21 september 2006 -
Managers maken zich steeds minder druk om personeelszaken en menselijk kapitaal. Risicobeheersing heeft de nummer één positie op de prioriteitenlijst van de manager overgenomen van het verbeteren van het personeelsbestand. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Accenture onder 436 managers in Europa, Noord Amerika en Azië.
De tweede, derde en vierde plaats worden ingenomen door 'groei en winststijging', 'nieuwe klanten binnenhalen' en 'kostenverlaging middels IT'. Op de vijfde plaats staat 'veranderen van de organisatiecultuur en houding van de werknemers', gevolgd door 'klantentrouw verhogen', 'productiviteit verbeteren', 'aandeelwaarde verhogen', 'innoveren om de concurrentie voor te blijven' en 'aantrekken en behouden van goede werknemers'.
Uit dit onderzoek blijkt dat managers zich teredege realiseren dat de risico's waar ze mee te maken hebben ten gevolge van politieke instabiliteit, globalisatie, agressieve groeistrategieën, toegenomen concurrentie en informatie nu aangepakt dienen te worden. Deze thema's luiden een nieuw tijdperk in op het vlak van ondernemingsstrategie, een tijdperk waarin de bedrijven die het goed doen degenen zijn die kansen en bedreigingen als eerste aanvoelen en daar snel op in weten te spelen.
HR blijft belangrijk In alle drie voorgaande onderzoeken, stond het verbeteren van het menselijk kapitaal op de eerste plaats. Dit is nu verdrongen door onderwerpen die te maken hebben met externe concurrentie. Ook het aantrekken en behouden van goed personeel en het veranderen van de ondernemingscultuur en de houding van werknemers valt daar overigens onder. Human resource onderwerpen blijven dus wel degelijk van groot belang. Om risico's effectief te kunnen beheersen is het immers essentieel dat een bedrijf toptalent aan zich weet te binden.
Een heel herkenbare tendens, maar wel een waarvan de neveneffecten onderschat worden, zoals inzicht hebben in en het beheersbaar houden van de risico's ten aanzien van personeelszaken en menselijk kapitaal zelf.
Nog al wat bedrijven onderschatten juist deze risico's en/of besteden hun zorgplicht uit aan derden op een ondoordachte manier.
Mensen blijven in ons dienstverlenend land hét kapitaal in de organisatie en moet m.i. onderdeel zijn van je risicomanagement.
Veiligheid, fouten maken is vrijwel altijd het falen van menselijk handelen. Dus risicomanagement is dan ook gericht op dit vlak.
Zie ook mijn artikel over HR Performance & Riskmanagement in Management Executive mei 2005.
Peter Dona
Ton
|
|
26
-
09
-
2006
|
02
:
49
uur
Lijkt me op zich wel een logische prioriteitstelling. Allereerst komt het voortbestaan van de organisatie daar zijn over het algemeen ook de werknemers bij gebaat.
Personeel van een organisatie is het belangrijkste kapitaal dat moet je koesteren, tenminste het personeel dat bij een organisatie past die je wilt neerzetten of hebt.
Goed personeel dat vertrekt is kapitaalvernietiging en drukt dus op de winst en dat geeft de concurrent mogelijk een voorsprong. Het kan zelfs ontaarden in klantverlies doordat er kwaliteitsproblemen ontstaan, de service slechter wordt en niet geleverd kan worden doordat men niet meer weet hoe producten gemaakt moeten worden of machines kapot lopen doordat deze bediend of onderhouden worden door minder ervaren personeel.
De winst zal teruglopen en moet gemaakt worden op andere fronten. Meestal het begin van de salamitactiek. Men snijdt in eigen vlees totdat de firma op sterven na dood is.
Gelukkig kent de concurrentie meestal exact dezelfde problematiek, ook in het buitenland.
Ton
DeepAdvice.nl
mevrouw J van der Voort
|
|
27
-
09
-
2006
|
15
:
50
uur
Wie zorgt er voor groei en winststijging, nieuwe klanten binnenhalen, klantentrouw verhogen en productiviteit verbeteren? Het menselijk kapitaal. Men maakt zich dus zeker wel druk om Human Capital Management, maar labelt het anders, met een meer indirecte focus.