zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-marketing en webbased applicaties belangrijkste marketingtrend

20 oktober 2006 - De belangrijkste marketingtrend voor 2007 is het toepassen van e-marketing en webbased applicaties. In een inventarisatie van adviesbureau Berenschot noemt 44 procent van de ondervraagde marketeers deze trend als meest in het oog springend.

Marketeers zien het op dit moment als grootste uitdaging om internet en webbased applicaties in de marketing- en salesprocessen te integreren. Opmerkelijk, want in 2004 werd deze trend nog als minst belangrijke beschouwd. De trend stond toen op een tiende plek, maar klom een jaar later naar plek vier.

In 2004 kozen marketeers voornamelijk voor het aangaan van partnerships en allianties. Deze marketingtrend staat nu ook nog steeds hoog, op nummer twee. De rest van de top vijf wordt ingenomen door branding, innovatie en globalisatie.



Online dialoog
Consumenten besteden volgens de onderzoekers veel tijd online, traditionele communicatiekanalen voldoen daarom niet meer. Het veranderende medialandschap vereist dat ondernemingen een manier moeten vinden om online met hun klanten en partners te communiceren. Dat moet echter veel verder gaan dan een brochure aldus Berenschot; een online dialoog is tegenwoordig goed mogelijk en moet daarom ook gezocht worden. Niet alle bedrijven zijn echter gebaat bij een business(sales)-element op hun website. Internet maakt het volgens de onderzoekers tenslotte mogelijk om de meeste trends op een effectieve, goedkope manier te combineren.

Branding is hot
Branding is een hot item in de competitie tussen ondernemingen. Branding vertaalt de doelstellingen van een bedrijf en zorgt voor differentiatie. Een bedrijf geeft via branding een belofte aan zijn klanten. Een sterk merk is een voorwaarde om te overleven en moet daarom continu gevoed worden door innovaties. De onderzoekers zien zowel in de business-to-business als in de business-to-consumer markt een trend naar meer branding, met een focus op de eindgebruiker. Men merkt daarnaast op dat een sterk merk ook moet worden uitgedragen door de werknemers. Vooral voor dienstverleners is dit gegeven van groot belang. Mensen zijn hier immers het merk.

Innovatie
Innovatie blijft een belangrijke trend. Consumenten blijven vragen om nieuwe technologieën; commodities zijn een bedreiging voor veel diensten en producten. Innovaties zijn nodig om je marktpositie te kunnen handhaven, nieuwe markten te ontwikkelen en klanten te blijven trekken.

Globalisatie
Globalisatie staat op een vijfde plek. Globale spelers groeien volgens de onderzoekers hard en lokale spelers dienen hierop te antwoorden met een eigen strategie; samenwerking met een globale speler is een mogelijkheid, maar je kunt hem ook beconcurreren in een nichemarkt. De komst van deze globale spelers zorgt ervoor dat je moet nadenken over een globale marketingbenadering van je eigen product. Meet jezelf een globale identiteit aan.
Daarnaast leidt globalisatie tot nieuwe kansen, voor klanten en de eigen onderneming (outsourcing bijvoorbeeld). Maar het kan ook bedreigingen geven; de nieuwkomers in je eigen markt, die met nieuwe concepten en businessmodellen een bedreiging vormen voor bestaande ondernemingen.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer F Schophuizen  |   | 
20-10-2006
 | 
08:26 uur
Als we eens kijken naar de het consumentengedrag van gewone mensen die we allemaal kennen, op straat, in je kring van vrienden, kennissen, familie en collega's. Waar zit dan de meeste ontwikkeling (groei, trend):

1. E-marketing en web applicaties, b.v. online winkels, online bankieren, web advertenties, web spelletjes, of
2. Digitale producten, b.v. foto/video camera, digitale tv, dvd/hdd recorder, mobiele telefoon, PDA, navigatie systemen, medische systemen, veiligheid van auto's en vliegtuigen, enz.

