3 oktober 2006 -
De kennis over de blogosfeer, podcasts en 'consumer generated media' (CGM) is onder bedrijfsleiders en reclamebureaus nog altijd ontstellend beperkt. Dat blijkt uit een onderzoek van Porter Novelli. Het gros van de organisaties heeft geen concreet beleid voor het opvolgen of inzetten van blogs en digitale sociale netwerken.
Toch beseft de helft van de ondervraagde communicatiemanagers dat bloggers een grote crisis kunnen veroorzaken in hun organisatie. Een meerderheid zegt dat het noodzakelijk is om de digitale fora regelmatig te checken om te weten op welke manier er over zijn organisatie gepraat wordt.
"Online nieuwsgroepen en weblogs worden een erg belangrijke machtsfactor tegenover bedrijven", zegt Gianni Catalfamo, topman van het pr-bureau Pleon-Italië, die bedrijven aanraadt goed te luisteren naar wat opinieleiders zeggen. "Die zijn niet aangesteld door de heilige geest, maar wel door de gemeenschap."
Strategie Ook moeten bedrijven de consument iets concreets in handen geven: "Veel van de digitale sociale netwerken draaien om steun. Om kort te gaan: je gaat na naar wie je moet luisteren, ontwikkelt een strategie, bepaalt wat je moet geven aan de consument en je geeft het hem ook. Waarom zijn sommige videospelletjes populairder zijn dan andere? Via het internetonderzoek werd duidelijk dat de Italiaanse markt gestuurd wordt door een twintigtal opinieleiders, vaak jonger dan 18 jaar. Uit onderzoek bleek dat die twintig jongeren erop uit waren als allereerste een spelletje te spelen. Dus hebben we enkelen onder hen een proefversie laten testen. Het spelletje kreeg betere kritieken, de gameontwikkelaar kreeg gratis feedback, en de hele gamesgemeenschap was volledig op de hoogte nog voor het spel op de markt was."
Ethiek Catalfamo pleit ervoor om ten allen tijde het ethische aspect te respecteren: "Slimme bedrijven mengen zich onder de andere surfers en doen mee met de discussie, maar niet anoniem. Ik geloof niet in infiltratie, en wel om het ethische aspect. Netwerken zijn gebaseerd op vertrouwen. Als je dat vertrouwen beschaamt, maak je een slechte beurt als bedrijf."
Collectieve wil wordt wet Verder moeten bedrijven en reclamebureaus hun klant als een gelijke moeten beschouwen. "Marketeers moeten leren begrijpen dat de collectieve wil van de virtuele gemeenschap wet wordt, net omdat ze zich in zo grote getale uitspreken over een topic. Maar de overgrote meerderheid van de marketingdirecteurs en algemeen directeurs is van een oudere generatie, en snapt die evolutie niet."
Bron:De Tijd, Express.be
Negatief geroezemoes op blogs enz. kunnen een product volledig laten mislukken of een dienst in discrediet brengen.
Het is vergelijkbaar met een bepaald merk alcohol vrij bier en Joep van het Hek. 1 opmerking in de media heeft het biermerk de das omgedaan.
Moderne media is wat dat betreft net zo machtig. Slimme bedrijven hebben dat door en spelen daar op in, ethisch en onethisch dat maakt weinig uit. In een oorlog dien je te winnen, hoe dat doet er weinig toe.
Hoe, dat vraagt niemand meer aan de winnaar, slechts de verliezers jammeren!
Tony Bosma
|
|
5
-
10
-
2006
|
20
:
37
uur
We zien dat veel managers niet de tijd nemen/hebben om de moderne media te leren begrijpen. Het medialandschap is volledig aan het transformeren naar een interactief en transparant landschap. Door nu al geen begrip te hebben van de ontwikkelingen en door er niet mee overweg te kunnen is de vertaling naar wat het voor je organisatie kan betekenen al helemaal onmogelijk. Iedere manager verantwoordelijk voor strategie, visie, communicatie enzovoort moet dan eigenlijk ook verplicht een cursus nieuwe media doen. Zie ook extendlimits.nl voor inzichten in het veranderende medialandschap.