindelijk niet altijd de beste resultaat met je beslissingen van platte organisatie.
harry vorenkamp
|
|
15
-
11
-
2006
|
09
:
51
uur
Veranderende organisaties vragen altijd om verandering van de invulling van een bestaande functie en daarmee om verandering van de functionaris; dus ook van de CIO.
Overigens is het niet zo zeer de organisatie die verandert, doch zijn het de veranderende mensen die direct of indirect zijn betrokken bij die organisatie. De mensen veranderen en daarmee hun gedrag en dus wordt ook de organisatie gedwongen te veranderen.