11 oktober 2006 -
Gemiddeld ontvangt een werknemer 41 e-mail berichten per dag waarvan er 16 ongewenst zijn. 30 procent van de werknemers raakt e-mail berichten kwijt. Verder blijken Microsoft Outlook en Outlook Express de meest gebruikte emailprogramma's te zijn (96 procent), op verre afstand gevolgd door Mozilla Thunderbird Email en Lotus Notes.
Dat zijn enkele van de uitkomsten uit onderzoek van BaseNet, ontwikkelaar van CRM software, onder meer dan 500 werknemers.
Iets meer dan de helft van de gebruikers geeft aan dat gebruiksvriendelijkheid een grote rol speelt bij de keuze van het e-mail programma. Ruim 26 procent kijkt vooral naar welk programma collega's gebruiken en voor zo'n 23 procent staat gratis gebruik bovenaan.
Berichten en adressen verdwijnen veelvuldig Ondanks dat e-mail de laatste jaren formeler van aard is geworden geeft ruim 30 procent van de respondenten toe e-mail berichten niet altijd meer te kunnen terugvinden. Naast het zoekraken van berichten geeft ruim 29 procent aan dat zij e-mail adressen kwijtraken. Bellen naar het bedrijf, zoeken via internet, vragen aan collega's en het zoeken via een database zijn de wegen die vervolgens bewandeld worden om een verloren adres te achterhalen.
Veel (vrije) tijd Steeds meer werknemers besteden tijd aan het lezen en beantwoorden van e-mail op de werkvloer. Meer dan de helft van de werknemers is dagelijks meer dan een half uur bezig met het lezen en beantwoorden van e-mail berichten. Twintig procent van de werknemers doet dit in meer of mindere mate ook tijdens hun vakantie. Veertien procent laat de verzender van het bericht wachten op een antwoord tot hij of zij terug is van vakantie en bijna de helft schuift het door naar collega's, waarvan 64 procent de e-mail kan bekijken vanaf de eigen computer en 36 procent eerst achter de computer van de vakantievierder moet gaan zitten.