Goede CEO laat zich niet leiden door irrationaliteit beurskoers
6 oktober 2006 -
"Het eerste wat een manager van een beursgenoteerd bedrijf moet afleren, is om elke dag naar zijn beurskoers te kijken. CEO's mogen niet toelaten dat hun leidraad de verbazende irrationaliteit van de beleggers wordt. Hoe de beurs reageert heeft heel vaak weinig te maken met hoe een bedrijf presteert. Helaas kun je die irrationaliteit pas echt inschatten als je zo'n beursgenoteerd bedrijf hebt geleid."
Dat zegt Hugo Vandamme, die jarenlang aan het hoofd stond van het West-Vlaamse technologiebedrijf Barco, oorspronkelijk fabrikant van radio- en televisietoestellen, tegenwoordig specialist in beeldschermen voor industrie, medische sector en defensie.
"Beleggers laten zich leiden door oppervlakkigheden, zowel positief als negatief," vervolgt hij. "En het valt op dat de beurs geen geheugen heeft."
Korte termijn geheugen "Wie vijf jaar slecht presteert, maar dan zes of acht kwartalen goed, oogst applaus. Wie na vijf sterke jaren één minder kwartaal heeft, wordt afgemaakt. Precies daarom moeten topmanagers de juiste dingen durven te doen, zonder zich al te veel te bekommeren over hoe de markt daarop reageert. Ze moeten het evenwicht zoeken tussen de lange en de korte termijn, maar nooit kiezen voor een korte beurswinst als die het perspectief in het gedrang brengt.
Beurskoersfetisj Teveel managers laten zich regeren door de fetisj van de beurskoers. Komt er een crisis aan? Dan besluiten ze om die overname toch maar niet te doen, om dat nieuwe project toch maar niet op te starten. Dat is bijzonder vernietigend want op die manier bouwen ze niets voor de lange termijn op."
Bron:Knack, Express.be
Een beleid afgestemd op de beurswaarde van de onderneming helpt al gauw alle creativiteit om zeep. Als marketeer heb ik helaas aan den lijve ondervonden dat een bedrijf terugviel op een bewezen en veilige marketingstrategie. Het heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat dit bedrijf zijn voorsprong in de markt moest afstaan aan een concurrent die deze valkuil niet insprong. Simpelweg een gemiste kans.
Laten we trouwens niet vergeten dat de beurswaarde van een onderneming niets zegt van de daadwerkelijke waarde. Het uiteenspatten van de start-up bubble van enkele jaren geleden kwam niet zomaar uit de lucht vallen maar was een rechtstreekse afgeleide van dit fenomeen.