zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IT'ers massaal overspannen

18 september 2006 - Maar liefst 97 procent van de mensen werkzaam in de IT ervaart dagelijks werkstress. Vier van de vijf helpdeskmedewerkers zijn al gestresst voor ze op kantoor aankomen waar hen een nieuwe dag vol klachten die opgelost moeten worden, managers die hen onder druk zetten en krappe deadlines te wachten staan. Dit blijkt uit onderzoek van SkillSoft over werkstress en – irritaties.

Een kwart van het IT-personeel staat zo onder druk dat ze zich dientengevolge wel eens ziek hebben gemeld met stressgerelateerde klachten. Een derde van de IT'ers vindt het moeilijk hun werk goed te doen omdat er constant managers in hun nek staan te hijgen.

Een IT'er: "Ik ben de halve dag bezig met telefoontjes van mensen die letterlijk niks weten van computers en printers. Ongelooflijk hoeveel tijd ik kwijt ben met uitleggen waar de 'aan'-knop zit. En als ik eindelijk een echt probleem tegenkom om mijn tanden in te zetten, krijg ik mijn manager op mijn dak die wil weten waarom er nog zoveel klachten niet afgehandeld zijn."



Onwetendheid
Kevin Young, algemeen directeur van SkillSoft: "Het idee voor het onderzoek kwam voort uit een recente studie van Gartner waaruit bleek dat medewerkers met geen of weinig computerkennis de onderneming vijf keer zoveel tijd en geld kosten als mensen die die kennis wel hebben. Dat bracht ons op het idee om in kaart te brengen hoeveel druk die onwetendheid wel niet legt op de IT'ers die die mensen moeten ondersteunen. We wilden onderzoeken in hoeverre de werkdruk die hieruit voortvloeit leidt tot stress onder IT'ers, hoe stressvol andere beroepen zijn en welke factoren in het algemeen bijdragen aan werkstress."

Managers veroorzaken stress
Medische beroepen staan op de tweede plaats van meest stressvolle banen – 96,8 procent stelt dat het zorgen voor anderen net zo traumatisch als bevredigend is. Ook technici, verkoop- en marketingmedewerkers en leraren gaan gebukt onder veel stress, aldus dit onderzoek. 37 procent van de respondenten heeft moeite met deadlines en 31 procent ervaart stress omdat ze werk van anderen over moeten nemen. 28 procent haalt geen bevrediging uit zijn baan en zou liever ergens anders werken. Een derde van de mensen zou liever eigen baas zijn zodat ze hun eigen dag en verantwoordelijkheden in kunnen delen. Werknemers klagen met name over hun managers – die worden gebrek aan steun, teveel gepush, hinderlijke storingen en getreiter verweten.

