Commerciële mensen te veel bezig met administratie
19 oktober 2006 -
Cobben en Van Tulder marketing en sales recruitment hield op haar site de bezoekers de volgende stelling voor: in ons bedrijf besteden marketing- en salesmensen veel te veel tijd aan intern rapporteren. Met deze stelling was niet minder dan 72 procent van de 370 respondenten het eens.
Je zou verwachten dat het Nederlandse bedrijfsleven commercieel en ondernemend is en administratie door commerciële mensen beperkt houdt tot het nodige.
Een van de verklaringen is dat de respondenten voornamelijk bestonden uit sollicitanten op zoek naar een andere baan. Bedrijven die succesvol zijn in marketing en sales groeien en nemen mensen aan, de verliezende bedrijven raken hun mensen kwijt en zijn aan het navelstaren, bureaucratiseren en druk met interne rapportages.
Rompslomp Een andere verklaring is dat commerciële mensen een hekel hebben aan administratieve rompslomp. Commercie is iets waar je je handen vrij voor moet houden. In marketing en sales zit de geest van het ondernemerschap en beoefenaars van deze discipline zien regels en bureaucratie al snel als een beknotting van hun vrijheid. Ze laten zich niet knechten door de financiële managers met hun timesheets, declaratieformulieren en budgetteringssgeneuzel. Voor je het weet ben je alleen nog maar aan het voorspellen, monitoren en rapporteren van cijfers in plaats van ervoor te zorgen dat die cijfers beter worden.
Tip voor bedrijven die willen groeien: hou rapporteren beperkt en zorg dat ondernemende mensen de ruimte krijgen zodat ze aan boord blijven.
Daarom gaat het in bedrijven fout wanneer een financiele man aan de top komt. Die houden van rapportages, maakt alles lekker inzichtelijk. Ze kunnen zich niet voorstellen dat echte verkopers er zo'n hekel aan hebben dat ze vaak nog liever weggaan. Ja dat vertellen ze je niet als je een mooi CRM systeem koopt.
Rene
|
|
19
-
10
-
2006
|
23
:
20
uur
Laat de mensen die goed zijn in marketing en sales lekker hun ding doen, zonder deze mensen zijn er ook geen cijfers waarschijnlijk.
Een van de belangrijkste dingen om te kunnen bouwen op een organisatie is het hebben van voldoende kennis en het vasthouden hiervan binnen de organisatie, dus investeren in mensen en cijfers zijn ook wel belangrijk, maar zijn een gevolg van ondernemerschap en geen oorzaak!
heer R. Vorst
|
|
19
-
10
-
2006
|
23
:
39
uur
De bekende "gulden middenweg" is hier naar mijn mening van toepassing. Goede verkopers durven de interne organisatie in grote lijnen te informeren over de "buitenwereld". Goede managers zullen in globaal geinformeerd willen worden en durven verantwoordelijkheid te delegeren.
Te uitgebreide rapportages hebben intern feitelijk geen toegevoegde waarde omdat de essentie veelal verloren gaat in de brij van de hedendaagse informatiestromen.
Kort en bondig zou de standaard moeten zijn.
Maik
|
|
19
-
10
-
2006
|
08
:
14
uur
Geldt dat alleen voor sales/marketing?
TekstCase
|
|
19
-
10
-
2006
|
10
:
58
uur
Assistentie en ondersteuning zijn wegbezuinigd, dus liggen deze werkzaamheden nu bij de managers zelf op het bordje.
Payrolling vormt voor kleine ondernemers vaak een enorme uitkomst, een administratieve last die van de schouders valt. Ondanks dat er wat nadelen aan vast kleven (zoals bij alles het geval is) zijn de voordelen in de meeste gevallen overwegend.
Je moet als bedrijf zeker zorgen dat je je administratie op orde hebt. Ons advies is om dit echter zo efficiënt en effectief mogelijk te doen. Een té groot deel van de MKB bedrijven besteedt momenteel veel te veel tijd aan administratie.