Obsessie met leiderschap bepaalt opleidingskeuze manager
6 november 2006 -
De leiderschaps'cultus' zit zo diep geworteld dat managers bijna altijd kiezen voor 'leiderschapontwikkeling' als ze een opleiding of training mogen kiezen. Toch hebben ze vaak geen flauw idee wat dat nou precies inhoudt. Dat zegt CO2 Partners, aanbieder van managementtrainingen, na Amerikaans onderzoek naar managementtrainingen.
Hieruit bleek dat zes van de tien managers denken dat ze het meest profijt hebben van een leiderschapstraining. Minder dan de helft wil zijn communicatievaardigheden verbeteren en slechts een derde wil zijn organisatorische en politieke vaardigheden of zelfs zijn prestaties naar een hoger niveau tillen.
Obsessie "Leiderschap is een obsessie voor de meeste managers," zegt Gary Cohen, directeur van CO2 Partners. "Ze voelen zich dus verplicht om voor leiderschapsontwikkeling te kiezen, hoewel ze geen duidelijk beeld hebben van wat dat inhoudt." Dat is overigens niet zo vreemd, voegt hij toe. "Leiderschap is het slechts gedefinieerde gebied in de trainingswereld. Eigenlijk maakt het deel uit van elke managementtraining. Bovendien zijn er tientallen verschillende benaderingen en vrijwel geen consensus over de belangrijkste elementen van een leiderschapstraining."
Zelfreflectie Cohen, die vooral managers van kleine en middelgrote ondernemingen opleidt, is van mening dat training begint met zelfreflectie. "Mensen willen vaak net zo zijn als een leider die ze kennen en met wie ze zich identificeren. In plaats daarvan kunnen ze zich echter beter concentreren op hun eigen sterke kanten en persoonlijkheid zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot authentiek leider." Daar komt bij dat de grootste problemen waar managers tegenaan lopen vaak niets te maken hebben met leiderschap en dat ze beter andere vaardigheden kunnen ontwikkelen.
Leiderschap vs management Vorige week veegde ook hoogleraar management Henry Mintzberg de vloer aan met de heersende obsessie voor leiderschapsopleidingen. In de Financial Times stelt hij dat dergelijke trainingen 'onderdeel uitmaken van het individualiteitsyndroom' dat 'ondernemingen ondermijnt'. In plaats van managers te sterken, maken ze hen juist zwakker. Hij gaf ook af op managers die vanuit 'hun ivoren toren grootse visies, grandioze strategieën en abstracte prestatiestandaarden' verkondigen. Zijn vraag: wil je liever werken voor een manager zonder leiderschapskwaliteiten of voor een leider die niet kan managen?
Kort en krachtig kun je leiderschap definiëren als "Het bereiken van maximale resultaten met mensen". Leiderschap is daarom een paraplu waaronder alle benodigde vaardigheden (persoonlijk en interpersoonlijk, rationeel en gevoelsmatig) samenkomen.
Met het ontwikkelen van de communicatievaardigheden ontwikkelt iemand dus tevens zijn of haar leiderschaps-vaardigheden. Ook management is een onderdeel van leiderschap.
Mijn organisatie assisteert organisaties en personen organisaties bij het bereiken van de bedrijfsdoelen. Al 40 jaar ontwikkelen wij daartoe het leiderschap bij onze klanten, maar dit is dus geen doel op zich! Voordeel van deze aanpak is wel dat onze klanten blijven veranderen en verbeteren en dus het maximale uit alle personen blijven halen.
Om waardevolle doelen te bereiken moeten altijd persoonlijke en organisatorische hindernissen worden overwonnen. Dit vraagt om daadkrachtige leiders met visie. Leiders die nieuwe wegen durven gaan, die zichzelf en hun organisatie weten te motiveren en denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.
Het is niet vreemd dat leiderschap sterk in de belangstelling staat: De maatschappij wordt steeds complexer en veranderingen volgen elkaar in een steeds sneller tempo op. Organisaties beseffen meer en meer dat een hiërarchisch management systeem niet langer voldoet om deze bewegingen te blijven volgen. De individuele kwaliteiten van alle medewerkers dienen maximaal te worden ontplooid en ingezet. Goed ontwikkeld leiderschap is de sleutel !!!
Edwin Hoek
fhk@core-i.nl
|
|
6
-
11
-
2006
|
10
:
18
uur
Wantrouw Amerikaans onderzoek!
Een goede leider wil altijd zijn communicatievaardigheden verbeteren en organisatorische en politieke vaardigheden naar een hoger niveau tillen. Mijn leiderschapstraining begint met zelfkennis en kennis van anderen, voorspellers van geluk en succes in leven en werk. Elke leider is ondernemer, manager, coach, innovator, visionair en waarnemer. Vooral die laatste rol zie ik weinig uitgediept, ook niet bij Mintzberg. Een waarnemer neemt de dingen niet persoonlijk en heeft totaaloverzicht.
RB
|
|
6
-
11
-
2006
|
21
:
55
uur
Ik ga op pragmatische gronden wel mee in wat Cohen stelt. Leiderschap werkt als het de grond raakt en authentiek is. Het werkt doorgaans niet als het domweg weer een extra persoonlijke beleving in een egotrip is, of een aangeleerd kunstje. Mensen prikken zo door de facade heen en je maakt jezelf al snel belachelijk.
Leiderschap is overtuiging, ideologie, wereldmodel. Het wordt je bovendien gegund. Dat leer/herprogrammeer je niet in een cursusje. Als je het niet *bent* (geworden), dan kun je waarschijnlijk beter nog even focussen op persoonlijke excellentie.
ehoek@lmi-nl.com
|
|
7
-
11
-
2006
|
00
:
15
uur
De gedachtengang van RB hierboven is herkenbaar. Echt leiderschap wordt in de praktijk ontwikkeld en komt van binnenuit, is authentiek. En dit ontwikkel je inderdaad niet met 'een cursusje'.
Er bestaan echter bewezen effectieve middelen die het ontwikkelproces op pragmatische wijze, in de praktijk, aanzienlijk vereenvoudigen en versnellen!
mevrouw Jeannette Lamme
|
|
7
-
11
-
2006
|
11
:
19
uur
Leiderschap gaat nog het meest over zelfmanagement. Gelukkig maar, toch?