 
 Doorsturen   11 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
E. de Vrught  |   | 
19-09-2006
 | 
15:42 uur
Als de huidige generatie babyboomers die niet zijn opgegroeid met computers steeds meer met pensioen zal gaan en vervangen zal worden door de generatie die met 3 jaar al beter om kon gaan met computers en randapparatuur dan de huidige generatie wordt het probleem vanzelf minder. Meer kennis minder vragen. De nieuwe generatie durft wel de computer uit zich zelf aan en uit te zetten, die printer ff te openen zodat alles weer draait etc etc
Power Consult josephine steffens  |   | 
19-09-2006
 | 
08:29 uur
Niets nieuws onder de horizon! Allemaal gevolgen van onze hectische en materiele maatschappij die geregeerd wordt door macht, materie, ego en controlling. Het ontbreken van authentieke leiders die vanuit visie, bezieling leiding geven, eigen verantwoordelijkheid nemen en dragen. Zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen te doen.
Maar wellicht nog niet erg genoeg! Anders zouden we leren van onze ervaringen en deze gebruiken. Dwz eerst bezinnen en dan handelen. Dit alles heeft zijn weerslag in de maatschapij en organisaties. Wat we er niet in stoppen komt er ook niet uit of wordt in de kiem gesmoord. Wat zonde en wat een energie-verlies. Al die energie zouden we zoveel beter kunnen gebruiken. Dus laten we er wat aan gaan doen! Te beginnen bij onszelf!
rslag in de maatschappij en organisaties. Als we dit weten zouden we er toch iets mee moeten.
jan steenks  |   | 
19-09-2006
 | 
08:43 uur
Ik denk toch dat wij daar alleen zelf iets aan kunnen doen. Het meest effectief is geen stress-baan aannemen en zijn wij daar per ongeluk toch in verzeild geraakt, deze baan ogenblikkelijk opzeggen.
Noem mij één reden waarom je daar een onderzoek aan moet besteden.
We hoeven slecht enkele tientallen jaren terug te gaan en te bezien, hoe het toeging aan de burelen van een willikeurige overheidsinstelling.
De voorbeelden in het artikel zijn echter wel uit het leven gegrepen.
Kevin Young > er zullen altijd mensen zijn die minder gevoel hebben voor computers. Laat die mensen werk zoeken waarbij ze zo'n ding niet nodig hebben we hebben 3,5 mio jaar zonder gedaan!
Inderdaad is eigen baas een probate middel, in cobinatie met een sober leefpatroon.

Mr M.K. Berge  |   | 
19-09-2006
 | 
08:57 uur
De omzeteisen zijn in verband met de blijkbaar moordende concurrentie (of de eisen van de aandeelhouders?) te hoog, en vooral de jonge hardwerkende tussenfunctionarissen zijn de dupe. Een riskante situatie, die de werkgevers op hoge kosten kan komen te staan.
Iets meer begrip voor elkaar's positie zou nuttig zijn.
mevrouw A.M. Bonke  |   | 
19-09-2006
 | 
11:47 uur
Hartelijk dank aan de heer van der Mieden.
Ik ben het helemaal met u eens.
Klagen in organisaties over alles en iedereen komt veel te veel voor en leidt tot niets of erger: tot toename van negativiteit.
Verantwoordelijkheid nemen en ervaren dat je zelf invloed op je situatie hebt neemt al veel stress weg.
Zoek gerichte hulp of advies als je veel last hebt van stress!
Er zijn zeer veel deskundigen te vinden!!!
bert-Jan van der Mieden  |   | 
19-09-2006
 | 
09:30 uur
Van dat derde deel dat eigen baas wil zijn krijgt wellicht 99% al stress bij de gedachte dat ze geen inkomenszekerheid hebben. Van mensen die overwegen voor zichzelf te beginnen kiezen er veel voor zekerheid van uitkering of vaste baan. Zo'n onderzoeksgegeven zegt dus niets over de bereidheid tot eigen ondernemerschap. Ik ken helpdeskmedewerkers die gekozen hebben voor het helpen van mensen met computerproblemen en geen verstand hebbende van computers. Die zitten in dezelfde omstandigheden, maar ervaren dat heel anders. We hebben onze eigen keuze. Stress komt in nog veel meer beroepen voor en is tevens een culturele en individuele aangelegenheid. Mensen in armoedige omstandigheden kunnen zich het woord stress niet veroorloven en weten dat ze zonder werk geen inkomen en geen eten hebben. Ze moeten wel weer aan het werk of blijven doorwerken. Het ziekteverzuim onder ondernemers is ook heel laag. Geweldig al die onderzoeken enerzijds, maar anderzijds zijn ze zeker ook nuttig. Dat veel managers stress veroorzaken is ongetwijfeld waar, maar dat doen niet alleen managers. Dat eenzijdig afschuiven op het management is vaak ook slachtoffergedrag, makkelijk en afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid. Voorbijgaand aan de eigen stressmakende rol ten opzichte van collegae, superieuren, enz. We schuiven, ongeacht de functie die we hebben, gemakkelijk e.e.a. op het bordje van de ander of op de omstandigheden. Vaststellen van problemen is dus wel nuttig, maar achter eenzijdige conclusies dienen we onze vraagtekens te zetten. Het wordt tijd dat we naar de oorzaken gaan kijken en daar wat aan gaan doen. En zoals bekend, maar weinig bemind:"De wereld veranderen begint bij onszelf". Ons Zelf wel te verstaan. Dan kom je tot de ont-dekking van schijn en zijn. Door ons uit onze inwikkeling te ont-wikkelen kunnen we komen tot optimale ontplooiing. En dan kun je heel wat stress aan.
De bewustwordingspsychologie geeft niet alleen inzicht in de oorzaken, maar biedt ook concrete handvatten aan voor een oplossingsrichting. Als managers en medewerkers daar meer kennis van zouden hebben dan was er veel minder stress en minder ziekteverzuim en kan men van de kosten- besparingen hele leuke en nuttige dingen doen.






