30 oktober 2006 -
Zakenreizen zijn in een groot aantal gevallen niet nodig en gaan ten koste van de effectiviteit van het bedrijf. Maar liefst 55 procent van de zakenreizigers geeft aan dat een deel van de zakenreizen niet nodig is. Ongeveer 15 procent van de Europese zakenreizigers vindt zelfs dat reizen hen minder productief maakt en 44 procent beschrijft zichzelf als overstresst.
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksinstituut Ipsos MORI in opdracht van Tandberg, leverancier van producten en diensten voor visuele communicatie. 1.400 internationale zakenreizigers uit Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en Italië namen deel aan het onderzoek.
Indirecte motieven
Zeer opvallend is verder dat de zakenreizigers verwijzen naar niet aan het werk gerelateerde zaken, als hen wordt gevraagd waarom ze zelf graag op zakenreis gaan. Ze noemen vooral indirecte motieven: socializen (58 procent, Nederland 61 procent) en het leren kennen van andere culturen (69 procent noemt, Nederland 58 procent).
Negatieve impact Fredrik Halvorsen, CEO van Tandberg: "Bedrijven moeten zich afvragen of het socializen en leren kennen van andere culturen voldoende aanleiding zijn om de negatieve impact van zakenreizen te rechtvaardigen. Het is tijd voor bedrijven om het zakenreizen anders in te richten door zich af te vragen wat elke zakenreis oplevert en welke mogelijke alternatieven er zijn." Videoconferencing Op het persoonlijke vlak heeft het reizen een negatieve impact op de balans tussen werk en privéleven. Een groot deel van de Europese zakenreizigers (29 procent) staat open voor alternatieven afkomstig uit de (tele-)communicatie hoek, blijkt uit het onderzoek (Nederland 22 procent).Van degenen die videoconferencing hebben of de aanschaf overwegen, verwacht 32 procent dat het de work/life balans zal verbeteren (Nederland 21 procent). Voor de meeste organisaties is het voeren van gesprekken en houden van vergaderingen via video voor een groot deel van de zakenreizen een goed alternatief. De technologie maakt het mogelijk om medewerkers face-to-face te laten communiceren, zonder tijd en veel geld te verspillen aan zakenreizen en bovendien het milieu te ontzien.
Werk versus privé Niet alleen bedrijven, ook de medewerkers zelf voelen het effect van zakenreizen. De kwalificatie 'reizen is een noodzakelijk kwaad' werd gedeeld door 1 op de 3 Nederlandse respondenten (33 procent). Verder vindt bijna 20 procent van de Nederlandse reizigers dat zakenreizen hen uitput. Zakenreizen blijken een schadelijk effect te hebben op een goede balans tussen werk en privé. En dat lijkt aan te tonen dat zakenreizen voor een groot deel van de werknemers niet de 'extra beloning' is voor een interessante functie.
Milieubewust: van denken naar doen Bedrijven schenken in toenemende mate aandacht aan sociaal-maatschappelijke vraagstukken en een van de aspecten hiervan is de zorg voor het milieu. Ook in dat licht is het aangetoond dat het vliegen een negatieve impact heeft op het milieu en we daar eigenlijk zorgvuldiger mee om moeten gaan. Ongeveer 40 procent van de Nederlandse respondenten zegt milieubewust te zijn, maar slechts negen procent zegt daarom ook daadwerkelijk minder te reizen.