27 september 2006 -
Veel zieke werknemers klagen over het gebrek aan inspraak bij contacten met de arbodienst en de strijdige gezondheidsadviezen die worden gegeven. Dit blijkt uit een enquête onder 699 mensen, gehouden door het Breed Platform Verzekerden en Werk. Bijna driekwart van de ondervraagden vond in 2005 de gegeven informatie onvoldoende en maar 27 procent kon zijn eigen wensen of ideeën naar voren brengen. Dat is twintig procent minder dan in 2004.
De helft van de respondenten geeft aan dat de bedrijfsarts een advies gaf dat strijdig is met dat van andere behandelaars, zoals de huisarts of specialist.
Sinds vorig jaar juli zijn werkgevers niet meer verplicht een arbodienst in te huren. Ook moeten werkgevers langer het loon van zieke werknemers doorbetalen. Hierdoor worden arbodiensten meer afgerekend op lage verzuimcijfers dan op een goede begeleiding naar werk.
Doorverwijzing Het percentage zieke werknemers dat zonder instemming is doorverwezen naar een behandelaar is van één op de vijf in 2004 naar één op de drie opgelopen. Bijna de helft van de respondenten stelde dat de verwijzing geen verbetering van de gezondheid bewerkstelligde. Slechts 16 procent vond in 2005 dat de verwijzing de terugkeer naar het werk bevorderde, tegen 26 procent een jaar eerder.
Bron:Intermediair