zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Breinbank' waardig alternatief voor traditionele consultant

14 september 2006 - Een recente innovatie doet zijn intrede in de traditionele consultingwereld: de opkomst van 'breinbanken'. Het gaat om een netwerk van zelfstandige professionals die de kloof tussen enerzijds de individuele consultants en anderzijds de grote spelers opvullen. Op het raakvlak van strategie en operationele implementatie vormen dergelijke breinbanken een aantrekkelijk alternatief voor de traditionele grote en kleine spelers.

Volgens Leonard Koningswijk en Kris Vansanten, partners bij Quanteus, een organisatie van bedrijfsadviseurs, zijn individuele consultants of kleinere consultingbedrijven wel degelijk in staat om tegemoet te komen aan de hedendaagse vereisten van de grote bedrijven.

Dat enkel grote consultingbedrijven, met vertakkingen in diverse landen, beschikken over de gewenste specialisaties, ervaring en technologische kennis, doet de waarheid geweld aan. In toenemende mate ontstaan de jongste jaren aanbieders die zelfstandige, ervaren consultants screenen en groeperen en vervolgens plaatsen bij bedrijven.



Ondernemingszin
In een aantal gevallen gaat het daarbij om ervaren professionals die hun sporen verdienden bij topconsultants als McKinsey & Co, BCG, ATKearney, Arthur D Little. Deze consultants bezitten de ondernemingszin om hun opgedane kennis en ervaring te valoriseren als zelfstandige. Het gaat vaak om professionals die in hun loopbaan de strakke en conceptuele aanpak van de grote strategiehuizen aangevuld hebben met een bijkomende operationele ervaring, waardoor zij meer begrip hebben voor de operationele problemen die opduiken bij de invoering van concepten.


Bron: De Tijd, Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer F Schophuizen  |   | 
15-09-2006
 | 
08:25 uur
Er zijn 2 type "individuele" consultants naast de consultants die komen van de grote consultancy bureaus, namelijk de eenmans bedrijven (zelfstandige consultants) en de gespecialiseerde dienstverlenende MKB bedrijven (adviseurs).

Deze individuele consultants hebben hun specialisme opgebouwd door jarenlang in het vak te werken, waarbij ze uiteindelijk zoveel kennis en ervaring hebben opgedaan in verschillende bedrijven. Op een gegeven moment is het "doen" minder interessant, en gaan ze over naar het "adviseren".

Het zijn dus echte vakspecialisten die zeer nauw aansluiten bij de praktijk bij hun klanten. Dit is een groot voordeel voor de klanten.

Een groot nadeel is dat de "goede" erg lastig te vinden zijn. Er zit veel kaf tussen het koren van de zelfstandigen, en van die services bedrijven profileren zich niet als consultancy bureaus. Dat maakt dat er bedrijven vaak weinig vertrouwen hebben in deze consultants.

Andere nadelen zijn de relatief lage tarieven (t.o.v. de grote jongens) die suggereren dat ze kwalitatief minder zijn, en dat ze geen organisatie achter zich hebben waarop ze kunnen terugvallen, die de consultancy-uitstraling heeft; het blijven "individuen". Dat laatste klinkt misschien raar, maar een softwarehuis dat designers detacheert promoot vooral dat, en niet zozeer die paar consultants.

Dat laatste brengt trouwens nog een andere vervelend effect met zich mee: de consultants zijn het visitekaartje van het bureau. Dus als de consultant een negatief advies geeft, dan heeft dat ook een negatieve uitstraling op de andere diensten.

Kortom, ik denk dat die "individuele" consultants in een lastig pakket zitten, maar wel degelijk een grote toegevoegde waarde leveren ten opzichte van de "grote" consultancy bureaus.




