zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Strategische innovatie ontstaat vooral in dagelijkse praktijk

17 oktober 2006 - Als een industrieel bedrijf wil vernieuwen om de concurrentie de baas te blijven, moet het oog hebben voor de markt en de informatie van deze markt voortdurend proberen in te passen in de eigen productie. In haar proefschrift Strategische-innovatiecapaciteit; een mixed-method studie naar doelbewust opgezette mechanismen voor strategisch leren onderzoekt Liselore Berghman hoe managers de strategische innovatie van hun bedrijfseenheid proberen te vergroten.

Zij ontdekte dat innovatieve ideeën doorgaans eerder ontstaan binnen de dagelijkse productie-eenheden, dan op afgezonderde ontwikkelingsafdelingen. Op donderdag 19 oktober 2006 promoveert Berghman aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Berghman onderscheidt drie soorten managementmechanismen: mechanismen die het bedrijf stimuleren om marktinformatie beter te herkennen, mechanismen om de herkende informatie beter te assimileren, en mechanismen die het bedrijf ertoe aanzetten om gemakkelijker op basis van herkende informatie te handelen.



Praktijk voor theorie
Ze deed vervolgens onderzoek naar deze mechanismen in vijf Nederlandse industriële sectoren: energie, printing, trucks & trailers, functionele voeding en verkeersbeheersingssystemen. Zo ontdekte ze dat het erg zinvol is de meest innovatieve klanten te raadplegen voor nieuwe zakenideeën, terwijl algemeen desk research minder oplevert. Vooral mechanismen die de assimilatie van marktinformatie verhogen, blijken cruciaal. Daarom is het belangrijk om in een bedrijf regelmatig interne discussies te houden over het beeld dat men heeft van de markt en de klanten.Bovendien blijken ideeën voor strategische innovatie voornamelijk te ontstaan in en tijdens het uitvoeren van de dagelijkse zaken, wat de waarde van afgezonderde afdelingen voor business development in twijfel trekt. Daarentegen lijkt beter om de effectieve invoering van strategische innovatie-initiatieven wel in aparte eenheden plaats te laten vinden.


Bron: Erasmus Universiteit
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Dubbeld  |   | 
17-10-2006
 | 
11:28 uur
Kan U de Doctors Thesis "Stategis Innovation Capacity" van L.A.Berghman mailen naar mij.
Met vriendelijke dank.
Giel Dubbeld
SenterNovem EG-Liaison
wwww.ircnederland.nl
drs. Cees de Boer  |   | 
17-10-2006
 | 
13:36 uur
In het kader van een project over 'sociale innovatie'ben ik zeer geinteresseerd in dit proefschrift 'strategische innovatiecapaciteit'. Kunt u mij dit toesturen of mailen.

met vriendelijke groet en veel succes

Cees de Boer
Jan Maasland  |   | 
17-10-2006
 | 
13:48 uur
@ Dubbeld en drs. Cees de Boer: kijk hier: https://ep.eur.nl/handle/1765/7991
c.bank@diabeteszorghaaglanden.nl  |   | 
18-10-2006
 | 
10:35 uur
In het kader van mijn werk over "innovaties" ben ik zeer geintresseerd in dit proefschrift. Kunt u mij dit mailen?

met vriendelijke groet,
Christel Bank
Juanita Ramgoelam  |   | 
2-05-2007
 | 
09:45 uur
In verband met een studie over Innovaties wil ik graag uw proefschrift gemaild hebben.
Met vriendelijke groet,
Juanita

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10