6 september 2006 -
De manier waarop een bedrijf omgaat met de spanning tussen de belangen van de klant, die van het bedrijf en die van de individuele medewerker bepaalt of het bedrijf iets wordt waar de drie partijen gelukkig mee zijn. Dat is het uitgangspunt van het boek 'De Gelukswinkel, over het binden en boeien van klanten', van Paul Postma en Maurits Bruel.
Ze tonen aan hoe het personeelsbeleid effectief kan worden samengesmolten met de marktstrategie. De auteurs vertrekken van het onderscheid tussen relatiegerichtheid en transactiegerichtheid.
Relatiegerichte bedrijven focussen op het leggen en onderhouden van een relatie met de klant om hem tot herhalingsaankopen aan te zetten. Als voorbeeld citeren de auteurs persoonlijke dienstverlening en maatwerk. Transactiegerichte bedrijven steken hun energie in het managen van de bedrijfsprocessen. Bij hen is het product, het merk, het concept koning, en dat wordt gepresenteerd aan de klant. Voorbeelden hiervan zijn Ikea, McDonald's of Aldi. Onafhankelijk van het type bedrijf is er een belangrijke rol weggelegd voor de HR-manager die moet begrijpen wat voor mensen er nodig zijn in het bedrijf.
Verschillende leiders In transactiegerichte bedrijven ligt de klemtoon vooral op de verdediging van het concept, in relatiegerichte bedrijven eerder op de relatie en de daarmee gepaard gaande emoties. Dat zijn belangrijke criteria bij de selectie van mensen, wanneer men goede resultaten beoogt. Ook leidinggevende functies moeten hieraan worden gespiegeld: transactiegerichte bedrijven laten weinig plaats om te experimenteren. In relatiegerichte bedrijven krijgen leiders een coachende, ondersteunende rol om de klantenrelaties te optimaliseren.
Bron:Express.be
Stellingen kloppen en verklaren tevens waarom zoveel bedrijven moeite hebben hun medewerkers ruimte te geven professioneel met klanten om te gaan. Samen werken wordt immers bij relaties steeds meer samen ondernemen. Zie eventueel www.samenondernemen.nl
Leonard Faber
|
|
7
-
09
-
2006
|
16
:
49
uur
Leuke kop boven het artikel, maar ik vind de inhoud mager uitgewerkt. Ruimte voor experimenteren enerzijds en coachen/ondersteunen anderzijds lijken hier elkaar's contradictie. Zij kunnen echter heel goed naast elkaar bestaan. Sterker nog: de kracht van experimenteren kan door coaching juist worden versterkt en omgekeerd. Bovendien zijn dit algemeenheden. In transactiegerichte bedrijven is wel degelijk ruimte voor experimenteren, maar niet op ieder niveau en in iedere afdeling of functie evenveel. Evenzo is er in relatiegerichte bedrijven niet overal ruimte voor experimenteren en heeft ook niet iedereen daaraan evenveel behoefte.
Léon Algra
|
|
18
-
09
-
2006
|
14
:
43
uur
De koptekst beloofde veel, maar de uitwerking vond ik slecht. Inhoud is wat mij betreft ook te gering om daadwerkelijk een discussie op gang te brengen.