heer thomas peinder  |   | 
12-10-2006
 | 
11:04 uur
Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet je specialiseren en blijven onderscheiden.Schoenmaker blijf bij je leest gaat hier zeker op. Zorgook in tijden dat het beter gaat dat je nog altijd de beste wilt zijn. Dan blijf je sterk in je vak.
heer Frans Klaarenbeek  |   | 
3-04-2007
 | 
23:54 uur
Tja, je kan echter niet alles weten. Vaak kom je op andere bedrijfszaken uit waar je ook aan de slag moet.
Ik denk dan ook dat je een pool moet hebben van consultants met wie je regelmatig samenwerkt en opdrachten c.q. opbrengsten kan/wil delen.
Qua planning is het een uitdaging maar op die manier kan je op kleine basis starten - met een normaal tarief - omdat je de back bone wel hebt mocht je die nodig hebben.
Vaak kunnen deze 'tijdelijke' aanvullingen tot een prachtig resultaat leiden.
Theo Kiers  |   | 
5-06-2007
 | 
02:48 uur
Dit artikel sluit naadloos aan bij een initiatief dat ik als kleine bureaueignaar zeer onlangs heb genomen.

Een beetje zelfwerkzaamheid van opdrachtgevers bij het zoeken en selecteren van interimmanagers en consultants kan 10 tot wel 30% op een uurtarief schelen (x 8 uur over een periode van zeg 5 maanden voor een interimmer = veel geld).

Het risico van het werken met een zelfstandig gevestigde interimmer of consultant is met name gelegen in twee mogelijke omstandigheden die zich kunnen voordoen:
1. het klikt niet of de kwaliteit is onvoldoende.
2. uitval door ziekte.

De tweede is vrijwel te verwaarlozen met een (geschat) ziekteverzuim van zelfstandige ondernemers (< 2%?). De eerste is een reëel risico waarbij een bureau de 'fictieve' zekerheid biedt van snelle vervanging.

Als echter een grotere groep professionals zou poolen en effectief zou kunnen communiceren is ziektevervanging gauw gevonden en is het eerste risico ook dratisch te reduceren.

Rest nog het probleem voor opdrachtgevers dat het niet eevoudig is om in contact te komen met voldoende zelfstandig gevestigd professionals om een passend antwoord op zijn behoefte te vinden. Traditioneel wordt deze rol door de (tussenkomst)bureau's vervuld.

Zoals voor veel zaken biedt ICT hier een oplossing. Het antwoord dat ik meen op gevonden te hebben is:
www.InterimPagina.nl - www.consultantPagina.nl .

Deze twee sites zijn 1 juni 2007 'live' gegaan, dus nog zeer vers. Het concept is het bieden van een webhostingformule voor zelfstandig gevestigde interimmers en consultants. Voor een (echt) gering bedrag krijgen deze professionals een eigen website die ze zelf eenvoudig door middel van een zogenaamd Content Management Systeem kunnen vormgeven en onderhouden. Ondersteuning wordt geboden in de vorm van instructievideo's en een WebmasterCollege met artikelen, cursussen en forums.

Normaal gesproken wordt dit type websites van kleine zelfstandigen, die zoveel meer informatie kunnen bieden dan een CV, door opdrachtgevers niet gevonden. Wel als ze allemaal op 1 adres en met een zoekfunctie op profielen te vinden zijn. Bovendien is er een ProjectenMarktplaats waar opdrachtgevers (gratis) projecten uit kunnen zetten. De aangesloten professionals kunnen hier op intekenen onder afgifte van een uurtarief en eventueel een primair plan van aanpak. Na afronding van een project beoordelen partijen elkaar zodat er een databank van referenties ontstaat (dus ook over opdrachtgevers!).

De formuleforums - die niet over websiteontwikkeling gaan - bieden de mogelijkheid om:
- achtervang te regelen
- joint ventures en andere samenwerkingsvormen aan te gaan (eventueel om samen, met meer disciplines in te tekenen)
- projecten die je zelf verwerft uit te zetten met een vaste aanbrengfee indien een collega het contract krijgt.
- specifieke kennis te zoeken
- te benchmarken
- referenties over opdrachtgevers te verkrijgen
- etc.

Het voert tever om hier het hele concept uit de doeken te doen en het mag niet al te veel een advertorial worden. Ik meen echter dat dit initiatief naadloos aansluit bij deze discussie en bij mijn waarneming dat organisaties in toenemende mate moeite krijgen met de wijze waarop de grotere bureaus acteren (target driven, juniors inzetten etc.). De komende tijd zal leren of ik op de juiste tijd en op de juiste plaats ben gekomen met een concept dat in mijn ogen nog uniek is.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10