Bedrijven verspillen miljoenen aan niet-gewaardeerde kerstpakketten
28 september 2006 -
Het bedrijfsleven gooit jaarlijks 50 miljoen euro over de balk door het samenstellen van ouderwetse kerstpakketten. Van de 4,2 miljoen kerstpakketten die in 2005 zijn uitgedeeld, verdwenen er bijna 1,5 miljoen geheel of gedeeltelijk in de afvalbak, of achterin de kast. Vooral de traditionele blikjes ragout, kerstkransen en mokken met bedrijfslogo worden niet altijd even gewaardeerd.
Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok/Netpanel in opdracht van Pluimen, marktleider op het gebied van beleveniscadeaus.
Nog een conclusie is dat veel bedrijven niet met hun tijd meegaan. Tweederde van de Nederlanders zou het leuk vinden om zelf een kerstpakket of kerstcadeau uit te kiezen. Toch gaf ruim tachtig procent van de bedrijven hun medewerkers nog steeds een traditioneel kerstpakket met etenswaren. Ruim een derde (34 procent) van de kerstpakketten wordt dan ook geheel of gedeeltelijk weggegeven of weggegooid, of belandt op de zolder of in de kelderkast.
Meest gewaardeerd Als men zelf de keuze heeft, zegt nog maar twintig procent geïnteresseerd te zijn in een kerstpakket met allerlei etenswaren. Voor de overige tachtig procent zijn de kerstgratificatie (26 procent) en de cadeaubon (23 procent) het meest populair. Ook de belevenis, zoals een vrijkaart voor een musical of een dagje naar de sauna, wordt veel gewaardeerd (vijftien procent). Ruim zeventig procent van mensen die een bon voor een cadeau of een belevenis kregen, heeft deze zelf gebruikt. Wie een meer traditionele kerststol of -krans, of een cadeau met bedrijfslogo ontving, leek minder tevreden: meer dan de helft van hen gooide of gaf deze weg.