31 oktober 2006 -
Ook dit jaar besteden bedrijven weer minder geld aan direct mail, zo blijkt uit onderzoek. Als de budgetten de komende tijd met dezelfde snelheid blijven dalen, is volgens deskundigen de hele bedrijfstak over tien jaar ter ziele. De vraag is natuurlijk waarom er zo gesneden wordt in de mailings.
Direct betrokkenen hebben verschillende verklaringen. Eén daarvan is dat sommige bedrijven de afgelopen tijd een beetje teveel hebben geleund op hun direct mail en nu kiezen voor een meer afgewogen aanpak met een betere balans tussen de diverse onderdelen van de marketingmix.
Internet en gsm Een andere oorzaak van de daling zou de opkomst van internet als marketingmedium zijn. En dan is er nog de 'migrerende consument', die eerder geneigd is tot een positieve reactie wanneer hij via zijn GSM dan via een mailing wordt aangesproken. Opvallend is trouwens dat de meeste bedrijven bij hun mailings meer geld besteden aan prospects dan aan bestaande klanten. Direct mail lijkt dan ook meer een acquisitie- dan een retentie-instrument.
Als medewerker in een Düsseldorfs communicatiebureau komen mij steeds meer berichten ter ore dat de investeringen in de direct-mail sector stijgen. Hier wordt nml ook de postmarkt geliberaliseerd.
Ook de kwaliteit is stijgend, customized mailing werkt goed in Duitsland.
Voor meer info zie www.ddv.de
heer Emile Postma
|
|
7
-
11
-
2006
|
12
:
37
uur
Voor ons is direct mail nog steeds hét medium om onze klanten te bereiken, wanneer het in combinatie met andere marketinginstrumenten gebeurt, werkt het perfect.