Kwaliteitsgarantie grootste obstakel bij outsourcing
7 november 2006 -
Bedrijven kijken op tegen het uitbesteden van activiteiten naar het buitenland omdat ze bang zijn niet langer de kwaliteit van de dienstverlening kunnen garanderen. Ook vrezen ze het verlies van intellectuele eigendomsrechten en andere kennis.
Uit onderzoek van de Rotterdamse Erasmus Universiteit blijkt dat bedrijfsleiders ook de handhaving van een efficiënte bedrijfsvoering terwijl de activiteiten op verschillende locaties plaatsvinden als een probleem ervaren.
Bedrijfsgeheimen "De levensduur van kennis wordt al steeds korter, en dit soort bedrijfsgeheimen is moeilijk te beschermen in landen waar productontwikkeling en onderzoek naar wordt uitbesteed," zegt hoogleraar Henk Volberda, die het onderzoek uitvoerde.
Controle Dat is volgens Volberda een van de redenen dat de meeste bedrijven die bedrijfsactiviteiten verplaatsen naar het buitenland kiezen voor bedrijven waarvan ze eigenaar van zijn: 44 procent. Slechts 24 procent schakelt een 'echt' buitenlandse partner in en vijftien procent kiest voor verplaatsing naar een internationaal bedrijf zoals IBM, Accenture, Cap Gemini of Tata.
Ik kan me nog herinneren dat het laatste halfjaar een paar artikelen zijn gepubliceerd waarin gesteld werd dat outsourcen inderdaad helemaal niet zo'n onverdeeld succes was. De vrees voor negatieve uitkomsten blijkt dan gegrond. Wellicht dat de zoekmachine op deze site hulp kan bieden wanneer u dit artikel na zou willen zoeken.
heer Han M. Vugts
|
|
7
-
11
-
2006
|
08
:
50
uur
Helemaal mee eens. Ik begeleid bedrijven, die zich in China vestigen of gevestig hebben en ken de problemen, die "locaal" management met zich me kan brengen. Dus als U plannen heeft, doe 't op eigen kracht en met eigen mensen en een goede adviseur.
heer Willem Evertse
|
|
7
-
11
-
2006
|
09
:
18
uur
Gedurende twee jaar wordt een deel van onze productie van jonge planten in Polen uitgevoerd. De ervaring is dat Poolse werknemers in Nederland en in Polen zelf van aanpakken weten en een goede scholing hebben genoten. Anders is het gesteld met de eigenaren en het management van de bedrijven aldaar.
Het hoge kader is vaak alleen maar bezig met het directeur zijn, zonder enige vorm van motivatie, productiviteit of creativiteit. Van de vijf bedrijven waarmee wij twee jaar geleden van start zijn gegaan is er nu nog maar een over, en ook die gaan wij afstoten als de kwaliteits- en kwantiteitsgarantie voor het einde van dit jaar niet verbeterd. Ik hang steeds vaker gefrusteerd en schreeuwend aan de telefoon als het productiequotum weer niet is gehaald, om over de kwaliteit maar niet te spreken. Het tekort moeten andere afdelingen op de een of andere manier extra produceren naast hun eigen werk. De volgende stap is het opzetten van een eigen productiebedrijf in Bulgarije. Voordelen: Goed arbeidklimaat, weining criminaliteit, weinig bureaucratie, buitenlands bedrijf kan 100 % eigenaar zijn, en een Nederlands management ter plekke. En geloof het of niet: minder corruptie dan in de West-Europese kranten staat vermeld! Exit outsourcing. Een goed advies voor iedereen: goed voorbereiden en laat je vooral goed voorlichten.
Jeroen Jansen
|
|
1
-
12
-
2008
|
16
:
44
uur
De enorme kansen op kostenbesparing creeert vaak een blinde vlek...die later weer opduikt in de vorm van kwaliteitsverlies en miscommunicatie. Wij verzorgen al langer interculturele communicatie en managementtraining. Toch maar eens overwegen?