zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft grootbedrijven over op elektronische factuur

30 oktober 2006 - Binnen drie jaar zal vijftig tot zeventig procent van de Nederlandse grootbedrijven ontvangen facturen elektronisch verwerken (e-Invoicing). Dat blijkt uit een onderzoek van LogicaCMG. Op dit moment verwerkt nog maar twintig procent van de bedrijven een binnengekomen factuur digitaal.

Volgens het onderzoek zijn procesefficiëntie, kwaliteitsverbetering en kostenbesparing de belangrijkste drijfveren achter de groeiende populariteit van e-Invoicing.

Kostenbesparing


Een volledig gemanaged elektronisch factureringsproces (ontvangst, goedkeuring, betaling en archivering) kan leiden tot een kostenbesparing van tachtig procent, zo blijkt uit het onderzoek. Het kost tussen de 15 en 30 euro om een papieren factuur te verwerken.

E-Invoicing
Uit het onderzoek blijkt dat een groot aantal Nederlandse organisaties, waaronder overheidsinstanties, al van plan is binnen één jaar over te stappen naar e-Invoicing. Van de bedrijven die overstappen op e-Invoicing wil het merendeel het factureringsproces centraliseren en outsourcen naar een derde partij. Momenteel wordt het factureringsproces in nog maar dertien procent van de gevallen geoutsourced. Het onderzoek toont aan dat een tweeledig invoeringstraject voor e-Invoicing het snelste leidt tot efficiëntie- en kostenvoordelen. Bij een dergelijke aanpak wordt de ontvangst en digitale verwerking van papieren facturen geoutsourced. Daarnaast worden de leveranciers van de organisatie gestimuleerd om ook e-Invoicing in te voeren.

Papieren factuur nog niet verdwenen
Ondanks de groeiende populariteit van e-Invoicing zullen papieren facturen nog minstens tien jaar worden gebruikt. Volgens de respondenten van het onderzoek komt dit mede door belangrijke obstakels zoals de groeiende internationalisatie van de organisatie; risico's met betrekking tot veranderingen in nationale en Europese wetgeving; belastingcompliance in het vestigingsland en regels met betrekking tot de authenticiteit, integriteit en herkomst van elektronische facturen. Desondanks zijn de meeste respondenten er van overtuigd dat e-Invoicing leidt tot een hogere return on investment en een betere naleving van compliance.

Kwaliteitsverbetering
Bert van der Schelde, CFO LogicaCMG Nederland: "Het onderzoek toont aan dat de invoering van e-Invoicing duidelijk momentum heeft. Dat is ook niet verassend. Het kost erg veel geld om een factuur te verwerken. Dit komt hoofdzakelijk door een inefficiënt handmatige aanpak van het factureringsproces. Dit onderzoek laat zien dat door het proces te automatiseren en het beheer ervan uit te besteden aan een gespecialiseerd dienstencentrum, bedrijven aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen en kostenbesparingen kunnen realiseren."


Bron: Admanager
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
dauwie  |   | 
2-02-2010
 | 
13:01 uur
Bij het elektronisch uitwisselen van berichten en facturen tussen leveranciers en klanten is het van belang dat er voor allen een win-win situatie ontstaat. Ketendigitalisering is hier het woord. En dat dankzij een goed opgezet on-boarding programma. 3th party systemen waar iedere partij kan op aansluiten, ongeacht hun erp systeem, onafhankelijk van het bestandsformaat of de manier van verzenden (https, sftp, x.400, smime ...) lijken de beste onafhankelijke oplossing te zijn, waar iedere partij zonder interne aanpassingen toch kan deelnemen aan het e-invoice proces. Het digitaliseren van het volledige purchase-to-pay proces (van order over orderbevestiging, pakbon tot factuur) is het uiteindelijke doel. Hierdoor worden de banden tussen bestaande zakenrelaties nog hechter en werkt men administratief uiterst efficient. Een voorbeeld van dergelijk systeem kan je vinden op doctrails.com
dauwie  |   | 
3-02-2010
 | 
15:19 uur
Bij het elektronisch uitwisselen van berichten en facturen tussen leveranciers en klanten is het van belang dat er voor allen een win-win situatie ontstaat. Ketendigitalisering is hier het woord. En dat dankzij een goed opgezet on-boarding programma. 3th party systemen waar iedere partij kan op aansluiten, ongeacht hun erp systeem, onafhankelijk van het bestandsformaat of de manier van verzenden (https, sftp, x.400, smime ...) lijken de beste onafhankelijke oplossing te zijn, waar iedere partij zonder interne aanpassingen toch kan deelnemen aan het e-invoice proces. Het digitaliseren van het volledige purchase-to-pay proces (van order over orderbevestiging, pakbon tot factuur) is het uiteindelijke doel. Hierdoor worden de banden tussen bestaande zakenrelaties nog hechter en werkt men administratief uiterst efficient. Een voorbeeld van dergelijk systeem kan je vinden op doctrails.com

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10