zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager komt tijd te kort

24 oktober 2006 - Managers maken lange uren, zouden meer tijd aan hun gezin willen besteden en hebben een hekel aan lunchen met de afdeling. Zoveel wordt duidelijk uit onderzoek van Management Team onder het vaste lezerspanel. In de eerste plaats werken managers nog steeds harder dan ze zelf ideaal vinden.

Op de vraag 'bent u tevreden met de balans tussen werk en uw privéleven' antwoordt iets meer dan de helft van de respondenten (53 procent) bevestigend, de rest vindt dat die beter kan (36 procent) of is ontevreden met die balans (elf procent).

Vooral het thuisfront is het slachtoffer van al die lange uren in de auto of op kantoor. Iets meer dan 56 procent zou meer aandacht willen besteden aan gezin en partner.



Nachtrust
Op de tweede plaats staat sport (52 procent), gevolgd door reizen (49 procent), hobby's (42 procent) en zelfontplooiing of cursussen (40 procent). Het harde werken - al dan niet in combinatie met een gezinsleven - blijkt verder een behoorlijke wissel te trekken op een gezonde nachtrust. Ruim 27 procent zegt meer tijd aan slapen of uitrusten te willen besteden. Slechts 1,1 procent heeft geen behoefte om meer tijd te steken in andere zaken dan werk.

Boegbeelden
Werk, werk, werk was de slogan van de kabinetten Kok. Managers blijken dit devies te hebben omarmd. De grootste groep ondervraagden (44 procent) werkt veertig tot vijftig uur per week, nog eens 24 procent zelfs vijftig tot zestig uur. Al met al werkt zodoende 68 procent van de Nederlandse managers veertig tot zestig uur. Echt lange weken zijn overigens zeldzaam: acht procent werkt tussen de zestig en zeventig uur en twee procent zeventig tot tachtig uur.
Heeft al dat harde werken wel zin? Het lijkt er niet op. Desgevraagd beschouwt 39 procent slechts twintig tot dertig uur achteraf als 'nuttig besteed'. Een iets kleinere groep (38 procent) plakt die kwalificatie op dertig tot veertig gewerkte uren. Slechts twaalf procent vindt zijn volledige werkweek (veertig uur en meer) nuttig besteed.
Managers werken dus hard, maar niet alle uurtjes dragen bij aan hun 'persoonlijke effectiviteit'. Waar vliegt al die tijd dan heen? Uit eerder onderzoek blijkt dat e-mail lezen en vergaderen grote delen van de werkweek opslokken, terwijl deze bezigheden maar als matig effectief worden beschouwd.

Goede voorbeeld
Uit het huidige onderzoek blijkt dat een aanvullend tijdsdeel valt in de categorie 'interpersoonlijke managementactiviteiten': boegbeeld zijn en leiding geven. Zo geeft 38 procent van de respondenten toe dat ze lange uren maken 'om het goede voorbeeld te geven'. De voorbeeldrol van managers komt opnieuw naar voren als we kijken naar het aantal uren dat managers thuis werken. Dan blijkt 34 procent minder dan een dag per maand vanuit huis te werken en nog eens 29 procent tussen een en vier dagen per maand. Slechts 8 procent werkt een à vier dagen per week thuis.