Ik denk dat de trend helemaal niet in e-marketing en web applicaties zit, en dat Berenschot een eenzijdige blik op de wereld schept. Als we kijken naar de "gewone" mensen, en de dingen die je op het journaal tegen komt... de beursberichten zijn daarin toch ook niet het allerbelangrijkste?
heer F Schophuizen  |   | 
22-10-2006
 | 
16:52 uur
Er zit zeker een trend in e-marketing, in de zin dat diensten verschuiven van een winkel of een service balie naar internet / website / mobiele telefoon / interactieve tv.

Maar of deze trend significant groter is dan de trend naar steeds meer geavanceerde en geintegreerde electronische producten, dat vraag ik me af. Temeer omdat je voor de e-markt diensten ook steeds meer technologisch geavanceerde producten (b.v. digitale tv, mobiele telefoon, PDA's, computers) nodig hebt.

Een klein voorbeeldje: om veilig te kunnen e-bankieren, heb je een computer nodig, een goed beveiligde verbinding, autenticatie mechanismen (b.v. een random reader), bescherming tegen inbraak en misbruik. Dus om die ene e-dienst te kunnen aanbieden, heb je een enorme technologische ontwikkeling nodig.

Een ander voorbeeldje: om via internet muziek en film te kunnen verhandelen, heb je bescherming nodig tegen illegale distributie door encryptie of digital signatures toete passen. Voor snelle distributie heb je compressie technieken nodig. Dit moet ondersteund worden door de apparatuur die het moet afspelen, die gemaakt en verkocht moet worden door de Mediamarkten in deze wereld. Ook hier zie je de technologische trend vooruitlopen op de marketing trend.

Misschien begrijp ik het woord "trend" niet helemaal goed, maar als het gaat om waar het geld vooral besteed gaat worden (zowel aan de consumenten als de suppliers kant), dan denk ik dat er vooral een trend in de technologie zit.
Van Esdonk  |   | 
21-10-2006
 | 
14:54 uur
Ik denk dat de trend zeker zit in E-marketing. Steeds meer mensen raken vertouwd of zijn al vertrouwd geraakt met het internet. Dat heeft als gevolg dat ook meer mensen online kopen en dat er door consumenten veel informatie wordt gezocht op het Web. Marketeers spelen daar dus is door meer online te promoten.
marc overes  |   | 
23-10-2006
 | 
16:05 uur
Emarketing is alleen al een gigantisch middel om je eigen persoon te vermarkten. Dan praten we nog niet eens over de mogelijkheden in de handel.

Ik geloof werkelijk dat er dadelijk een keiharde tweespalt in de samenleving komt, zij die met nieuwe media en technieken om kunnen gaan en daar hun voordeel mee doen, en een groep die keihard langs de boot valt.

Als de ontwikkelingen doordenderen zullen er afvallers zijn, mensen die deze uitputtingslag niet vervolmaken.

Het niet kunnen beschikken over, of het niet kunnen veroorloven van moderne communicatiemiddelen, evenals het niet ermee om kunnen gaan zal aan de basis staan van een nieuwe groep analfabeten.

Daar is nog een belangrijke taak voor de overheid, anders is emarketing starks alleen nog interessant voor een kleine groep ontwikkelde mensen.

bjorn  |   | 
25-10-2006
 | 
20:41 uur
Gezien mijn ervaring en ontwikkelingen denk ik dat wel degelijk met een trend bezig zijn, Emarketing en webbased slaan ernorm aan. Mensen die online zijn zowel zakenlijk al prive loggen allemaal wel ergens in om iets te bestellen, een spel te spelen of iets te vermarkten hebben.Wij zelf hebben een applicatie die webbased is voor drukwerk en men kan het zelf opmaken in eigen huisstijl, marketing tool noemen we het, bestellen van kerst-realtie pakketten-geschenken middels een bon via internet. Als je dit allemaal ziet en hoort dan denk ik dat er zeker een trend is met E-marketing. De aanvragen zijn bij ons dagelijks aanwezig dus waarom zouden we niet van een trend spreken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10