7 november 2006 -
Managers van IT-bedrijven moeten verder gaan denken dan hardware en software en zich meer gaan richten op de mens achter de techniek. Mits ze tenminste een concurrentievoordeel willen behouden. Dit zegt PriceWaterhouseCoopers na internationaal onderzoek.
Hoewel de meeste IT-managers goed begrijpen dat menselijk kapitaal topprioriteit dient te zijn, erkennen ze meteen dat hun bedrijf op dat punt vaak slecht scoort.
Internationale trend Graham Wyllie van PriceWaterhouseCoopers: "Hoewel IT-bedrijven van oudsher gewend zijn te vechten voor de knapste koppen, is de strijd om talent nog nooit zo hevig geweest en nu talent steeds schaarser wordt zal die voorlopig alleen maar feller worden." Ten gevolge daarvan zijn IT-bedrijven bovendien steeds vaker gedwongen hun personeel ook over de landsgrenzen te zoeken. Vooral Europese en Aziatische IT-bedrijven verwachten al binnen drie jaar een ernstig tekort aan goed personeel. Hetzelfde geldt voor groei-economieën, waar 41 procent van alle IT-bedrijven nu al moeite heeft met het vinden van technisch personeel en 48 procent moeite heeft dat te behouden. Ten gevolge hiervan stijgen de salarissen van IT'ers wereldwijd explosief. Volgens PwC zal het dan ook niet al te lang meer duren voor China en India hun kostenvoordeel kwijt zijn.
Doorgroeimogelijkheden Maar IT'ers laten zich niet alleen leiden door een hoog salaris. Vooral innovatief en interessant werk en een duidelijk geformuleerde doorgroeimogelijkheden zijn wat betreft IT-toppers bepalend voor hun werkgeverskeuze. Uit het onderzoek blijkt echter dat meeste internationale IT-bedrijven ondermaats presteren als het aankomt op managementtraining, werving en selectie en personeelsontwikkeling.
Ontwikkelplannen Wylie: "Aan de andere kant is het niet langer genoeg dat IT'ers een graad in wiskunde en exacte wetenschappen hebben. Tegenwoordig moeten ze ook beschikken over een enorme motivatie, bereid zijn te blijven leren, samen kunnen werken, kunnen innoveren en met veranderingen om kunnen gaan." Sommige bedrijven werken al samen met scholen en universiteiten om deze aspecten op te krikken en studenten te stimuleren exacte vakken te kiezen. Andere ondernemingen proberen hun toppers intern tot grotere hoogtes te brengen met behulp van bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkelplannen, het verhogen van de betrokkenheid en andere HR-methodes.