Financieel directeuren missen overtuigingskracht bij bezuinigingen
16 april 2002 -
Financieel directeuren slagen er niet in hun directieteams ervan te overtuigen dat investeren in lange termijn doelstellingen belangrijk is ten tijde van een economische terugval. Uiteindelijk leggen zij zich neer bij het schrappen en uitstellen van dit soort uitgaven.
Deze bevindingen zijn afkomstig van een onderzoek van PricewaterhouseCoopers dat de houding van 600 bedrijven in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Australië ten opzichte van bezuinigen en de huidige onzekerheid van de economie onderzoekt.
Geschrape kosten komen terug Bijna 60 procent van de financiële directeuren of mensen met een soortgelijke functie overal ter wereld geven toe dat de kosten waarop ze momenteel bezuinigen binnen twee tot drie jaar weer binnen hun organisatie terug te vinden zijn. De financiële directeuren geven aan slachtoffer te zijn van een navolgcultuur van kortetermijnbezuinigen die het streven naar succes op lange termijn terzijde schuift. Meer dan de helft van de financiële directeuren van bedrijven overal ter wereld zegt dat de bezuinigingen meer gestuurd worden door de wens om indruk te maken op analisten en aandeelhouders dan door de wens om hun eigen bedrijf te verbeteren.
Optimistisch Vooral Nederlandse ondervraagden vinden dat er sprake is van een neergaande economie (64 procent). Daar staat tegenover dat ook op het optimisme over herstel in Nederland het grootst is.