zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede CEO laat zich niet leiden door irrationaliteit beurskoers

6 oktober 2006 - "Het eerste wat een manager van een beursgenoteerd bedrijf moet afleren, is om elke dag naar zijn beurskoers te kijken. CEO's mogen niet toelaten dat hun leidraad de verbazende irrationaliteit van de beleggers wordt. Hoe de beurs reageert heeft heel vaak weinig te maken met hoe een bedrijf presteert. Helaas kun je die irrationaliteit pas echt inschatten als je zo'n beursgenoteerd bedrijf hebt geleid."

Dat zegt Hugo Vandamme, die jarenlang aan het hoofd stond van het West-Vlaamse technologiebedrijf Barco, oorspronkelijk fabrikant van radio- en televisietoestellen, tegenwoordig specialist in beeldschermen voor industrie, medische sector en defensie.

"Beleggers laten zich leiden door oppervlakkigheden, zowel positief als negatief," vervolgt hij. "En het valt op dat de beurs geen geheugen heeft."



Korte termijn geheugen
"Wie vijf jaar slecht presteert, maar dan zes of acht kwartalen goed, oogst applaus. Wie na vijf sterke jaren één minder kwartaal heeft, wordt afgemaakt. Precies daarom moeten topmanagers de juiste dingen durven te doen, zonder zich al te veel te bekommeren over hoe de markt daarop reageert. Ze moeten het evenwicht zoeken tussen de lange en de korte termijn, maar nooit kiezen voor een korte beurswinst als die het perspectief in het gedrang brengt.

Beurskoersfetisj
Teveel managers laten zich regeren door de fetisj van de beurskoers. Komt er een crisis aan? Dan besluiten ze om die overname toch maar niet te doen, om dat nieuwe project toch maar niet op te starten. Dat is bijzonder vernietigend want op die manier bouwen ze niets voor de lange termijn op."


Bron: Knack, Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ted Stravers  |   | 
6-10-2006
 | 
10:03 uur
Een beleid afgestemd op de beurswaarde van de onderneming helpt al gauw alle creativiteit om zeep. Als marketeer heb ik helaas aan den lijve ondervonden dat een bedrijf terugviel op een bewezen en veilige marketingstrategie. Het heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat dit bedrijf zijn voorsprong in de markt moest afstaan aan een concurrent die deze valkuil niet insprong. Simpelweg een gemiste kans.
Laten we trouwens niet vergeten dat de beurswaarde van een onderneming niets zegt van de daadwerkelijke waarde. Het uiteenspatten van de start-up bubble van enkele jaren geleden kwam niet zomaar uit de lucht vallen maar was een rechtstreekse afgeleide van dit fenomeen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10