Noodzaak en prioriteit innovatie nog nooit zo hoog geweest
25 oktober 2006 -
De noodzaak en prioriteit van innovatie stijgen. Terwijl vorig jaar de focus lag op het uitnutten van de bestaande business en het snijden in de kosten, is de aandacht nu volledig gericht op groei door innovatie. Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven investeert volgend jaar meer in innovatie.
Dit blijkt uit de Innovatie-monitor 2006 van Twynstra The Bridge, het jaarlijks terugkerende onderzoek naar de innovatiepraktijk bij middelgrote en grote ondernemingen in Nederland.
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft de ambitie om radicaal te innoveren. De focus ligt nu vooral nog op het behalen van resultaten op de korte termijn, met de bekende producten, diensten en klanten.
Voortrekkersrol Bedrijven waarin de top van de organisatie een voortrekkersrol heeft ten aanzien van innovatie, hebben een aanzienlijk grotere kans op innovatiesucces. Terwijl 95 procent van de CEO's aangeeft dat zij innovatie zien als een topprioriteit voor hun organisatie, wordt dit door slechts 70 procent van de operationele managers als zodanig ervaren. Volgens Radboud de Groot, directeur van Twynstra The Bridge, komen er zonder betrokkenheid en support van de top geen innovaties tot stand. De top moet betekenis geven aan innovatie. De verantwoordelijkheid voor innovatie moet niet alleen in woord, maar ook in daad bij de top van de organisatie liggen. Ook op de lange termijn. Innoveren door samenwerken Bedrijven beogen beter, sneller en radicaler te innoveren door samen te werken. Bedrijven die regelmatig tot altijd samenwerken in het innovatieproces, typeren zichzelf vaker als succesvol innovator. Uit de Innovatie-monitor blijkt dat naarmate bedrijven vaker samen innoveren, zij vaker resultaten behalen die boven hun verwachtingen liggen. Zij weten deze resultaten bovendien sneller te realiseren.
Succesvol samenwerken Zelf intern goed kunnen samenwerken is een belangrijke voorwaarde voor het succesvol samenwerken met externe partijen. Bij het zoeken naar samenwerkingspartners wordt voornamelijk gekeken naar eigenschappen als kennis, competenties en visie. Eigenschappen die later in het samenwerkingstraject belangrijk zijn, zoals de managementstijl, krijgen minder aandacht in het zoekproces naar een geschikte samenwerkingspartner.
Volgens het onderzoek van Twynstra The Bridge blijkt dat
"de aandacht nu volledig gericht op groei door innovatie"
Maar in een ander onderzoek van Twynstra Gudde Adviseurs en Managers wordt beweerd dat "Het Nederlandse bedrijfsleven is uit balans" als het gaat om voorbereiding op de toekomst.
Hoe zijn beide constateringen te rijmen?
J.J. Huygen
|
|
25
-
10
-
2006
|
08
:
22
uur
Zeer herkenbaar vanuit mijn eigen innovatie-werkzaamheden. Met name het feit dat bedrijven op korte termijn willen scoren met bestaande producten en diensten bij huidige klanten. En dat is natuurlijk simpelweg meer van hetzelfde en weinig innoverend. Niettemin is de wil om innovatief in het bedrijf bezig te zijn de laatste tijd toegenomen. Echter, dit is wel weer intern gericht, terwijl het volgens mij zeker zo belangrijk is om de adoptie van innovatie door de markt te verbeteren. Ik besteed daarom tijdens innovatie-trajecten evenveel, en zo niet meer, tijd aan de vraag: hoe zorgen we als bedrijf ervoor dat onze mooie vernieuwde producten en diensten daadwerkelijk ingang vinden bij onze markten? Dit pakken we binnen ons team Emerging Services van Ordina bij voorkeur multi-diciplinair op.
Met vriendelijke groet,
Koos Huygen, Innovatie-Consultant. 0610944705
L.M.M. Quaedackers
|
|
25
-
10
-
2006
|
10
:
07
uur
Als onafhankelijk financieel adviseur van Nederlandse familiebedrijven kan ik beamen dat innovatie niet hoog op de agenda van de d.g.a. staat. De meeste bedrijven waar ik kom hebben een open cultuur, waar ideeen van de werkvloer gestimuleerd worden. Dat zijn echter veelal plannen die onder de noemer "wat kan beter, sneller en efficienter" en geen radicale nieuwe ideeen. De ideeen voor vernieuwing - m.i. een bestaansvoorwaarde voor bedrijven- worden veelal geboren op managementnivo, mits daar de noodzaak voor vernieuwing herkend wordt.
Helaas is dat eerder uitzondering dan regel en neemt men te weinig tijd om `met de voeten op tafel`naar buiten te kijken en regelmatig en gestructureerd na te denken over de toekomst van het bedrijf. Het gaat toch goed zo......
Als spiegelbeeld van dit gebrek aan ondernemersgeest zie ik dat ook de zgn durfkapitalisten zich niet of nauwelijks wagen aan financiering van echte nieuwe producten. Venture capitalists en Business Angels redeneren eerder als bankiers cq beleggers en echt zaai kapitaal is nauwelijks te vinden.
Initiatieven van de overheid zoals het uitdagerskrediet en uitzonderlijke particuliere initiatieven zoals de Herman Wijffels innovatieprijs, juich ik dan ook van harte toe. Zij verdienen meer, veel meer publiciteit, want zonder de vernieuwing die zij stimuleren raakt Nederland achterop.
Ik ben altijd trots geweest op de Nederlandse handelsgeest, die ons waar ook ter wereld vooruitsnelde. Er is echter steeds minder plaats voor 'wereld' handel zonder nieuwe producten en als dat besef gemeengoed wordt, dan gaat het weer goed met Nederland !
Met vriendelijke groet,
Leon Quadackers
Quaedackers Personal Finance
Amsterdam
heer J.J. Huygen
|
|
25
-
10
-
2006
|
12
:
07
uur
Zeer herkenbaar vanuit de werkzaamheden die ik zelf uitvoer als innovatie-consultant. Ik zie inderdaad de nadruk op de korte termijn om met huidige producten en diensten huidige klanten te bereiken. Niettemin merk ik duidelijk dat bijvoorbeeld innovatie-sessies en out-of-the-box-thinking aantekt. Punt van aandacht is hierbij wel dat dit in feite intern gericht is.
Terwijl er volgens mij echt meer gekeken dient te worden naar de vraag: hoe krijgen we onze vernieuwde producten en diensten goed naar de markt? Met andere woorden, de adoptie van de innovatie is wellicht belangrijker dan de schoonheid van de innovatie zelf. Binnen ons team Emerging Services van Ordina is dit een aspect van ons speerpunt: hoe bedien ik mijn klant?
Kortom, meer aandacht voor het geaccepteerd krijgen van de innovatie door de markt; en uiteraard is samenwerken altijd handig want twee weten nou eenmaal meer dan een.