Organiseren en regelen
Boegbeeld zijn is zeker niet de belangrijkste werkzaamheid van de ondervraagde managers. Dat zijn in aflopende volgorde: organiseren en regelen (87 procent), e-mail's en post lezen (83 procent) en vergaderen (82 procent). Op de vierde plaats komt dan 'coachen, motiveren en omgaan met mensen'. Activiteiten die maar weinig managers tot hun taken rekenen zijn rapporten maken (50 procent), presentaties geven (34 procent) en declaratieformulieren invullen (zeventien procent). Helemaal onderaan - met afstand - bungelt 'lunchen met de afdeling', een bezigheid die slechts 8,7 procent van de respondenten rekent tot zijn of haar werkzaamheden.
Op de vraag 'welke werkzaamheden vindt u het leukst' antwoordt zeventien procent met 'organiseren en regelen', gevolgd door 'coachen en motiveren' (zestien procent) en 'planning en strategie' (vijftien procent). Ook hier is 'lunchen met de afdeling' hekkensluiter (1,1 procent). Managers blijven wel tot 19.00 uur e-mails lezen om het goede voorbeeld te geven, maar gezellig met de afdeling naar de kantine is kennelijk een stuk minder populair.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
24-10-2006
 | 
08:45 uur
Als executive-coach is het schrikwekkend om te lezen dat zo'n 40% van het management vindt dat ze het goede voorbeeld geven door langer aanwezig te zijn. En ook zo'n veertig procent vindt dat ongeveer de helft van hun tijd produktief is. Ze werken dus kennelijk niet hard, maar zijn (lang) aanwezig. Slechter voorbeeldfunctie is niet denkbaar. En dan maar verwachten dat de medewerkers een hoge arbeidsproduktiviteit halen. Hoe maak je je als manager ongeloofwaardig. Een van de managers die ik begeleidt benut als roker o.a. de rookpauze om zijn collegae en medewerkers oprecht belangstellend te vragen over hen zelf en hun werk. Uit de informele en directe contacten haalt hij meer informatie en medewerking dan uit menige vergadering. Hij weigert in het weekend emails en rapporten te lezen. Roept wat ergernis op, maar hij neemt zijn eigen verantwoordelijkheid en redt het ermee. Zo zijn er meer voorbeelden van managers die het goede voorbeeld geven door een balans in evenwicht in prive en liever scoren met efficient en effectief werken dan aanwezig zijn. Via www.leerdoelen.nl kunnen de managers die dat willen leren met minder uren meer plezier in hun werk krijgen, meer, beter en sneller resultaten boeken en gelukkiger zijn met partner en kinderen. Optimale integratie van werk en prive, en een goed evenwicht is mogelijk en leidt tot nieuwe perspectieven. Werk ze en leef!

Bert-Jan van der Mieden.
heer F Schophuizen  |   | 
24-10-2006
 | 
11:01 uur
Ik sluit me helemaal aan bij de statements van Wil Jansen:

"... vindt een fiks gedeelte van de Nederlandse werkende bevolking nog steeds dat "werken" zeker gecombineerd moet zijn met echte fysieke inspanning. Een kantoorbaan is toch niet "echt" werken (!?)"

"... dat een manager, die zijn baan in 40uur kan doen, zijn zaakjes goed voor elkaar heeft"

Persoonlijk vind ik dat managers een veel te hoog aanzien hebben, en ditto salarissen. Veel organisaties zijn zeer afhankelijk van slechts enkele specialisten en mensen die "dingen gedaan krijgen". Zij zijn de motor van het bedrijf, en zouden dus de meeste waardering en een hoge belonging daarvoor moeten krijgen.

Een reden des te meer is, dat juist aan dat soort mensen een enorme schaarste is omdat het jaren kost om zo'n reputatie op te bouwen. Schaarste zou de prijs moeten opdrijven.
heer M. Bleecke  |   | 
24-10-2006
 | 
12:18 uur
Een aanbeveling voor de managers die veel moeite hebben om hun werk in de daarvoor bestemde (werk)tijd te volbrengen is het boek "Vis!" Hier worden een aantal basispricipes, die te maken hebben met het op een inspirerende manier met je taken om te gaan, uit de doeken gedaan. Het allerbelangrijkste is: "Bepaal je houding". Hoe wil ik zelf in mijn werk staan! Dan wordt de 9 tot 5 mentaliteit tot een kunst verheven. (desnoods 8 tot 5) Je bent dan in staat om uiteindelijk de aan jou en je team toebedeelde taken samen in de daarvoor bestemde tijd uit te voeren. Daarbij horen geen buitensporige werkweken. Die voegen uiteindelijk niets toe, maar kosten alleen maar veel, en niet alleen maar de riante salarissen.
DHaasbroek@Troika-hrd.nl  |   | 
24-10-2006
 | 
11:09 uur
Op 16 september verzorgde ik een workshop ter gelegenheid van 60 jaar Nyenrode University. Tijdens die sessie stonden 2 boeken centraal die ik graag ter lezing aanbeveel: "Het is mooi geweest" van Judith Mair en "Liever lui"van , what's in a name, Corinne Maier. Vooral de huisregels die Judith Mair geeft kunnen menig manager tot voordeel strekken.

