Jonge werknemers profiteren van vertrek babyboomers
29 september 2006 -
Kortzichtige wervingsprocedures leiden ertoe dat ondernemingen zichzelf in de vingers snijden. Tegemoet komen aan de individuele behoeftes van de werknemer wordt steeds belangrijker bij het aantrekken en aannemen van nieuwe mensen. Dit blijkt uit onderzoek onder personeelsmanagers van het Amerikaanse werving- en selectiebureau TalentPen.
Loyaliteit van de werknemer wordt steeds zeldzamer. Bijna de helft van de nieuwe werknemers is binnen een jaar weer vertrokken en slechts 49 procent zit na twee jaar nog op dezelfde plek.
Nu de babyboomgeneratie langzaam maar zeker met pensioen gaat, worden werkgevers geconfronteerd met een tekort aan goed personeel. Het gevolg: jonge, getalenteerde mensen hebben de banen voor het uitkiezen en loyaliteit is ver te zoeken.
Kwalificatie niet genoeg "Het is niet langer genoeg om iemand te vinden die gekwalificeerd is," aldus Michael Sproul, directeur van TalentPen. "Er spelen nog veel meer factoren een rol: bedrijven moeten een kandidaat individueel aanspreken voor ze zijn inzet kunnen verwachten. In zekere zin begint het behouden van personeel dus al voor het aangenomen is. Talentpools, actieve communicatie met potentiële kandidaten en persoonlijkheidsassessments worden dan ook steeds belangrijker. Werkgevers die hier niet in meegaan, kunnen daar wel eens een hoge prijs voor betalen, inclusief verloren omzet en verminderde productiviteit.
Persoonlijke klik Uit het onderzoek blijkt bovendien dat 59 procent van hen vindt dat minder dan de helft van de sollicitanten geschikt is voor de baan waarvoor ze op gesprek komen. Meer dan de helft vindt dat persoonlijkheid de belangrijkste factor is om iemand wel of niet aan te nemen, maar toch besteedt meer dan 80 procent hun geld aan achtergrond- en/of referentieonderzoek en gaan ze veel minder af op de persoonlijke klik.
Dan vind ik de invoering van het afspiegelingsbeginsel nog idioter. Mensen met ervaring en loyaliteit aan het bedrijf/de instelling vertrekken nu richting WW en bijstand, terwijl de werkgevers ze hard nodig hebben.
John Taal
|
|
2
-
10
-
2006
|
14
:
36
uur
Dit is precies waar werkgevers toch al jaren om vragen? Jong personeel, met jaren ervaring en een dijk van een studie. Ofwel het schaap met 5 poten.
Aan de andere kant de werknemer met die schat aan ervaring die ook nog loyaal is maar wel boven de 45. Dus die krijgt zo snel mogelijk een schop onder z'n kont. Vooral als die eens wat gaat mankeren. Alles maar dan ook alle is in het werk gezet om van die werknemers af te komen.
En dan nu de krokodillentranen van de werkgevers?