zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ambitieuze mensen zijn tevreden professionals

3 oktober 2006 - Er lijkt een nieuwe stroming op de arbeidsmarkt te zijn ontstaan, waarin nu al 38 procent van de Nederlandse beroepsbevolking zich beweegt. Een groeiende generatie professionals die niet wordt bepaald door leeftijd, maar door mentaliteit. Mensen die de verantwoordelijkheid voor hun toekomst bij zichzelf leggen. Die zich bewust zijn van hun talenten en unieke eigenschappen en deze optimaal benutten.

Deze professionals realiseren zich dat zij hun (meer)waarde op de arbeidsmarkt zelf moeten creëren en weten dat dit investering vergt in kennis, ervaring en persoonlijke groei. Ze zijn ambitieus. De opkomst van deze zogenaamde Nieuwe Professional vormt aanleiding voor de nieuwe positionering en campagne van Vitae.

De Nieuwe Professional is bewust van wat hij wil en kan, voelt zich minder afhankelijk van zijn werkgever en is baas van zijn eigen carrière. Een hoog ambitieniveau is dan ook kenmerkend voor deze stroming werkenden.



Ambitie maakt gelukkig
"We zien dat mensen met ambitie meer voldoening halen uit hun werk," aldus Hein Pouw, directeur van Vitae. Uit het onderzoek dat TNS NIPO momenteel voor hen uitvoert, blijkt dat 88 procent van de mensen met een grote ambitie voldoening haalt uit zijn werk, tegenover 71 procent bij de niet-ambitieuzen. Ook geeft deze groep een hoger rapportcijfer voor hun werk, namelijk een 7,6 versus een 6,7 bij de totaal niet-ambitieuzen. "Nieuwe Professionals weten wat ze willen en wat hen onderscheidt op de arbeidsmarkt; ze varen hun eigen koers. Ze zijn daarom vaker gelukkig in de carrièrekeuzes die ze maken."

Werk aan de winkel
"De Nieuwe Professional betekent werk aan de winkel voor de werkgevers," aldus Pouw. "De uitdaging wordt voor hen steeds groter om hun werknemers vast te houden. Het is vooral zaak voor werkgevers om een omgeving te creëren waarin werknemers hun ambities kunnen waarmaken en zich kunnen ontwikkelen. Want de Nieuwe Professional is een lerende professional die persoonlijke ontwikkeling boven zekerheidsfactoren als een salaris of vast contract stelt. De werkgever doet er daarom goed aan mee te denken hoe hierin te faciliteren. De koers van het bedrijf moet passen bij die van het individu en vice versa. Voor veel bedrijven een nieuw inzicht."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer F Schophuizen  |   | 
3-10-2006
 | 
22:21 uur
Zeggen ambitieuze mensen vaker dat ze tevreden over hun werk zijn, of zijn ze ook vaker tevreden? Overigens is dit een mooi voorbeeld van gratis reclame.

Waarom verbaast het me niet dat het TNO NIPO onderzoek dat in opdracht van Vitea wordt uitgevoerd zo goed aansluit bij Vitea?
heer d veen  |   | 
3-10-2006
 | 
23:19 uur
Onderzoek wat "momenteel wordt uitgevoerd" en de resultaten nu al van bekend zijn? Dat is onderzoek van de categorie "eruit krijgen wat je wilt"
Persoonlijk lijkt me 38% van de werkende bevolking erg veel. Wat is de gebruikte definitie van een professional? Iemand die HBO en WO heeft? Daarvan hebben we er geen 38% van.

Zo wordt in de Arbeidsmarktanalyse 2005 van de Raad voor Werk en Inkomen (www.rwi.nl) gesteld dat 'nergens anders in West-Europa men relatief zoveel 25-34-jarigen zonder startkwalificatie aantreft als in Nederland’. Tegelijkertijd groeit het aantal hoogopgeleiden nauwelijks. Tussen 1998 en 2002 nam het aantal hoogopgeleiden in Nederland zelfs niet meer toe.

Graag vraag ik Vitae dan ook uit te leggen waar de 38% dan vandaan komt. Onderzoek akkoord, maar dan wel goed.
Nieuwstad  |   | 
4-10-2006
 | 
11:04 uur
Het lijkt er inderdaad op dat er erg vrij met de causaliteit wordt omgegaan, hetgeen wel vaker gebeurd als onderzoek, zoals hier, een marketingtool is. Nieuwe positionering, nieuwe site, mediacampagne, en gebruik cijfers om het in de pers te krijgen. Het lijkt een trend te zijn.

Als ergens een percentage staat, verliest de media snel het streven naar objectiviteit, en lezers nemen het voor waar aan. Gelukkig hebben profesionals hier een kritischer blik, maar vaak wordt er in de praktijk door managers en marketeers op dezelfde wijze naar strategisch onderzoek gekeken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10