heer jan steenks  |   | 
19-09-2006
 | 
16:39 uur
Daarmee heeft u een punt beste M/V van der Vucht. Nu maar hopen dat de volgende genetatie per ongeluk niet zo recalcitrant is dan de zeventigers! Waarmee ik wil zeggen, dat ze hopelijk het medium niet verstoten, omdat het toch wel vrijheidsbeperkende elementen in zich draagt. Ik ben zo'n maagdenhuisfiguur die nu toevallig eens geen BMW is gaan rijden.
Ik adviseer mijn cursisten tegenwoordig afstand te doen van het mobieltje. Zo, dat scheelt stress! Ze kregen reacties als deze: "maar dan kan ik je nooit bereiken als me wat te binnen schiet!" Blijkbaar zitten we dus de hele dag te luisteren naar mensen die zo maar iets te binnen schiet.
"zeg ik zat te denken..." Ik weiger dat flexibel te noemen.
Terugkomend op computerstress: Ik weet dat de meeste van ons de mogelijkheden van het apparaat voor nog geen procent benutten.
Wie echter alleen maar A4'tjes met *.doc vult, wat is er tegen een mooi hout-vrij ruitjesblok? Ik oogst regematig succes mee. Een mooie met de hand uitgeschreven berekening wordt ooi gewaardeerd.
Wie alleen maar rekent, zoals ik: zo'n slim HP'tje met I.P.N.
Tot besluit, het zal met de computerprobleempjes waarschijnlijk zo gaan als met de eerste kleuren TV's.
Toen die dingen pas uitkwamen had iedereen wel ergens in de familie een help-desk-neef die de kleuren kon afstellen.
Niet lang daarna regelde die dingen zich zelf.

Ton  |   | 
20-09-2006
 | 
05:50 uur
Ondernemingen moeten eens leren dat de boog niet altijd gespannen kan zijn. Het klinkt paradoxaal maar uiteindelijk levert het meer op dan het kost en bovendien verlaagt het de stress.
Marcel  |   | 
19-09-2006
 | 
17:26 uur
Mensen in de IT en zeker in support / systeembeheer zijn hulpverlenende mensen. Maar helaas niet altijd assertief genoeg om geen last van werkdruk te krijgen. IT-ers en hun managers zouden zich vooral op selfservice van gebruikers moeten richten om van die werkdruk af te komen. Nu wordt te vaak het wiel dagelijks opnieuw gemaakt voor de gebruiker i.p.v. procedures te maken voor de gebruikers zodat ze zelf het wiel kunnen maken.

Werkdruk en stress staan niet altijd en direct in verband met ziekteverzuim of plezier in het werk. Destijds was ik IT manager een IT afdeling bij een multinational. De medewerkers, die altijd keihard werkten, klaagten volop over "zij" (de gebruikers) en de werkdruk. Maar ik had altijd het hoogste vakantiesaldo en het laagste ziekteverzuim (0,5 tot 1,0 procent op jaarbasis) t.o.v. de andere niet-IT afdelingen, jaar in jaar uit. Als manager was ik hun paraplu en coach. Waardering, begrip en duidelijkheid waren hier het devies.



