zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Imago werkgever steeds minder belangrijk

9 november 2006 - Vergeleken met vorige generaties hecht de nieuwe werknemer veel minder aan contractzekerheid en lifetime employment. Persoonlijke ontwikkeling staat hoger genoteerd dan bedrijfsprestaties als het gaat om de grondslag voor trots en zelfvertrouwen. Daarmee hebben ook de traditioneel grote namen en de imago s van werkgevers aan belangrijkheid ingeboet.

Dit blijkt uit onderzoek van Manpower naar de opvattingen, verwachtingen en wensen van de werknemers van morgen. Aan het onderzoek namen 1.737 respondenten deel.

Grote bedrijven


Voor veel jongeren hebben grote ondernemingen vooral instrumentele voordelen: betere organisatie en meer kansen. In het mediatijdperk waarin de nieuwe werknemers zijn opgegroeid, hebben ze geleerd imagocampagnes op hun waarde te schatten. Zij willen van hun potentiële werkgevers weten hoe de sfeer er is en wat voor mensen er werken. Voor lageropgeleide en allochtone jongeren ligt dat iets genuanceerder: de eersten menen dat grotere bedrijven betere doorgroeimogelijkheden hebben, de tweede groep ziet werken voor een groot bedrijf (nog) als een prestatie waaraan ze eigenwaarde ontleent.

Status versus lifestyle
De nieuwe werknemer (m/v) stelt vooral niet-materiële eisen aan werk. Hij gaat ervan uit dat de beloning goed geregeld is en hecht over het algemeen weinig waarde aan status en positie. Vrijheid, afwisseling, uitdaging en ruimte voor het privé-leven zijn daarentegen zeer belangrijk. De nieuwe werknemer zoekt naar werk dat aansluit bij zijn levensdoelen. Hij is ambitieus, maar anders dan zijn voorgangers. De statusbaan is uit, lifestylewerk is in. Voor organisaties en hun HR-afdelingen zal de komst van de nieuwe werknemer aanpassingen vergen aldus Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland. Werkgevers moeten hun mensen moderne arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden bieden die aansluiten bij de behoeften van de, steeds schaarsere, arbeidskrachten. Denk aan flexibele werktijden, arbeidscontracten en/of organisatievormen.

Parttime carrière
Werk en privé-leven op een bevredigende manier combineren, dat wil de nieuwe generatie werknemers. 46 procent van de jongeren meent dat het voor een leuke carrière niet nodig is om fulltime te werken. Dat percentage is bij oudere werknemers nog hoger. Ook als het cijfer gecorrigeerd wordt voor de hogere carrièreverwachtingen van jonge mensen, blijkt dat parttime werken steeds meer de norm wordt.

Geld is geen issue

De nieuwe werknemer, hoog- of laagopgeleid, noemt uitdaging het belangrijkste kenmerk van zijn droombaan, maar verstaat daaronder vooral: kortlopende projecten realiseren met een duidelijk einddoel, waarin de individuele bijdrage aan het resultaat herkenbaar is. Plezier in het werk is eveneens cruciaal, maar wordt door verschillende leeftijdsgroepen anders ingevuld. Voor ouderen (50 jaar) geeft inhoudelijk interessant werk voldoening, jongeren (25 jaar) beschouwen het contact met collega s als doorslaggevend voor de werksfeer. Geld is eigenlijk geen issue. Geen geld overigens wel; de meeste nieuwe werknemers gaan er eenvoudigweg vanuit dat ze voldoende zullen verdienen om een leuk leven te kunnen leiden. De beklimming van de corporate ladder heeft veel van zijn glans verloren. Persoonlijke ontplooiing is het nieuwe credo.

Relatie met de werkgever
De werknemers van morgen zijn ambigu in de relatie die zij met hun werkgevers willen. Enerzijds gaan ze ervan uit niet al te lang bij een werkgever te werken en vinden vooral hogeropgeleiden dat zelfs niet wenselijk. Die houding vertaalt zich in minder emotioneel commitment naar de werkgever. Anderzijds willen ze wel erkend worden als persoon, zoals ze hun hele leven al gewend zijn. Soms leidt dat tot stevige teleurstellingen. Ontslag krijgen door reorganisatie bijvoorbeeld is voor deze generatie een extra bittere pil. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt tekent zich een groep werknemers af die, vaak door dit soort ervaringen, vinden dat ze als productiemiddel worden behandeld. In reactie stellen ze zich legalistisch op: ze willen precies weten tot wat ze verplicht zijn en zijn niet gauw bereid extra stappen te zetten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10