12 september 2006 -
Adverteerders zullen de komende vijf jaar meer dan 11,35 miljard dollar spenderen aan advertenties op mobiele telefoons. Het komende jaar al zullen veel consumenten dit al gaan merken, doordat dat er steeds meer advertenties op hun mobiel verschijnen. En veel mobiele operators gaan zich richten op gesponsorde content. Dit stelt het Britse onderzoeksbureau Informa Telecoms & Media.
Je hebt natuurlijk content die meer geschikt is voor sponsoring dan andere. Mobiele televisie bijvoorbeeld is uitermate geschikt voor advertenties, met name omdat distributie duur is en omdat iedereen televisie toch al associeert met reclame.
Mobiele telco's gaan gebukt onder hevige concurrentie. Veel bedrijven fuseren dan ook, stellen hun prijzen naar beneden bij, ontwikkelen goedkopere telefoontjes en investeren in snellere netwerken. Winst maken wordt hierdoor steeds lastiger. Alle ogen zijn dan ook gericht op gesponsorde content op het gebied van mobiele televisie, muziek en internetportals. De content moet meerwaarde bieden aan consumenten en de inkomsten per gebruiker omhoog brengen.
Gepersonaliseerde markt Mobiele kanalen hebben een puntje voor op internet; adverteerders hebben bij dit kanaal de beschikking over een enorm grote doch gepersonaliseerde markt. Internet heeft ook een groot bereik, maar veel minder de beschikking over gepersonaliseerde data. Informa voorspelt in 2006 zo'n 2.1 miljard geregistreerde mobiele gebruikers, en bijna 4 miljard in 2011. Mobiele operators kunnen adverteerders niet voorzien van gepersonaliseerde informatie over individuele gebruikers, maar kunnen de demografische informatie wel inzetten om er achter te komen wat de meest effectieve merken en adverteerders zijn om in te zetten. Adverteerders kunnen vervolgens makkelijk meten wat er met hun advertentie wordt gedaan.
Korting in ruil voor reclame Informa ontdekte na een steekproef onder 630 consumenten bovendien dat 40 percent gesponsorde content wil ontvangen tijdens het kijken naar mobiele televisie of video. 35 procent wil advertenties bekijken bij het spelen van games en 27 procent heeft niets tegen gesponsorde content terwijl er muziek wordt beluisterd. Uiteraard alleen als de services tegen gereduceerde kosten worden aangeboden.
Televisie zonder grenzen Consumenten hoeven overigens niet bang te zijn overspoeld te worden door telemarketeers of spam volgens Informa. Er is wetgeving in de maak, zoals de Europese 'televisie zonder grenzen'-regelgeving, die nieuwe mediacontent- en reclamestandaarden streng gaat reguleren. Mobiele adverteerders kunnen daarnaast puur werken op basis van opt-in regels.
Bron:Marketing Online