zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale onthullingen dodelijk voor carrière

30 oktober 2006 - Internet heeft het dagelijkse leven en werk zoeken voorgoed veranderd. Maar er is een keerzijde. Ook potentiële werkgevers kennen de weg op het www en lezen wat er zoals vermeld staat in blogs en die foto's van dat feestje dat zo uit de hand liep bekijken. En op basis daarvan besluiten dat je toch niet zo geschikt bent voor een functie in hun bedrijf.

Dit is minder vergezocht dan het lijkt. Volgens onderzoek van CareerBuilder.com gebruikt een kwart van de Amerikaanse HR-managers inmiddels Google of andere internetzoekopties om meer te weten te komen over sollicitanten. Tien procent gaat zelfs verder dan 'googlen' en betrekt ook sociale netwerken en fora in de screening van kandidaten.

Afwijzingen


Uit het onderzoek, waarvoor meer dan 1.000 HR-managers ondervraagd werden, bleek dat niet minder dan de helft al eens één of meerdere kandidaten afgewezen heeft op basis van wat ze vonden op het web. Dit geldt zelfs voor tweederde van de managers die via sociale netwerksites naar informatie zochten.

Slechte indruk
Wat vinden die HR-managers dan dat zo'n enorm negatieve impact heeft? Bijna een derde ontdekt op deze manier dat een kandidaat liegt over zijn kwalificaties. Een kwart trekt de conclusie dat het de sollicitant ontbreekt aan communicatieve vaardigheden (zorg dus dat je je blogs controleert op spelfouten!) en nog een kwart ontdekt dat de kandidaat zich ingelaten heeft met illegale activiteiten. Eén op de vijf kandidaten post informatie over drank- en drugsgebruik die niet in goede aarde valt.

Openhartig en shockerend
Wees ook voorzichtig met wat je zegt over voormalige werkgevers en collega's. Eén op de vijf respondenten zei dat ze aanstoot nemen aan het zwart maken van bedrijven waar de kandidaten eerder hadden gewerkt. Vijftien procent van de kandidaten verknalde zijn kansen door vertrouwelijke informatie van vorige werkgevers online te zetten. Ook hilarische foto's kunnen een carrière al om zeep helpen voor die begonnen is. Eén op de tien respondenten is gestuit op provocerende of ongepaste foto's van sollicitanten. Bijna evenveel (acht procent) heeft weleens een kandidaat afgewezen op basis van een onprofessionele nickname.

Positieve werking
Online informatie kan natuurlijk ook positief werken. Het vermelden van professionele en persoonlijke mijlpalen en het tonen van je creativiteit kan een goede, blijvende indruk maken op een werkgever en benadrukken waarom je geschikt bent voor de baan. Tweederde van de HR-managers zei dat ze achtergrondinformatie over een kandidaat hadden gevonden die diens professionele kwaliteiten onderstreepte en vier van de tien kregen dankzij internet de indruk dat de kandidaat een goede algemene ontwikkeling en een brede interesse had. Bijna een derde vond dankzij online gegevens dat een sollicitant uitstekende communicatieve vaardigheden bezat, zich professioneel presenteerde en goed in de onderneming zou passen.

Voorzichtig, discreet, voorbereid
CareerBuilder.com raadt iedere werkzoekende het volgende motto aan aangaande online activiteiten: wees voorzichtig, discreet en voorbereid. Zet niets online waarvan je niet wilt dat een potentiële werkgever het te zien krijgt, inclusief opruiende teksten, onthullende foto's en flauwe grappen. Verder kun je overwegen je profiel op 'privé' te zetten, zodat mensen alleen toegang hebben na je goedkeuring. Controleer verder regelmatig wat de reacties op je profiel en forumbijdrages zijn. Voer bovendien een online zoekopdracht naar jezelf uit om te kijken wat er boven komt drijven. Probeer schadelijke informatie zo snel mogelijk te verwijderen en zorg dat je je antwoord klaar hebt mocht je toch geconfronteerd worden met je digitale vuile was.

Massavernietigingswapen
Eerder deze week waarschuwde Dan Williamson, Hoofd Content van het Britse Cimex dat bloggen een potentieel massavernietigingswapen is dat de carrière van duizenden jongeren in gevaar kan brengen. "Er is vrijwel geen garantie dat een blogger zijn of haar puberale gescheld later volledig kan verwijderen. Dergelijke content kan een sollicitant blijven achtervolgen dankzij cache, cookies, zoekmachines en de neiging van bloggers elkaars content over te nemen zodat die eindeloos gerecycled wordt. De mogelijkheid je gedachten met minimale inspanning met de hele wereld te delen, is natuurlijk heel aantrekkelijk maar jonge internetgebruikers moeten veel beter gewaarschuwd worden voor de gevaren daarvan."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10