Leonie Linssen  |   | 
20-09-2006
 | 
17:26 uur
Ik heb jarenlang gewerkt op een IT-afdeling en herken de stress die dat met zich mee kan brengen. Het grootste gevaar op een IT afdeling is in mijn ogen het feit dat mensen het grootste gedeelte van de dag achter hun PC doorbrengen. Daardoor zijn ze zo gewend geraakt aan het beeldscherm, dat men ook het liefste via e-mail communiceert. Het is gemakkelijk en mensen durven meer te zeggen dan dat zij rechtstreeks aan een persoon zouden doen. Wat vaak wel de nodige communicatiestoornissen en dus stress oplevert.

Ik zie wel wat in de opmerking van de heer Steenks die zijn ruitjesblok met zich meebrengt. Zelf heb ik gemerkt dat op mensen afstappen bij problemen of vragen veel meer oplevert dat ellenlange betogen via e-mail (met medelezers op de copylijst). Er is mogelijkheid tot directe interactie in plaats van eenzijdige betogen. Een ander nadeel van email is dat mensen de hele dag de mailbox open hebben staan, waardoor het gevaar groot is dat zij steeds op alles te reageren wat langs komt, ook op de niet belangrijke dingen dus. Je mail op gezette tijden openen, net als een telefonisch spreekuur doet wonderen.

We denken doordat we de mogelijkheid hebben de hele dag bereikbaar te zijn, we dit ook daadwerkelijk moeten zijn. Dat is natuurlijk onzin. Sommige dingen kunnen best even wachten. Of wat te denken van de mensen die hun mobiel tijdens vergaderingen aannemen met de mededeling dat ze in vergadering zitten en later terug zullen bellen? Wat levert zo'n actie nu daadwerkelijk op (naast irritatie van de medevergaderaars).

Stress ontstaat ook doordat wij allerlei verwachtingen hebben, van onszelf of opgelegd door anderen. Overvolle bordjes, geen keuzes durven maken en als we ze maken deze niet duidelijk communiceren (want morgen kan het immers ook weer anders zijn) zijn ook oorzaken van stress. Kiezen, nee zeggen, de volle aandacht geven aan datgene wat je doet, bewustzijn van waarom je dingen doet (prioriteiten stellen) kan allemaal helpen stress te verminderen.
Rienk Schepers  |   | 
2-10-2006
 | 
22:30 uur
Volgens mij valt het allemaal wel mee met die "stress" onder IT'ers. Met name de groep die dagelijks te maken heeft met eindgebruikercontact ervaart stress, doordat men denkt iedere keer hetzelfde "liedje" te moeten vertellen aan elke computer analfabeet. In plaats hiervan zal de techneut van zijn stoel moeten stappen om plaats te maken voor de onnozele eindgebruiker en deze zelf de benodigde handelingen te laten verrichten. Op deze manier leer je de gebruiker de kunstjes waar je als IT'er maar je neus voor ophaalt en kan je je vastbijten in meer interessante vraagstukken. Uiteraard vereist dit wel enige didactische vaardigheden en dat is nu juist iets waar de gemiddelde IT'er niet van is voorzien. Wellicht moeten er in de verschillende opleidingen in dit vakgebied meer aandacht besteed worden aan zaken als hoe communiceer ik met mijn "klant: lees eindgebruiker"? Voorgaande is in mindere mate van toepassing op ontwikkelaars en beheerders lijkt me. De stress sie zij ervaren wordt eerder veroorzaakt door de druk van de "baasjes" of wel de managers die hun klanten gouden bergen beloven maar dit onmogelijk waar kunnen maken zonder hun medewerkers in het zweet te jagen. Tegen deze groep zou ik willen zeggen; laat je neus vaker zien en praat met de heren/dames die er werkelijk verstand van hebben.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10