Uitstelgedrag manager wijst op gebrek aan eigenwaarde
20 september 2006 -
Sommige managers geven liever toe lui dan dom te zijn. Dit mechanisme is defensief én de betrokkenen zijn er zich doorgaans niet eens van bewust. Volgens professor motivatiepsychologie Willy Lens van de Katholieke Universiteit Leuven hebben bijzonder competitief ingestelde mensen wel eens de neiging moeilijke opdrachten uitstellen. Vooral als ze voortdurend willen laten blijken hoe goed ze wel niet zijn.
Deze mensen slagen er niet in om hun eigenwaarde uit zichzelf te halen. Ze laten hun zelfperceptie en zelfwaarde afhangen van wat andere mensen over hen denken. Uitstel is in dat geval een self-handicapping strategy.
M.i. wordt professioneel handelen van hun medewerkers daardoor gedwarsboomd. Een effect zal zijn dat de gezonde beleidsdiscussies tussen professionals niet tot oplossing kunnen komen omdat hun managers geen uitspraken doen, standpunten innemen of een beleidslijn consistent volgen. Lijkt mij voor professionele medewerkers een sterk stressbevorderende situatie. Waarin deze managers dan kunnen optreden als improviserende "redder in de nood", wat weer een uiting is van die self-handicapping strategy. Een voorkomende "uitweg" is om dan een professional tot zondebok te maken en tot ontslag te bewegen. Met als verhaal dat zulks voor diens " eigen bestwil" is! Tja, leiding geven is een kunst!