O ja, toen ik in de zestiger jaren de arbeidsmarkt betrad bezocht ik een seminar waar een "goeroe"vertelde dat de manager die na werktijd doorwerkte zijn zaken niet voor elkaar had. Volgens mij klopt dit nog steeds.
peterb  |   | 
24-10-2006
 | 
12:30 uur
LS,

Bill Dickson (van reclamebureau Doom&Dickson USA) merkte in 1963 al op; "It's not the hours Accountmanagers put in their work that counts, it's the work they put in the hours"!
Ikzelf ben van 1960 en hanteer die stelregel al de laatste vijftien jaar! (heb 40-uur contract maar werk dagelijks van 08.00 u t/m 17.10 u. het thuisfront heeft hier geen last van en de gouden uren vallen hier binnen en gelukkig heb ik hoegenaamd geen last van files tijdens woon/werk-verkeer)!
Als zelfstandig ondernemer zou ik veel meer uren maken (geen langere, duren toch maar 60 minuten.....) alleen omdat ik het leuk zou vinden, niet NODIG.
Ronald  |   | 
24-10-2006
 | 
08:59 uur
Aan de managerfunctie wordt automatisch "meer uren maken" gekoppeld in de praktijk. De gemiddelde manager neemt dit zeer serieus. "Ik ben manager dus ik maak veel uren en ik werk hard".
De oude regel dat je beter slim dan hard kunt werkenis nog altijd een gouden regel. Bij elke managerfunctie gaat het erom "geen 9 tot 5 mentaliteit" te hebben. Terwijl dit een hele goede mentaliteit is : Binnen de normale uren je werk doen. Lukt dit niet, dan doe je toch iets verkeerd.
SOmmige zaken moeten nu eenmaal buiten kantooruren worden geregeld maar dit hoeft echt geen regelmaat te worden.
Schrap vergaderingen waarin geen knopen worden doorgehakt. Zet telefoon en email eens uit. Loop tussendoor eens een blokje om. Het mag vreemd klinken, maar als je op deze wijze de werkdruk aanpakt zul je zien dat je tijd over hebt.
Maar goed, zeg tijdens een sollicitatie-gesprek maar eens dat je een perfecte 9 tot 5 mentaliteit hebt. Het zal je niet in dank worden afgenomen.
Wil Jansen  |   | 
24-10-2006
 | 
09:43 uur
Beste lezer,

Het betreffende artikel spreekt mij zeer aan.

Toch zou ik er nog iets aan toe willen voegen: het is niet ongebruikelijk in onze (Nederlandse) cultuur dat mensen, die ergens bovenuit steken, op een aparte manier worden bekeken (doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg). Dat geldt voor de manier waarop wij naar anderen kijken, maar impliciet ook naar onszelf. Neem je dan ook het aantal uren dat een manager meent in zijn werk te moeten stoppen, dan zal dat in een aantal gevallen worden gezien als een vanzelfsprekendheid omdat zijn salaris (en andere "leuke" zaken zoals een lease auto) boven de rest (andere medewerkers) uitsteekt. Door veel uren te werken wordt hierdoor zijn (afwijkend) salaris acceptabel en niet meer zo afwijkend.
Daarnaast vindt een fiks gedeelte van de Nederlandse werkende bevolking nog steeds dat "werken" zeker gecombineerd moet zijn met echte fysieke inspanning. Een kantoorbaan is toch net "echt" werken (!?). Ook hier zou aan ten grondslag kunnen liggen dat dan extra uren maken een soort "compensatie" is voor het ontbreken van echte fysiek inspanning.


Als laatste zou ik er aan toe willen voegen dat een manager, die zijn baan in 40uur kan doen, zijn zaakjes goed voor elkaar heeft. Lijkt een zwart-wit benadering, maar zal in zijn algemeenheid opgaan.

Gaarne reacties.

Met vriendelijke groet,

Wil Jansen

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10